۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
طراحی ۱۸۰ اقدام عملیاتی برای تامین برق تابستان ۱۴۰۳
مدیرعامل توانیر اعلام‌کرد

طراحی ۱۸۰ اقدام عملیاتی برای تامین برق تابستان ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به طراحی ۱۸۰ اقدام عملیاتی در بخش‌های بهره‌برداری و مدیریت مصرف برای عبور از تابستان ۱۴۰۳، بر بهره گیری از رویکرد شاخص‌محور و تعمیرات هوشمند در شبکه برق کشور تاکید کرد.

به گزارش بازار، آرش کردی در گردهمایی معاونان بهره برداری شرکت های برق منطقه ای، به تبیین چالش‌ها و الزامات بخش بهره برداری شبکه انتقال و فوق توزیع برق در کشور همسو با سخنان اخیر وزیر نیرو مبنی بر شناسایی دقیق نقاط ضعف و قوت شبکه به تفکیک استان ها و شهرها و مطابقت با ۱۸۰ اقدام عملیاتی برای عبور بی دغدغه از تابستان ۱۴۰۳، پرداخت.

مدیرعامل توانیر، عبور افتخارآمیز از تابستان با وجود تنگناها را، نقطه عطف صنعت برق به ویژه در ۲ سال اخیر عنوان کرد که رویکرد مثبت و سازنده مشترکان، مسوولان و مراجع قانونگذاری را به همراه داشت و فرصت تاریخی را برای رسیدگی به مسائل عمده و کلان صنعت برق ایجاد کرد.

کردی، برق را پایه و مبنای رشد و توسعه کشور عنوان کرد و با اشاره به افزایش حساسیت های صنعت برق در سال های اخیر، رشد نامتعارف مصرف برق و تبعیت سرمایه‌گذاری‌های توسعه ای شبکه از رشد غیرقابل پیش بینی مصرف که امسال در برخی استان ها به ۱۲ درصد هم رسید را از معضلاتی عنوان کرد که باید با تدابیر خاصی کنترل شود.

وی با اشاره به روند کاهشی ظرفیت خطوط و ترانسفورماتورهای فوق توزیع و انتقال نسبت به ظرفیت نیروگاه ها در سه دهه گذشته، اظهار داشت: در سال ۷۱ نسبت ظرفیت ترانسفورماتورهای شبکه ۶.۱ برابر ظرفیت نیروگاه ها بود که در حال حاضر این میزان به حدود چهار برابر کاهش یافته و این وضعیت علاوه بر اینکه ظرفیت ذخیره شبکه را با اشکال مواجه کرده، به عوارض پرباری و فرسودگی شبکه دامن زده است.

مدیرعامل توانیر، جایگاه بهره برداری را به لحاظ ارتباط مستقیم با خدمات‌گیرندگان، حساس‌ترین جایگاه صنعت برق عنوان کرد و با تقدیر از تجارب و تدابیر راهگشای بهره برداران در رفع سریع مشکلات شبکه، اتخاذ تدابیر متناسب با شرایط جدید در این بخش را خواستار شد و بهره گیری از رویکرد بهره برداری شاخص محور و تعمیرات هوشمند در بخش انتقال و فوق توزیع برق را مورد تأکید قرار داد.

کردی با بیان اینکه مکانیزاسیون اطلاعات به ویژه در بخش های نگهداری و بهره برداری را از اهمیت اساسی برخوردار است، بر لزوم ایجاد یک سیستم جامع مکانیزه در این خصوص تأکید کرد.

مدیرعامل شرکت توانیر درپایان، با تأکید بر لزوم اولویت بندی در تخصیص منابع، نقش راهگشای بهینه سازی را متذکر شد و موضوعاتی مانند بهینه سازی پست ها، بهره برداری و رفع نقاط مشکل دار شبکه را همچون موضوعات مربوط به طرح و توسعه حائز اهمیت دانست و از پیگیری مستمر معاون انتقال و تجارت خارجی برق توانیر برای بهبود بودجه شرکت ها در این بخش خبر داد.

کد خبر: ۲۴۸٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha