۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
توافق جزء به جزء نمی تواند مسائل ایران و امریکا را حل کند| پیچیدگی ناشی از درگیری حماس و اسرائیل
استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا در گفتگو با بازار:

توافق جزء به جزء نمی تواند مسائل ایران و امریکا را حل کند| پیچیدگی ناشی از درگیری حماس و اسرائیل

«رابرت شاپیرو» معتقد است توافق جزء به جزء زمان زیادی را می طلبد زیرا مسائل میان ایران و ایالات متحده آمریکا بسیار گسترده بوده و سالها طول خواهد کشید این مسائل مورد مذاکره قرار گیرند.

بازار؛ گروه بین الملل: «ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر اخیرا در اظهاراتی گفته است که دوحه شاهد استقبال گسترده بین‌المللی از موفقیت قطر در ایجاد توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن بود؛ به‌ویژه که این اتفاق در آغاز نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل رخ داد.

الانصاری همچنین گفته بود که در جریان دیدار «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در نیویورک از نقش دوحه در این مسئله تمجید شد و وزیر خارجه ایران از نقش‌آفرینی قطر تقدیر و تشکر کرد.

سخنگوی وزارت خارجه قطر همچنین افزوده بود که مسئولان آمریکایی نیز در دیدارهای دوجانبه از نقش قطر در این مسئله تمجید کردند. ما استقبال گسترده را لمس کردیم و در سطح بین‌المللی نیز این خوشبینی وجود دارد که این توافق منجر به وساطت‌های بیشتر میان ایران و آمریکا می شود.

وی تاکید کرده بود که قطر بر پایبندی خود در این روند دیپلماتیک برای رسیدن به توافقات بیشتر در آینده میان تهران و واشنگتن از جمله در زمینه برنامه هسته‌ای ایران و مجموعه ۱+۵ پافشاری دارد.

وی افزوده بود: پس از توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا احتمال دستیابی به توافق‌های جدید میان ۲ طرف افزایش یافته است. توافق‌شده که موضوعات اختلافی موجود در پرونده هسته‌ای ایران به موضوعاتی کوچکتر شکسته شوند تا گفتگو پیرامون آنها آسانتر شود.

سخنگوی وزارت خارجه قطر در ادامه با اشاره به نقش قطر در دستیابی به توافق میان تهران و واشنگتن گفته بود: وجود یک بستر انسانی در دوحه، گفتگو و دستیابی به توافق را آسانتر می‌کند.

خبرنگار بازار در گفتگو با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا به این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید. وی نویسنده کتاب‌های «پنجاه سال روند در اولویت‌های سیاست آمریکایی‌ها»، «سیاستمدارها نگران نیستند: دستکاری سیاسی و از دست دادن پاسخ‌دهی دموکراتیک»، «راهنمای افکار عمومی آمریکا و رسانه‌های آکسفورد» و «فروش ترس: ضد تروریسم، رسانه‌ها و افکار عمومی» است.

توافق جزء به جزء زمان زیادی را می طلبد زیرا مسائل میان ایران و ایالات متحده آمریکا بسیار گسترده بوده و سالها طول خواهد کشید

*وزیر خارجه قطر در اظهارنظر اخیر خود اعلام کرده توافق جزء به جزء هسته ای بهترین راه رسیدن به توافقی جامع میان ایران و آمریکا است. ارزیابی شما از این راه حل چیست؟

به نظر من توافق جزء به جزء زمان زیادی را می طلبد زیرا مسائل میان ایران و ایالات متحده آمریکا بسیار گسترده بوده و سالها طول خواهد کشید این مسائل مورد مذاکره قرار گیرند. از طرفی بحث توافق هسته ای ایران و اعمال تحریم ها علیه آن از طریق این نوع توافقات کوچک قابل حل نیست.

*یکی از موانع توافق جزء به جزء تعیین اولویتهای هر گام است. مشکل دیگر این است که اجزای این گامها مرتبط با هم هستند و بدون داشتن تصویری کلی از آنچه باید نهایتا بدان دست یافت، تعیین اولویت زمانی گامها کار دشواری است. اررزیابی شما چیست؟

این استدلال درست است و مسائل بین المللی تعیین زمان دقیق مذاکرات را با مشکل مواجه می کند. اکنون درگیری حماس و اسرائیل قطعا بر روابط فی مابین ایالات متحده آمریکا و ایران تاثیر گذار بوده و مسائل را پیچیده تر نموده است.

*یکی از موارد موفقیت توافق جزء به جزء مبادله زندانیان و تواقف غنی سازی ایران روی ۶۰ درصد عنوان می شود. این فرایند قابل اطلاق به سایر اختلافات اساسی میان ایران و آمریکا است؟

این امکان وجود دارد اما در زمان کنونی و حداقل در آینده ای نزدیک به علت ایجاد آشوب در منطقه خاورمیانه صحبت از توافق و حل اختلافات بی معنی خواهد بود.

ایالات متحده امریکا فعلا برنامه ای جهت کاهش یا قطع تحریم ها علیه ایران ندارد و همانطور که دیدیم خواهان اعمال تحریم های بیشتر علیه تهران است

*آمریکا از وضعیت کنونی مبتنی بر تفاهم موقت راضی است ولی ایران خواهان برداشته شدن تحریمهاست که از رهگذر توافقی جامع حاصل می شود. هر چند هنوز هیچ مقام ایرانی در خصوص پیشنهاد توافق جزء به جزء از سوی قطر موضع گیری نکرده است. ولی با توجه به زمانبر بودن چنین توافقی، به نظر می رسد در کوتاه مدت ایران به منافع اقتصادی مد نظر خود نخواهد رسید. ارزیابی شما چیست؟

ایالات متحده امریکا فعلا برنامه ای جهت کاهش یا قطع تحریم ها علیه ایران ندارد و همانطور که دیدیم خواهان اعمال تحریم های بیشتر علیه تهران است. با توجه به سطح غنی سازی اورانیوم ایران، نه تنها واشنگتن بلکه کشورهای دیگر از جمله کشورهای منطقه خاورمیانه مخالف کاهش تحریم ها علیه تهران هستند.

* به چه میزان تفاهم موقت فعلی می تواند پایدار باشد؟

با توجه به شرایط بین المللی و حمایت ایران از فلسطینیان و حماس نمی توان امیدوار به پایدار بودن تفاهم موقت فعلی بود. از طرفی همانطور که از نام توافق پیداست، این توافق موقت بوده و در طی زمان قطعا از بین رفته یا تغییر خواهد کرد.

کد خبر: ۲۴۸٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha