۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
چهارمین طرح جهش تولید در دیمزارها آغاز شد؛ ۵.۲ میلیون هکتار از اراضی دیم زیر کشت می رود
با حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)؛

چهارمین طرح جهش تولید در دیمزارها آغاز شد؛ ۵.۲ میلیون هکتار از اراضی دیم زیر کشت می رود

چهارمین سال از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ با زیر کشت رفتن بیش از ۵.۲ میلیون هکتار از اراضی دیم آغاز شد.

بازار؛ گروه ایران: مراسم آغاز چهارمین سال حمایت از کشت دیمزارها با حضور عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، سید مصطفی سیدهاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مقداد همتی مدیرعامل هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران ستادی و جهاد کشاورزی به همراه کشاورزان نمونه سراسر کشور برگزار شد.

شروع کشت دیمزارها با ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی در ۱۳۹۹

در ابتدای این مراسم سید مصطفی سیدهاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به دستاوردهای کشت دیمزارها در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ بیان داشت: یکی از موفقیت های پروژه کشت دیمزارها تشویق عزیزانی است که در این جبهه بزرگ گام های وسیعی برداشته اند که می تواند در توسعه هدف کشت دیمزارها موثر باشد.

سیدهاشمی: ابتدای طرح کشت دیمزارها در سال ۱۳۹۹ با کشت ۶۷۰ هزار هکتار از مزارع آغاز شد

وی با اشاره به اینکه ابتدای طرح کشت دیمزارها در سال ۱۳۹۹ با کشت ۶۷۰ هزار هکتار از مزارع آغاز شد افزود: قبل از شروع کار درباره چند مساله به صورت ویژه فکر شد؛ چرا که اگر بخواهیم یک کار پایدار باشد باید ساختار آن را فراهم سازیم؛ به همین خاطر یک ساختار ملی مرکب از معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی و مدیرانی که در این حوزه فعال هستند به همراه هلدینگ کشاورزی و شرکت توسعه پردیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ایجاد کردیم.

سیدهاشمی با اشاره به اینکه به مرور بر تعداد اعضای ساختار ملی بر حسب ضرورت افزوده شد ادامه داد: وقتی تصمیم گرفتیم محصولات بیمه شوند مدیرعامل بیمه کشاورزی هم به جمع اضافه شود. همچنین پس از آن نسبت به پرداخت تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد اقدام شد که برای این مهم نیز بانک ملی پای کارآمد.

وی با اشاره به اجزای ساختار ملی تاکید کرد: برای تحویل بذر نماینده موسسه تحقیقات دیم، نماینده سازمان نظام مهندسی با حضور ۲ هزار مهندس کشاورز در راستای نظارت بر اجرای طرح، نماینده گروه مجد و کارشناسان دیگر پای کار آمدند تا ساختار ملی مورد نظر فراهم شود.

سیدهاشمی با اشاره به برنامه ریزی برای تحقق هدف توسعه کشت در دیمزارها افزود: تاکنون ۱۲۴ جلسه به طور مدام با حضور مدیران جهاد کشاورزی استانی، مدیران ستاد اجرایی و شاخه هایی که در ستاد ملی حضور داشتند برگزار شد.

چهارمین طرح جهش تولید در دیمزارها آغاز شد؛ ۵.۲ میلیون هکتار از اراضی دیم زیر کشت می رود

خرید و تحویل بیش از ۶ هزار ادوات کشاورزی

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به تامین کود مورد نیاز طرح جهش تولید در دیمزارها بیان داشت: دولت به کشاورزان کود تحویل می داد اما نمی ‌توانست نیاز کشاورز در دیمزارها را تامین کند. بنابراین مجبور شدیم با پرداخت یارانه کود مورد نیاز اراضی را تامین کنیم.

سیدهاشمی با اشاره به تامین بذر از طریق بخش خصوصی افزاید: روز نخست که برنامه جهش تولید در دیمزارها را آغاز کردیم بیشترین کشت به صورت غیراستاندارد انجام گرفت که باعث شد به این فکر بیفتیم که ادوات استانداردی برای این حوزه فراهم کنیم. با توجه به اینکه کشاورز نقدینگی کافی نداشت ۲۳۰ میلیارد تومان در سال نخست و در سال دو نیز ۵۰۰ میلیارد تومان منابع نقدی تخصیص دادیم. همچنین برای امسال نیز هزار میلیارد تومان منابع مالی پرداخت خواهیم کرد.

سیدهاشمی: امیدوارم با کشت قراردادی، بیمه فراگیر شامل کشت دیمزارها شود و تمامی اراضی هدف تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶ هزار دستگاه ادوات کشاورزی خریداری و تحویل شده و در اختیار کشاورز با بهره بانکی چهار درصد قرار گرفته است ادامه داد: وجود این تعداد دستگاه یک گام مهم در مسیر مکانیزه کردن کشاورزی برداشته است. همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای کشاورزان و ناظران نیز اقدام مهم دیگری است که با بیش از ۱۹ هزار کلاس برای ۲۹۹ هزار کشاورز در ۲۱ استان انجام شده است.

سیدهاشمی تاکید کرد: بیمه کردن محصولات از محل کمک های ستاد بسیار چشمگیر بود و سال اول ۱۰۰ درصد اراضی زیر کشت بیمه رفت و سال دوم به دلیل افزایش نرخ بیمه، ۵۴ درصد از اراضی بیمه شد و در سال سوم نیز بیش از ۴۰ درصد از اراضی بیمه شد. هرچند ستاد سهم خود در بیمه اراضی را افزایش داد اما به دلیل عدم توانایی کشاورزان در پرداخت سهم بیمه خود، نتوانستیم تمامی اراضی را بیمه کنیم. بنابراین امیدوارم با کشت قراردادی، ‌بیمه فراگیر شامل کشت دیمزارها شود و تمامی اراضی هدف تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بیان داشت: برداشت های لازم از اراضی صورت گرفته و گندم به طور متوسط هزار و ۳۴۷ کیلوگرم از هر هکتار برداشت شده که معادل ۴۰ درصد رشد بهره وری نسبت به سال قبل داشتیم. همچنین در محصول جو نیز به طور متوسط هزار و ۲۱ کیلوگرم برداشت داشته ایم که نسبت به سال قبل ۳۹ درصد رشد داشته است. علاوه بر این در محصول نخود نیز ۶۵۰ کیلوگرم افزایش برداشت داشتیم که رشد ۵۶ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد و جزو موفقیت های کشت دیمزار است.

سیدهاشمی با اشاره به ضرورت تشویق استان های برتر بیان داشت: استان های آذربایجان شرقی، فارس، کردستان دارای برترین رتبه های کشت در دیمزارها هستند. همچنین استان های گلستان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی جزو رتبه های آخر هستند و هر چند کم آبی و کم بارشی در موفقیت کشت در دیمزارها نقش داشته اما فعالیت های مدیران استانی هم تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: کشاورز ما توانسته در طرح جهش تولید در دیمزارها در هر هکتار مزرعه دیم ۵ هزار کیلو گندم برداشت کند این درحالی است که در گذشته بیش از ۶۰۰ کیلو برداشت نداشت.

چهارمین طرح جهش تولید در دیمزارها آغاز شد؛ ۵.۲ میلیون هکتار از اراضی دیم زیر کشت می رود

ضرورت توسعه طرح موفق تولید در دیمزارها به خودکفایی در گوشت قرمز

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی نیز با اشاره به اینکه طرح جهش تولید در دیمزارها از حدود سه سال قبل با حمایت های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) آغاز شده است بیان داشت: هرچند منابع پایه به ویژه آب و خاک محدود است و امکان توسعه فیزیکی به ندرت ممکن است و هزینه زیادی دارد اما امروز برداشت گندم از هر هکتار حدود ۸۰۰ کیلو گرم به هزار و ۵۰۰ کیلو گرم افزایش یافته است.

نیکبخت: امروز به جایی رسیده ایم که آمار برداشت از اراضی دیم حتی از میانگین تولید اراضی آبی هم فراتر رفته است

وی با اشاره به اینکه افزایش برداشت از اراضی دیم در برخی از مناطق حتی در هر هکتار به پنج تن هم رسیده افزود: امروز به جایی رسیده ایم که آمار برداشت از اراضی دیم حتی از میانگین تولید اراضی آبی هم فراتر رفته است. بنابراین با ادامه این روند رکوردهای جدیدی را ثبت خواهیم کرد.

نیکبخت با اشاره به اینکه اگر عملکرد کشت دیمزارها را افزایش دهیم در آینده از واردات گندم بی نیاز خواهیم شد ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد نیاز گندم کشور تامین می شود که امیدواریم این خودکفایی در سال ‌های آینده نیز پایدار بماند. همچنین در آینده باید این مدل موفق در کشت دیمزارها را به بخش های دیگر هم توسعه دهیم و بتوانیم علاوه بر تولیدات زراعی، باغی و گیاهان دارویی در بازار گوشت نیز آن را اجرایی کنیم تا در مدت دو سال آینده در حوزه گوشت قرمز به خودکفایی کامل دست یابیم.

وی با اشاره به ضرورت توسعه مدل موفق کشت در اراضی دیم برای دست یابی به خودکفایی در سایر محصولات مورد نیاز کشور گفت: علاوه بر گندم در چهار محصول شکر، پنبه، برنج و جو نیز باید به خودکفایی دست یابیم به خصوص محصول شکر که میزان کشت کشور به این امر نزدیک است.

چهارمین طرح جهش تولید در دیمزارها آغاز شد؛ ۵.۲ میلیون هکتار از اراضی دیم زیر کشت می رود

هدف گذاری برای کشت دیم در ۹۰ درصد دیمزارها

عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به اهدافی که ستاد اجرایی علاوه بر رونق اشتغال پیگیری می کند بیان داشت: ستاد اجرایی بر تامین امنیت غذایی و دارویی کشور با تکیه بر اقتصاد مقاومتی با رویکرد بیرونی یعنی صادرات تاکید دارد تا سبب صرفه جویی هرچه بیشتر منابع ارزی فراهم شود.

نوروزی: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها باعث شد موضوعات بیان شده اعم از امنیت غذایی، امنیت دارویی و سیاست های اقتصاد مقاومتی در ابعاد مختلف شکل بگیرد

وی با اشاره به اینکه طرح مشترک جهش تولید در دیمزارها بین ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت جهاد کشاورزی مورد تاکید مقام معظم رهبری است افزود: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها باعث شد موضوعات بیان شده اعم از امنیت غذایی، امنیت دارویی و سیاست های اقتصاد مقاومتی در ابعاد مختلف شکل بگیرد. به نحوی که در سال چهارم اجرای طرح ملی کشت دیم که از سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در حال اجرا است ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار که ۹۰ درصد اراضی دیم کشور است تحت پوشش قرار گیرد.

نوروزی ادامه داد: ۵۴۵ هزار کشاورز همراه ما در اجرای این طرح هستند و پیش بینی می شود به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید در دیمزارها دست یابیم. همچنین حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار نیز اجرای این هدف صرفه جویی ارزی به همراه دارد و کشور هم می تواند به سمت استقلال و خودکفایی در حوزه غذایی حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه مزایای کشت در دیمزارها به نحوی افزایش یافته که معادل درآمد ۲ تا پنج سال از درآمد مدیران سطح بالا است افزود: اینکه برگردیم به طبیعت، زمین و ظرفیت ها باعث خواهد شد که رویکرد مردم نیز تغییر یابد و به سراغ ظرفیت های این چنینی بیایند.

نوروزی با اشاره به کشت گیاهان دارویی ادامه داد: از سال زرراعی گذشته کشت گیاهان دارویی به طرح جهش تولید در دیمزارها افزوده شده تا در حوزه دارو به خودکفایی مورد انتظار دست پیدا کنیم.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام تاکید کرد: امروز در کشورهای پیشرفته حدود ۷۰ درصد نیازمندی‌ های دارویی شان از طریق گیاهان انجام می ‌شود، در حالی که این عدد در کشور ما بسیار پایین است. بنابراین ضرورت دارد در طرح جهش تولید در دیمزارها امنیت دارویی کشور نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۴۸٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha