۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
پیش بینی برداشت ۷.۲ میلیون تن تولیدات کشاورزی در چهارمین سال از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها
گفتگوی بازار با معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام؛

پیش بینی برداشت ۷.۲ میلیون تن تولیدات کشاورزی در چهارمین سال از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها

سیدهاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: انتظار می رود در چهارمین سال اجرای جهش تولید در دیمزارها از ۵.۲ میلیون هکتار اراضی پیش بینی شده، ۷.۲ میلیون تن انواع تولیدات کشاورزی برداشت شود.

بازار؛ گروه ایران: بیش از سه سال است که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و به ویژه هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی این ستاد به موضوع کشت دیمزارها ورود کرده است و از کشاورزان تحت عنوان طرح جهش تولید در دیمزارها حمایت می کند.

حمایتی که نتیجه آن توسعه کشت دیمزارها، کاهش مصرف منابع آب زیرزمینی، حفظ محیط زیست و جلوگیری از فرسایش خاک، اشتغال بومیان و از همه مهمتر تامین امنیت غذایی کشور شده است.

امروز در حاشیه آغاز چهارمین سال از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها به سراغ سید مصطفی سیدهاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) رفتیم که گفت و گوی بازار با او را در ادامه خواهید خواند.

* هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام سه دوره موفق و درخشان از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها را در کارنامه فعالیت خود دارد و در آستانه آغاز چهارمین سال از این طرح هستیم، درباره دستاوردهای سومین دوره از طرح جهش تولید در دیمزارها برایمان بگویید؟

در سال زراعی گذشته یعنی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ هدف گذاری کردیم ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی را زیر کشت دیم ببریم.

اراضی مورد توجه در طرح جهش تولید در دیمزارها در ۲۱ استان و با نظارت ۶ هزار نفر که ۲ هزار نفر از آن ها از مهندسان کشاورزی سازمان نظام مهندسی هستند کشت شدند

تاکنون اراضی مورد توجه در طرح جهش تولید در دیمزارها در ۲۱ استان قرار گرفته اند و با همکاری ۴۰۰ هزار کشاورز و با نظارت ۶ هزار نفر که ۲ هزار نفر از آن ها از مهندسان کشاورزی سازمان نظام مهندسی، کشت شدند.

* بفرمایید با حمایت های ستاد اجرایی کشاورزان در طرح جهش تولید در دیمزارها از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم در سومین سال از اجرای طرح چقدر موفق به برداشت محصول شدند؟

از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت دیم در سومین سال از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها موفق به برداشت ۵ و نیم میلیون تن انواع محصولات شدیم.

* برای چهارمین دوره از اجرای این طرح چه سطح از مزارع دیم و با چه ظرفیت از برداشت محصولات را پیش بینی کرده اید؟ همچنین بفرمایید چه محصولاتی قرار است از این مزارع برداشت شود؟

برای سال زراعی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ نیز ۵ میلیون و ۲۰۰ هکتار زمین را زیر کشت خواهیم برد و امیدوارم بتوانیم ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از گندم، جو، علوفه، عدس، نخود، کلزا و کاملینا، گلرنگ و سایر گیاهان دارویی را برداشت کنیم.

* سطح زیر کشت پیش بینی شده در چهارمین سال از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها چند درصد از کل دیمزارهای کشور را پوشش می دهد؟

این رقم بسیار بزرگ است و تقریبا معادل ۸۰ درصد از اراضی دیم کشور است که امسال زیر کشت می رود و امید است تا سال آینده کل اراضی دیم را زیر کشت ببریم.

امروز با برداشت ۵ و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، برای زیر کشت بردن ۵.۲ میلیون هکتار از اراضی و برداشت ۷.۲ میلیون تن تولیدات زراعی در چهارمین دوره طرح هدف گذاری می کنیم

اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها تحول بسیار بزرگی در طرح ملی کشت دیم در اراضی دیم بود که به لطف خدا از سال ۹۹ آغاز شد و امروز با برداشت ۵ و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، برای زیر کشت بردن ۵.۲ میلیون هکتار از اراضی و برداشت ۷.۲ میلیون تن تولیدات زراعی در چهارمین دوره طرح هدف گذاری می کنیم.

* درباره مزایای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها برای کشور و تشویق کشاورزان به این شیوه از تولید محصولات کشاورزی بیشتر توضیح دهید؟

اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها سبب می شود جلوی خروج ارز برای خرید محصولات کشاورزی از کشور گرفته شود و یک صرف جویی ارزی نصیب کشور شود؛ چرا که امروز بعد از سه دوره طرح جهش تولید در دیمزارها توانسته ایم در تولید گندم به ۴۰ درصد، در جو به ۵۳ درصد، در نخود به ۵۶ درصد رشد تولید دست یابیم.

این رشد تولید نیز در مقایسه با سایر اراضی، نشان از یک تحول بزرگ در کشت محصولاتی است که کشاورز با آموزش هایی که دیده به ثمر رسانده است. همچنین با تغییر کودها و بذرهایی که به موقع تحویل کشاورزان شد و بیمه ای که در حمایت از آن ها انجام دادیم توانستیم به این جهش تولید دست یابیم.

همچنین برای تحقق این مهم در کنار تلاش کشاورزان، شاهد تلاش مدیران در جهاد استان ها و ادارات کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در ۲۱ استان و نظارت و تامین نیازها و پشتیبانی های ستاد ملی در سطح کشور نیز هستیم.

کد خبر: ۲۴۸٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha