۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
معرفی عامل کنترل بیولوژیک آفات گلخانه‌ای| ۱۰۰ هزار هکتار مزرعه برنج کنترل بیولوژیک می‌شود
رییس بخش تحقیقات موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی:

معرفی عامل کنترل بیولوژیک آفات گلخانه‌ای| ۱۰۰ هزار هکتار مزرعه برنج کنترل بیولوژیک می‌شود

رییس بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور از عامل کنترل بیولوژیک آفات گلخانه‌ای خبرداد و گفت: اکنون ۱۰۰ هزار هکتار مزارع برنج استان گیلان تحت کنترل بیولوژیک قرار دارد.

به گزارش بازار، رسول مرزبان در حاشیه هفتمین تور رسانه‌ای دانش بنیان سازمان تات در بازدید از مرکز بیولوژیک موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در جمع خبرنگاران افزود: تا به امروز ده‌ها دانش فنی عوامل بیولوژیک به منظور حفظ سلامت محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای همچون زنبورهای زنبورهای تریکوگراما و براکون توسط این موسسه معرفی و به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی اظهار داشت: اکنون دانش فنی تولید مگس سنوزیا به بخش خصوصی منتقل شده و این موفق شد با به‌کارگیری این دانش فنی، تولید انبوه این عامل بیولوژیک را داشته باشند؛ به طوری که برای کنترل آفات فلفل و گوجه‌فرنگی در سطح ۵۰ هکتار از گلخانه‌های این بخش به کار گرفته شده است.

رییس بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور بیان کرد: اکنون دانش فنی این عامل بیولوژیک در حال انتقال به یک بخش خصوصی دیگری در منطقه ارس و زنجان است.

مرزبان تصریح کرد: امروز دانش فنی تولید آفتکش میکروبی بی‌تی به یک شرکت دانش بنیان منتقل شده که این آفتکش می‌تواند جایگزین ۲۰ درصد مصرف سموم شیمیایی در کشور شود و از خروج بیش از ۱۰۰ هزار دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

وی گفت: اکنون دانش فنی ﺗﻮﻟﯿﺪ زﻧﺒﻮر اﻧﮑﺎرﺳﯿﺎ برای کنترل سفید بالک‌های گلخانه‌ای توسط محققان این موسسه در کشور تولید شده و دانش فنی آن در حال انتقال است که پیش از این بخشی از عوامل خسارت‌زای بیولوژیک از کشورهای بلژیک و هلند به کشور وارد می‌شد.

به گفته این مقام مسول، آفت سفید بالک جز آفات مکنده و ناقل ویروس‌های گیاهی هستند که مشکلات زیادی در گلخانه‌های سبزی و صیفی کشور ایجاد می‌کنند.

رییس بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت: در حال حاضر سطح زیرکشت سبزی و صیفی گلخانه‌ای در کشور حدود ۱۵ هزار هکتار است که برای مهار جمعیت و کاهش خسارت سفید بالک‌ها در سطحی معادل ۵ درصد گلخانه‌های کشور سالانه نیاز به رهاسازی بیش از ۷۷ میلیون از این زنبور است.

مرزبان افزود: با بومی‌سازی تولید این زنبور، از خروج ۴۶۲ هزار دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود و همچنین کاهش مخاطرات ناشی از مصرف آفتکش‌های شیمیایی و فراهم شدن زمینه صادرات محصولات گواهی شده گلخانه‌ای را منجر شود.

وی تصریح کرد: اکنون ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع برنج شمال کشور به خصوص استان گیلان زیرپوشش کنترل بیولوژیک قرار گرفته و امکان توسعه آن برای تمامی مزارع برنج کشور وجود دارد.

رییس بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با بیان اینکه اکنون ۵ تا ۶ درصد مزارع برنج کشور به صورت بیولوژیک تولید می‌شود، بیان کرد: با توجه به اینکه سطح یارانه محصولات بیولوژیک کاهش یافته، سطح زیر کشت برنج به صورت بیولوژیک نیز کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: زمانی که به مزارع خسارت وارد می‌شود با کنترل بیولوژیک باید سطح تعداد آفات را کاهش داد.

مرزبان با بیان اینکه استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک برای ۱۰ محصول برنج، سویا، چغندرقند، انگور و پنبه و غیره قابل انجام است، تصریح کرد: برنامه کنترل بیولوژیک باغ‌های انگور به صورت پایلوت در فضایی بالغ بر ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار در حال انجام است.

رییس بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، گفت: اکنون قانون برای به‌کارگیری عوامل کنترل زای بیولوژیک در کشور وجود دارد؛ اما باید برای حفظ سلامت محصولات کشاورزی این قانون اجرایی شود و در صورتی که تخلفی در این بخش وجود دارد با متخلفان برخورد صورت گیرد تا مصرف سموم کشاورزی در کشور کاهش یابد.

به گفته وی، دوره کارنس سموم شیمیایی در محصول تازه خوری همچون خیار دو هفته است؛ بنابراین استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک در محصولات تازه خوری به مراتب بهتر از به‌کارگیری از سموم شیمیایی است تا محصول سالم به دست مردم برسد.

وی اظهار داشت: لازم است برای تحقیق و پژوهش دراین بخش منابع مالی کافی در اختیار این بخش قرار بگیرد تا عوامل کنترل بیولوژیک جایگزین سموم شیمیایی در محصولات سبزی و صیفی گلخانه ای شود.

رییس بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور ادامه داد، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نیز به برخی از محصولات کشاورزی که به صورت بیولوژیک تولید شده است نشان سلامت اعطا می‌کند.

مرزبان گفت: اکنون ایران در تولید دانش عوامل کنترل بیولوژیک در منطقه و خاورمیانه بعد از مصر رتبه دوم را دارد و از جایگاه مناسبی برخوردار است.

کد خبر: ۲۴۸٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha