۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
بازار سرمایه نیاز به جراحی دارد| اقتصاد غیر قابل پیش بینی بلای جان تولید
بازار بررسی کرد؛

بازار سرمایه نیاز به جراحی دارد| اقتصاد غیر قابل پیش بینی بلای جان تولید

مشهد- تکانه‌های قیمتی، افزایش قیمت ارز، سیاست‌های بانک مرکزی در پرداخت یا عدم پرداخت تسهیلات به کسب‌وکارها به‌شدت بر شرایط بازار و تصمیمات بنگاه‌ها تأثیر گذاشته است.

بازار؛ گروه استان ها: یکی از مهم‌ترین عواملی که بر کسب‌وکارها و تصمیمات تولید کنندگان تأثیر می‌گذارد و بخش مهمی از دغدغه‌ها و چالش‌ها و فرصت‌هایشان را می‌آفریند، شرایط اقتصاد کلان و سازوکار کل اقتصاد است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ کسب‌وکارها در شرایط فعلی از فروش محصولات خود واهمه دارند و از طرفی خودداری از فروس کالا و یا محصول نیز آن را به چلش می کشاند!

پیامد نفروختن برای تولیدکنندگان و بازاریان رکود کسب‌وکار و بیکاری نیروهاست و نتیجه محتمل فروش بیشتر، ترس از ناتوانایی در جایگزینی ظرفیت تولید با فرض افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید در آینده نزدیک است.

به‌عبارت‌دیگر در وضعیت موجود، نبود چشم‌انداز مطمئن که بتوان به‌عنوان یک سناریوی با احتمال بالا به آن تکیه کرد و سیاست‌ها و تصمیمات کسب‌وکار را بر آن استوار کرد، مهم‌ترین دغدغه بخش زیادی از اهالی کسب‌وکار است.

ضرورت جراحی

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکاف میان بخش تولید و حوزه سرمایه‌گذاری در کشور به بازار می گوید: طی سال‌های گذشته اگر مدیریت اقتصادی به گونه ای بود که سرمایه‌ها به سمت بخش تولید هدایت می‌شد، امروز شاهد وضعیت اقتصادی موجود در کشور نبودیم.

نصرالله پژمانفر با اشاره به مشکلات بسیاری از تولید کنندگان مبنی بر نداشتن سرمایه در گردش اظهار می کند: متاسفانه بانک‌ها مسیر و رسالت خود را در راه سرمایه‌گذاری و تولید گم کرده‌اند و این رویکرد آن‌ها تبدیل به جریانی شده‌ که اقتصاد کشور را متاثر از خود ساخته است.

بازار سرمایه نیاز به جراحی دارد| اقتصاد غیر قابل پیش بینی بلای جان تولید

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه خدمات ظرفیت بسیار خوبی در بحث سرمایه گذاری استان وجود دارد یادآور می شود: باید کاری کنیم حجم سرمایه‌گذاری استان که به ١٨ برابر طی پنج سال گذشته رسیده، در آینده نیز حفظ شود.

وی در این رابطه تاکید می کند: باید کمک کنیم مردم در حوزه سرمایه گذاری احساس امنیت داشته باشند و نقش‌آفرینی بیشتری در این حوزه ایفا کنند.

پژمان‌فر می گوید: اگر به سهم استان‌ها در بازار سرمایه بنگریم، متوجه خواهیم شد که این سرمایه ها در تهران متمرکز شده و سهم خراسان رضوی از بازار سرمایه ناچیز و حدود یک و نیم درصد است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ابراز می کند: بعضی از بانک‌ها توان این را ندارند که در چرخه فعلی تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی قرار بگیرند و لذا باید در این حوزه جراحی لازم انجام پذیرد.

وی با اشاره به انحراف تسهیلات داده شده در بانک های عامل اظهار کرد: در مجلس شورای اسلامی تلاش کردیم تا تسهیلات بانک ها را رهگیری کنیم لذا در این راستا با بررسی تسهیلات کلان و بیش ۱۰۰ میلیارد تومان به این نتیجه رسیدیم بانک ها شرکت هایی تاسیس و خودشان به خودشان تسهیلات داده و تسهیلات در مسیر سفته بازی مصرف شده است.

پژمانفر معتقد است برای مدیریت سرمایه، باید تسهیلات را به سمت تولید ببریم، هر چند سخت است اما بخشی از آن مدیریت بانک که در معرض جراحی های بزرگ قرار دارد.

وی مسیر بعدی برای تحقق رونق تولید را ورود به بازار سرمایه می داند و می افزاید: باید بستری شکل بگیرد که مردم سرمایه شان را مستقیم در حوزه تولید مصرف کنند.

مال سازی بانک ها

حسین مقدم کارشناس بانکداری در گفت و گو با بازار اظهار می کند: متاسفانه بانک ها از ایفای خود در قالب بانکداری فاصله گرفته‌اند لذا شاهد هستیم آن‌ها در اجرای وظایف خود دچار انحراف شده‌اند.

این کارشناس حوزه اقتصاد به ما می گوید: به عنوان مثال بنگاه‌داری امروزه به عنوان یکی از فعالیت‌های اصلی بانک‌ها شمرده می‌شود که همین امر باعث شده آن‌ها در حال حاضر با مشکلات زیادی مواجه هستند و نتوانسته‌اند آن‌طور که باید و شاید به تامین مالی بنگاه‌ها اقدام کنند.

حسین مقدم کارشناس اقتصادی: مراکز تولیدی و صنعتی با ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند و در این شرایط تمامی صنایع به دلیل وابستگی که از گذشته به بانک ها داشتند انتظار دارند با تزریق سرمایه از رکود خارج شوند و این در حالی است که بانک های ما منابع لازم را ندارند و حتی با تزریق پول هم نمی توان از رکود خارج شد

وی با اشاره به این موضوع که اقتصاد ایران یک اقتصاد بانک محور است اظهار می کند: نحوه فعالیت بانک‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است، در مجموع اگر آن‌ها بتوانند بر اساس کارکردهای درستی که برای آن‌ها تعریف شده اقدام کنند، بسیاری از مشکلاتی که امروز گریبانگر اقتصاد ملی ایران شده دیگر به هیچ عنوان پدید نخواهد آمد.

بازار سرمایه نیاز به جراحی دارد| اقتصاد غیر قابل پیش بینی بلای جان تولید

وی ادامه می دهد: در حال حاضر مشکلات بزرگی برای کشور به وجود آمده است از جمله اینکه مراکز تولیدی و صنعتی با ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند و در این شرایط تمامی صنایع به دلیل وابستگی که از گذشته به بانک ها داشتند انتظار دارند با تزریق سرمایه از رکود خارج شوند و این در حالی است که بانک های ما منابع لازم را ندارند و حتی با تزریق پول هم نمی توان از رکود خارج شد.

وی با بیان اینکه از طرفی بانک ها علاقه چندانی برای پرداخت تسیلات تکلیفی و دستوری ندراند اظهار می کند: سر باز زدن بانک ها از پرداخت تسهیلات در حوزه نهضت ملی مسکن و عملکرد ضعیف آن‌ها در این مورد در حالی است که بخش زیادی از منابع بانک‌ها به سمت مال‌سازی سرازیر شده است و رد پای آن ها را در تهران مال و یا مشهد مال می توان دنبال کرد.

مقدم یادآور می شود: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در همین راستا سال گذشته گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد، بانک‌ها تخلفات گسترده‌ای در این زمینه داشته‌اند؛ چنانکه برخی از بانک‌ها تا ۸۰ برابر سقف مجاز، به اشخاص مرتبط با خود تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

سود های دستوری مانع ارایه تسهیلات

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با انتقاد از روند پرداخت تسهیلات با بیان اینکه بخش مولد اقتصاد کشورو کارآمد باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد اذعان می کند: متاسفانه بخش اعظمی از تسهیلات بانک ها صرف تسهیلاتی می شود که مولد نبوده و کمک شایانی به تولید نمی کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی : اغلب صنایع خراسان در زمره واحدهای کوچک و متوسط قرار دارند لذا این واحد های کوچک شرایط لازم برای پیوستن به بازار سرمایه را ندارند و لذا ناچار به تامین منابع مالی خود از طریق بانک‌ها هستند

فیروز ابراهیمی با اشاره به اینکه اکثر صنایع خراسان در زمره واحدهای کوچک و متوسط قرار دارند اذعان می کند: این واحد های کوچک شرایط لازم برای پیوستن به بازار سرمایه را ندارند و لذا ناچار به تامین منابع مالی خود از طریق بانک‌ها هستند.

وی به ما می گوید: این در حالی است که بانک ها به دلایل مختلف در پرداخت تسهیلات کوتاهی کرده و لذا این بخش از تولید دچار چالش می شود.

ابراهیمی هم چنین سودهای دستوری را مانع دیگری برای پرداخت تسهیلات از طرف بانک ها می داند و می گوید: ۷۰ درصد منابع بانکی معمولا به تسهیلات تکلیفی اختصاص می‌یابد که عملا بخش مولد اقتصاد از دریافت تسهیلات محروم مانده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تأکید کرد: همانگونه که ما به اقتصاد دستوری معترضیم به نظام بانکی دستوری نیز اعتراض داریم، چون این رویه برای بخش مولد اقتصاد کشور کارآمدی ندارد.

قوانین ناخوانده بازار سرمایه

غیر قابل پیش بینی بوده اقتصاد و بازار سرمایه موجب شده تا بسیاری از تولید کنندگان و صنعتگران در دوراهی بلاتکلیفی و رکود قرار بگیرند.

بازار سرمایه نیاز به جراحی دارد| اقتصاد غیر قابل پیش بینی بلای جان تولید

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این رابطه معتقد است: مهم ترین ضعفی که در اقتصاد کشور داریم این است که پیش بینی پذیر نیست و اقتصادی که پیش بینی پذیر نباشد قطعا بازار سرمایه پر رونقی نخواهد بود .

زنگنه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: افرادی که شرکت و کارخانه ای دارند و چهل سال مشغول به فعالیت هستند و کالا صادر می کنند به دلیل پیمان سپاری ارزی و دخالت های دولت در فضای قیمتی موفقیتی برای صادرات ندارند

محسن زنگنه یکی از مشکلات را تسلط نگاه بانک سالارانه در بازار سرمایه می داند و می گوید: بانک ها هیچ وقت اجازه نمی دهند که منافع خودشان تحت تاثیر قرار گیرد.

نماینده مردم تربت حیدریه اظهار می کند: هر وقت بازار سرمایه رشد می کند و منابع از بانک ها وارد بازار سرمایه می شوند بلافاصله بازار سرمایه تعطیل می شود زیرا منابع باید بازگردد به سمت بانک ها و در خیلی از ادوار هم ذینفع بودن بانک ها توسط برخی از مدیران این مشکلات را دوچندان کرده است .

زنگنه به نامهربانی شدن در حق استان خراسان رضوی در مقوله سرمایه گذاری اشاره کرده و ابراز می کند: با وجود این که تولید و ارزش افزوده در استان خراسان رضوی جز استان های برتر هستیم ولی سهم سرمایه شرکت های خراسان رضوی در بازار سرمایه و بورس در خور شان نیست.

وی دخالت های قیمتی را یکی دیگر از مشکلات بازار سرمایه عنوان کرده و می گوید: با این وجود که در رشته اقتصاد درس خوانده ام الان نمی توانم آینده اقتصاد را پیش بینی نمایم که در مباحث خوراک پتروشیمی، دلار و تصمیم سازی هایی که در خصوص پیمان سپاری ارزی داشته ایم که این ها بسیار عجیب است .

زنگنه یکی از عوامل انسداد صادرات کشور ما شیوه پیمان سپاری ارزی عنوان می کندو ادامه می دهد: افرادی که شرکت و کارخانه ای دارند و چهل سال مشغول به فعالیت هستند و کالا صادر می کنند به دلیل پیمان سپاری ارزی و دخالت های دولت در فضای قیمتی موفقیتی برای صادرات ندارند

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: به دلیل قوانین دست و پا گیر و وسواس زیادی که به خرج می دهیم از جایگاه واقعی خود فاصله گرفته و شاید بر همین اساس است که خراسان رضوی در جایگاه واقعی خود در بورس کالا و زعفران قرار ندارد!

کد خبر: ۲۴۸٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha