۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
نمایشگاه بین­ المللی سنگ محلات این هفته برگزار می شود
برگزارکننده نمایشگاه سنگ محلات خبرداد؛

نمایشگاه بین­ المللی سنگ محلات این هفته برگزار می شود

مهرماه امسال هم مثل هر سال، نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در شهرستان محلات برگزار می شود و تمامی فعالان حوزه سنگ ایران و برخی از تولیدکنندگان و خریداران خارجی در این نمایشگاه شرکت می کنند.

بهناز صفری؛ بازار: شهرستان محلات یکی از قطب های مهم تولید سنگ نما در کشور است که ۷۰ معدن فعال سنگ در این شهرستان قرار دارد. براساس برآوردها، ذخیره قطعی ماده معدنی در این شهرستان ۳۰ میلیون تن و میزان برداشت سالانه از این معادن ۲ میلیون تن است. در واقع بیش از ۲ درصد سنگ ساختمانی و هشت درصد سنگ تراورتن جهان در محلات تولید می شود.

براین اساس، همه ساله در مهرماه، نمایشگاه بین المللی سنگ در شهرستان محلات برگزار می شود و تقریبا تمامی تولیدکنندگان و معدندار سنگ ایران که شامل ۲۲ استان کشور می شوند در این نمایشگاه حضور بهم می رسانند. این نمایشگاه یکی از پنج نمایشگاه بزرگ جهان است.

مهرماه هرسال نمایشگاه سنگ در محلات برگزار می شود

محمد حلاجیان، برگزارکننده نمایشگاه سنگ محلات به بازار گفت: نمایشگاه سنگ محلات همه ساله در مهر ماه و در تاریخ ۱۸ تا ۲۱ مهر ماه برگزار می شود. هر ساله با توجه به تغییرات میلادی و شمسی حدودا در همین تاریخ ها با یکی دو روز اختلاف این نمایشگاه، برگزار می شود و تقریبا زمان تثبیت شدهای دارد و اطلاع رسانی های آن اعلام می شود.

وی خاطرنشان کرد:نمایشگاه بین المللی سنگ محلات بزرگترین نمایشگاه سنگ کشور و پنجمین نمایشگاه سنگ دنیا بعد از کشورهای ایتالیا، ترکیه، چین و هند از لحاظ متراژ، حجم و تعداد شرکت کنندگان است.

مدیر بین المللی سنگ ایران در خصوص تعداد شرکت کنندگان در نمایشگاه امسال بیان کرد: امسال ۳۶۰ مجموعه از کل کشور و حدود ۵۰۰ معدن از ۲۲ استان در نمایشگاه حضور دارند. به عبارتی، تمامی استانهایی که ظرفیت تولید سنگ دارند، در نمایشگاه شرکت می کنند. همچنین افزون بر ۶۰ تاجر و چهار مجله خارجی در نمایشگاه امسال شرکت خواهند کرد.

وی افزود: اطلاع رسانی ها در سطح بین المللی بسیار خوب انجام شده است که تجار سنگ بین المللی در این نمایشگاه حضور بهم می رسانند و با یکدیگر تبادل اطلاعات می کنند. در این راستا حضور بازدیدکنندگان از کشورهای هند، بنگلادش، ترکیه، ایتالیا، روسیه و کشورهای همسایه ایران در نمایشگاه قطعی است و برای آنها ویزا صادر شده است. البته مهمانان زیادی از کشورهای مختلف همه ساله به نمایشگاه سنگ محلات می آیند و از سنگ های این نمایشگاه دیدن می کنند.

برگزارکننده نمایشگاه سنگ محلات تاکید کرد: نمایشگاه سنگ محلات، کارنامه موفقی در سال های قبل داشته است. همچنین با توجه به این که محلات قطب مهم تولید سنگ های ساختمانی است، برگزاری این نمایشگاه در قلب ایران ظرفیت موثری را برای بازاریابی سنگ های ساختمانی ایجاد می کند. در واقع یکی از بهترین راه ها برای شناساندن سنگ ایران به جهان و بازاریابی برای فروش برگزاری همین نمایشگاه های سالانه است که می تواند در موفقیت سنگ ایرانی موثر واقع شود.

وی تصریح کرد: شهرستان محلات با ۵۵ هزار نفر جمعیت، قطب تولید سنگ نما در کشور است که ۷۰ معدن فعال سنگ در این شهرستان قرار دارد. همچنین ذخیره قطعی ماده معدنی در آن ها ۳۰ میلیون تن و میزان برداشت سالانه از این معادن ۲ میلیون تن است. در واقع بیش از ۲ درصد سنگ ساختمانی و هشت درصد سنگ تراورتن جهان در محلات تولید می شود. همچنین ۲۸۰ واحد فرآوری با ظرفیت ۱۸ میلیون متر مربع سنگ در محلات فعالیت دارد که ۱۳ درصد تولید کشور در این منطقه قرار دارد.

وی درخصوص کیفیت سنگ های ایرانی بیان کرد: ما دو نوع محصول داریم که یکی از آنها سنگ کوپ نام دارد که تولید معادن کشورمان است. حدود ۵۰ درصد فرآوری اولیه بر روی سنگ های معادن انجام می گیرد. ۵۰ درصد باقی مانده هم در کارخانه جات فرآوری انجام می گیرد.

برگزارکننده نمایشگاه سنگ محلات ادامه داد:عملا در پروسه تولید سنگ با عملیات شیمیایی سرو کار نداریم، بلکه با عملیات فیزیکی طرف هستیم. باتوجه به رشد و پیشرفت تکنولوژی امرزه کیفیت سنگ شاید چندان مد نظر نباشد، بیشتر طرح، نو، جنس سنگ براساس استفاده هایی که می شوند می توانند جایگاه خودشان را داشته باشند و بتوانند در بازارهای مختلف داخلی و خارجی جایگاه مخصوص خودشان را پیدا کنند.

البته شرایط در بازارهای جهانی به گونه ای است که متاسفانه سنگ ایران در بسیاری از بازارهای جهانی هنوز شناخته شده نیست. در واقع این یکی از بزرگترین چالش ها و مشکلاتی است که در زمینه بازار سنگ ایرانی وجود دارد که باید با راهکارهای اساسی این چالش به زودی مرتفع شود

مدیربین المللی سنگ ایران خاطر نشان کرد: البته شرایط در بازارهای جهانی به گونه ای است که متاسفانه سنگ ایران در بسیاری از بازارهای جهانی هنوز شناخته شده نیست. در واقع این یکی از بزرگترین چالش ها و مشکلاتی است که در زمینه بازار سنگ ایرانی وجود دارد که باید با راهکارهای اساسی این چالش به زودی مرتفع شود. شرکتهایی بودند که از ۲۵ سال پیش در بازارهای صادراتی ورود پیدا کردند و تلاشی زیادی داشتند تا سنگ خودشان را به بازارهای جهانی معرفی کنند که در این زمینه بسیار هم موفق عمل کرده اند.

حلاجیان تصریح کرد: ولی پتانسیل سنگ ما از نظر تنوع، کیفیت و رنگ، پتانسیل های خوبی دارد، اما از لحاظ ترابری هنوز جای زیادی برای تبلیغات وجود دارد که باید روی این موضوع هم کارهای خوبی انجام گیرد، برای این که به کیفیت فرآوری سنگ برسیم تمامی این فعالیت ها لازم است. زیرا فرآوری سنگ هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و برای این که بتواند جایگاه خود را در بازارهای جهانی پیدا کند از اهمیت ویژهای برخوردار است.

وی درخصوص فرآوری سنگ های معدنی ادامه داد: درحوزه ماشین آلات شرایط خوبی داریم، یعنی از ماشین ها و تجهیزات خوبی استفاده می کنیم. همچنین تولید کنندگان فرآوری سنگ خوبی هم داریم که بعد از ایتالیا و ترکیه، یکی از کشورهای مدعی در حوزه تولید ماشین آلات فراوری سنگ دنیا هستیم.

حلاجیان تاکید کرد: اما مسالهای که وجود دارد این است که بازار صادراتی و بازار جهانی، یکسری آیتم هایی را برای تولیدات سنگ می خواهد که تمامی آن مشخصات باید رعایت شود. البته این پروسه تا ۶۰ یا ۷۰ درصد از فعالیتش را انجام داده است، ولی هنوز تا به صد درصد برسیم باید پروسه های مختلفی را طی کنیم.

کیفیتی که در داخل کشور نیاز است با کیفیتی که درخارج از ایران به آن توجه می شود کاملا متفاومت است. تفاوتها، هم براین اساس است که باید اپراتورها و تولیدکنندگان، وقت بیشتری برای فرآوری سنگ بگذارند و با دقت نظر بیشتری کار را جلو ببرند

برگزارکننده نمایشگاه سنگ محلات افزود: کیفیتی که در داخل کشور نیاز است با کیفیتی که درخارج از ایران به آن توجه می شود کاملا متفاومت است. تفاوتها، هم براین اساس است که باید اپراتورها و تولیدکنندگان، وقت بیشتری برای فرآوری سنگ بگذارند و با دقت نظر بیشتری کار را جلو ببرند. چرا که ما از نظر ماشین الات مشکل خاصی نداریم و می توان گفت بیشتر از هرچیزی برای فرآوری سنگ ما به اپراتورهایی نیاز داریم که کارایی موثرتری داشته باشند.

الان برای این که در سطح جهانی سنگ تولید کنیم باید از اپراتورهای بهتر، مجربتر و با دانش بیشتری مورد استفاده قرار دهیم. درواقع باید چنین اپراتورهایی در کشور مورد تربیت قرار بگیرند تا به نتایج مطلوب و مورد نظرمان دسترسی پیدا کنیم

وی افزود: بسیاری از مجموعه هایی که برای فرآوری نیاز داریم، اکثرا دستگاه هایشان از ترکیه، ایتالیا و چین هستند که کارایی های خوبی هم دارند، ولی یکی از چالش هایی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم اپراتورهایی است که دارند با ماشین آلات کار می کنند. دقت نظر مورد نیاز هنوز وجود ندارد، زیرا تاکنون بیشتر تولیدات سنگ به صورت سنتی بوده است، ولی الان برای این که در سطح جهانی سنگ تولید کنیم باید از اپراتورهای بهتر، مجربتر و با دانش بیشتری مورد استفاده قرار دهیم. درواقع باید چنین اپراتورهایی در کشور مورد تربیت قرار بگیرند تا به نتایج مطلوب و مورد نظرمان دسترسی پیدا کنیم.

حلاجیان تاکید کرد: برای این که بتوانیم در بخش های مختلف صادراتی موفق عمل کنیم باید در تمامی زمینه ها بهترین باشیم تا سنگ ایرانی هم بتواند جایگاه مطلوب و قابل قبولی را در سطح بازارهای جهانی به خود اختصاص دهد.

وی اظهار داشت: تحویل سنگ در سایرکشورها با ایران متفاوت است، یعنی شیوه حمل سنگ در ایران با سایر کشورها متفاوت است. همچنین شیوه نقل و انتقالات پول هم تفاوت دارد. البته منظور این نیست که هیچ شرکتی نمی تواند این کارها را انجام دهد، ولی مساله این است که ما هنوز در بانک های جهانی و شرکتهای حمل و نقل خارجی ارتباط برقرار نکرده ایم.

برگزارکننده نمایشگاه سنگ محلات تاکید کرد: مهمترین کاری که باید انجام دهیم این است که از یک سو جایگاهمان را در بانک های جهانی پیدا کنیم تا نقل و انتقالات محصولاتمان به خوبی انجام شود. هم شیوه های مناسبی را برای نقل و انتقالات پیدا کنیم تا کارها به روال عادی و درستی انجام گیرد.

کد خبر: ۲۴۸٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha