۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳
ضرورت فعال سازی رویه «کارنه تیر» در خراسان جنوبی 
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ضرورت فعال سازی رویه «کارنه تیر» در خراسان جنوبی 

بیرجند- نایب رئیس اول کمیسیون حمل و نقل ترانزیت و امور گمرکی اتاق بازرگانی بیرجند از ضرورت فعال سازی کارنه تیر در خراسان جنوبی خبر داد.  

حسین قربانی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه موضوع کارنه تیر یکی از بحث‌ های ضروری و مورد نیاز در استان است، اظهار کرد: کارنه تیر نوعی سند گمرکی است که در کشور مبدا جهت عبور کالا صادر می شود نیاز به تشریفات گمرکی در مرزهای ورودی و خروجی آن کشور ندارد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی دارای منطقه ویژه اقتصادی در شهر بیرجند و مرز است و همچنین در مسیر عبور بارهای ترانزیتی مختلف قرار دارد نیاز به وجود کارنه تیر در استان به شدت احساس می‌ شود.

نایب رئیس اول کمیسیون حمل و نقل ترانزیت و امور گمرکی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه در استان خراسان جنوبی تنها یک تیر پارک به تازگی افتتاح شده است، افزود: با توجه به اینکه بر اساس قانون ماشین‌هایی که کارنه تیر دارند باید حتما در تیر پارک‌ها توقف داشته باشند این موضوع باید مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در جاده بیرجند به مشهد (در محدوده استان) هیچ تیر پارکی وجود ندارد و احداث آن باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: وقتی محموله‌ ای با رویه کارنه تیر وارد استان می‌ شود گمرک باید بتواند تسویه آن را بزند و بتوانیم کارنه تیر را برای کالاهایی که مبدا آن استان خراسان جنوبی است صادر کنیم تا با سرعت بیشتری و کمترین هزینه کالا به مقصد برسد.

قربانی با بیان اینکه مزیت کارنه تیر نسبت به ترانزیت این است که در مبادی ورودی و خروجی کشورها کمترین معطلی را دارد و تنها اسناد چک می شود، عنوان کرد: در رویه ترانزیت حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت خواب بار وجود دارد در صورتی که در کارنه تیر این زمان به شدت کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت استان خراسان جنوبی و همسایگی با کشور افغانستان اگر رویه کارنه تیر را برای کالاهای مختلف داشته باشیم تجار افغانی نیز در حوزه ترانزیت بیش از پیش ترغیب می‌ شوند.

نایب رئیس اول کمیسیون حمل و نقل ترانزیت و امور گمرکی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه سه بحث عبوری مبدا و مقصد در حوزه کارنه تیر مطرح می‌ شود، افزود: در وهله اول فعال سازی کارنه تیر در رویه مقصد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از شرکت‌ هایی که بیشترین حجم واردات استان را دارد شرکت زغال سنگ پروده طبس است، گفت: رویه کارنه تیر می‌ تواند برای این گونه شرکت ها بسیار موثر و مفید واقع شود.

قربانی ادامه داد: بسیاری از معادن برای ورود دستگاه‌ها مجبورند در مبادی ورودی کارنه تیر را تسویه کنند لذا کارنه تیر در رویه مقصد هرچه زودتر باید برای استان انجام شود.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم کارنه تیر را در استان فعال کنیم نیاز به همکاری سازمان‌های مختلف از جمله گمرک استاندارد غذا و دارو و... وجود دارد.

نایب رئیس اول کمیسیون حمل و نقل ترانزیت و امور گمرکی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه انبارهای اختصاصی می‌ تواند ترانزیت مقصد را فعال‌تر کند، افزود: با همکاری و تلاش گمرکات خراسان جنوبی انشاالله طی یک ماه آینده کارنه مقصد را خواهیم گرفت.

کد خبر: ۲۴۸٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha