۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
تامین ارز صنعت نساجی ۸ درصد کمتر شد
مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت:

تامین ارز صنعت نساجی ۸ درصد کمتر شد

گرجی مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت گفت‌: در ۶ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تامین ارزی بنگاه ها و به عبارتی صنایع نساجی  حدود ۸ درصد کاهش یافته است.

بازار؛ گروه صنعت: محسن گرجی مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت:وضعیت صنایع نساجی، پوشاک، کیف و کفش نسبتا خوب است بطوری که در سال گذشته رشد صنعت نساجی حدود ۱۷.۳ درصد بوده و صنعت پوشاک، چرم و کفش هم بین ۷.۵ تا ۸ درصد رشد داشته است.

او اظهار داشت: در سال گذشته واردات الیاف اکلریلیک نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی بیان داشت: در ۶ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تامین ارزی بنگاه ها و به عبارتی صنایع نساجی حدود ۸ درصد کاهش یافته بطوری در ۶ ماهه امسال تامین ارزی ۹۳۸ میلیون دلار بوده اما امسال در ۶ ماهه به ۸۶۲ میلیون دلار رسیده است.

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت درباره میزان صادرات نساجی، پوشاک، چرم و کفش اظهار داشت: در این بخش صادرات ما در ۶ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۸ درصد رشد داشته است بطوری که از ۱۷۴ هزار تن صادرات در نیمه اول سال گذشته به ۱۸۸ هزار تن در نیمه اول امسال رسیده ایم همچنین از نظر ارزشی صادرات ما در این سه حوزه رشد ۶ درصدی داشته است بطوری که از ۳۴۵ میلیون دلار ۶ ماهه ابتدای سال گذشته به ۳۶۸ میلیون دلاری در ۶ ماهه ابتدای امسال رسیده ایم.

گرجی بیان داشت: در خصوص واردات در سه حوزه نساجی، پوشاک، چرم و کفش در ۶ ماهه ابتدای امسال از نظر وزنی رشد ۱۵ درصدی و از نظر ارزی رشد ۵ درصدی داشته ایم. این اختلاف نشان می دهد که واردات ما به سمت اول زنجیره است.

رشد ۲۵ درصدی واردات پنبه

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت گفت: میزان واردات پنبه در ۶ ماهه امسال حدود ۲۵ درصد رشد داشته است در واقع سال گذشته در ۶ ماهه ابتدای سال ۳۰ هزار تن واردات پنبه داشتیم اما در ۶ ماهه ابتدای امسال واردات آن به حدود ۴۰ هزار تن رسیده است.

وی بیان داشت: حداقل ۱۲۰ هزار واحد صنفی تولیدی ثبت شده در سه بخش صنعت نساجی، پوشاک، چرم و کفش وحود دارد و ۷ هزار واحد صنعتی در کل این زنجیره وجود دارد که حداقل برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی با اشاره به برخی مسائل مطرح شده درباره کمبود مواد اولیه اظهار داشت: در چندین ماه گذشته مسائلی از سوی برخی از رسانه ها منتشر می شود مبنی بر اینکه وزارت صمت و معاون صنایع عمومی اقداماتی را انجام می دهد که پیرو آن مواد اولیه در بازار کم شده است و به واسطه کم شدن مواد اولیه در بازار مسائل و مشکلاتی در بازار بوجود آمده است. در این ارتباط مطرح می شود که ۴۲ کارخانه در حوزه محصولات بی بافت دچار مشکل تامین مواد اولیه شده اند.

گرجی بیان داشت: ماده اولیه مورد نیاز کارخانه های بی بافت پروپیلن گرید ۵۶۴S وگرید ۵۶۵S است که این ماده در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۸ هزار تن به بازار عرضه شده است اما در ۶ ماهه ابتدای امسال عرضه این ماده به بازار در حدود ۱۴ هزار تن بوده است و براساس برنامه ریزی های انجمن شده با پتروشیمی ها در نظر داریم تا پایان سال عرضه این ماده تا انتهای سال به ۲۸ هزار تن افزایش یابد.

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت اظهار داشت: بنابراین در سال جاری عرضه این کالا مستمر و منظم بوده است اما مرتب گفته می شود که وزارت صمت درخصوص عرضه پروپیلن کم کاری می کند در حالی که آمار حکایت از افزایش عرضه دارد.

وی افزود: براساس مصوبه کمیته صنایع پایین دستی پتروشیمی اعلام می شود که مصرف کنندگان گرید ذکر شده این گرید را از خارج از کشور وارد کنند اما ما تلاش کردیم که تولید داخلی داشته باشیم و افزایش عرضه داشته باشیم.

گرجی بیان داشت: همچنین عنوان می شود که التهاب این ماده در بورس بالا است در حالی که آمار حاکی از آن است که ۱۷ تا ۱۸ گرید پروپیلن در بورس عرضه می شود و تمامی این گریدها رقابت بالایی در بورس دارند.

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت با بیان اینکه قاچاق وجود دارد و باید در این حوزه در جهت مبارزه با قاچاق اقدامات جدی انجام شود و اقداماتی که تاکنون انجام شده قانع کننده نیست، گفت: مبارزه با این موضوع چند نهادی است و باید همه ارگان ها برای مبارزه با قاچاق همکاری کنند.

کد خبر: ۲۴۸٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha