۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
صادرات ۳ میلیارد دلاری محصولات باغبانی| ایران در ۳۲ محصول باغبانی رتبه اول تا هشتم جهان را دارد
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی:

صادرات ۳ میلیارد دلاری محصولات باغبانی| ایران در ۳۲ محصول باغبانی رتبه اول تا هشتم جهان را دارد

برومندی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشور ما در تولید ۳۲ محصول باغبانی رتبه اول تا هشتم جهان را دارد و از صادرات این محصولات بیش از ۳ میلیارد دلار ارز وارد کشور می شود.

به گزارش بازار، محمدمهدی برومندی در حاشیه بازدید از مجموعه تراکتورسازی تبریز به خبرنگاران گفت: یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشاورزی در جهان ضریب مکانیزاسیون است؛ اگر گذشته کشاورزی ایران را بررسی کنیم با یک کشاورزی معیشتی و سنتی روبرو خواهیم شد اما در سالیان بعد از وقوع انقلاب اسلامی، توفیقات زیادی در این بخش حاصل شده است و تولیدات بخش کشاورزی از ۲۵ میلیون تن به بیش از ۱۳۵ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: یکی از دلایل موفقیت ما در بخش کشاورزی توجه به مکانیزاسیون و دانش فنی است و بر کسی پوشیده نیست که در این حوزه، تراکتورسازی تبریز، مایه افتخار و مباهات هر ایرانی است که خدمات بی نظیری به کشاورزی کشور ارائه داده است.

برومندی از رشد ضریب مکانیزاسیون در کشور در سالهای اخیر خبر داد و گفت: در حوزه باغبانی متاسفانه ضریب مکانیزاسیون کمتر از یک اسب بخار در هکتار است اما در تلاش هستیم در برنامه تحولی که دولت سیزدهم دنبال می‌کند که بخش مهمی از آن در حوزه کشاورزی و مکانیزاسیون است. اخیراً این حوزه در وزارت جهاد کشاورزی دچار تغییر ساختار شده است و نسبت به گذشته از اختیارات بیشتری برخوردار است.

وی افزود: در این برنامه بخش باغبانی کشور به عنوان یک زیر بخش مهم در کشاورزی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: هدف بازدید ما به همراه رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از مجموعه تراکتورسازی این است که با تعامل با این مجموعه برای ارتقا ضریب مکانیزاسیون باغبانی کشور تلاش کنیم.

برومندی اضافه کرد: از خط تولید این مجموعه بازدید کردیم و باید اذعان داشت برای هر ایرانی که این دستاوردها را مشاهده کند مایه مسرت خواهد بود که زمانی ما مجبور به واردات بودیم اما امروزه بهترین تراکتورها را تولید می کنیم که به دلیل مزیت هایی که دارد حتی باغدارای منطقه و جهان نیز به دنبال استفاده از آن هستند.

وی از برگزاری جلسه با مدیرعامل تراکتورسازی تبریز و معاونان این مجموعه برای تامین تراکتورهای باغی خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم با تامین این تراکتورهای گام های بلندی را در این دولت برداریم.

برومندی کارنامه وزارت جهاد کشاورزی و تراکتورسازی تبریز در زمینه تعامل با هم را مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت: این تعامل سبب شده تا به خوبی بتوانند در خدمت کشاورزان باشند و با منابعی که همه ساله و مخصوصا در این دولت در وزارت جهاد کشاورزی تعریف شده است، تلاش خواهد شد با راهکار تسهیلات بتوانیم نیاز اساسی بخش تولید کشور را حل کنیم.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص میزان صادرات محصولات باغی کشور گفت: با وجود همه تحریم ها و تغییرات اقلیمی که در سالیان اخیر شاهد آن بوده ایم، خوشحالیم که بهره برداران بخش کشاورزی، تولیدکنندگان و وزارت جهاد کشاورزی به نحوی عمل کرده اند که علاوه بر تامین نیاز کشور، سالانه بیش از ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور به ارمغان آید. کشور ما به حدود ۲۰۰ کشور دنیا محصولات کشاورزی صادر می کند و حدود ۵۳ درصد از درآمد ارزی حاصل از صادرات بخش کشاورزی مربوط به حوزه باغبانی است.

وی ادامه داد: ما در تولید ۳۲ محصول باغبانی رتبه اول تا هشتم دنیا را داریم و درآمد ارزی بسیار خوبی در این حوزه داریم. در صادرات پسته حدود یک میلیارد دلار صادرات داریم که در برخی سال ها از این میزان نیز فراتر می رود. خرما، خشکبار، کیوی و سیب درختی نیز از دیگر محصولات حوزه باغبانی است که درآمد بسیار خوبی را برای کشور به ارمغان می آورد.

کد خبر: ۲۴۸٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جهان IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      3 0
      دارد چه گیر کشاورز میاد یا معافی صادرات دار یا دلال میخور یا میدان دار هر قیمتی دلشان بخواد میزنن کشاورز پول سهم کود کلسیم نیترات هزینهای دیگر ماشین تراکتور وغیر میشه