۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
ورزش، جوانان و اقتصاد؛ سه قربانی ساختار و منازعات و انتخابات!
یادداشت؛

ورزش، جوانان و اقتصاد؛ سه قربانی ساختار و منازعات و انتخابات!

اردبیل- موضوعی مغفول مانده که نه، یک موضوع عدم در استان اردبیل، اقتصاد ورزشی است و دست اندرکاران برنامه ای برای جذب بخش خصوصی ارائه نداده اند. این بخشی از یادداشت عباس کریمی در بازار است.

عباس کریمی؛ بازار: تجمیع ماموریت ساماندهی حوزه ورزش در کنار توسعه مشارکت های اجتماعی جوانان و توانمند سازی آنان به عنوان دو کارکرد اصلی وزارت ورزش و جوانان می باشد و از مظلومیت های این بخش تسهیم بودجه و اعتبار مقرر بین دو بخش اصلی در حوزه ارزشمند اجتماعی می باشد.

در حال حاضر ورزش کشور نیاز به یک باز نگری اساسی در حوزه ساختار و سیاست گذاری و برنامه ریزی برای ایجاد جهش و پیشرفت و توسعه قهرمانی و همگانی دارد.

ارزیابی ها از خروجی حوزه ورزش و جوانان استان نیز نشان دهنده وضعیت اورژانسی و ناکامی و ناکافی بودن این بخش در تامین نیازهای اساسی فعالان این حوزه بوده و نارضایتی های زیادی در این بخش از حیث عدم تامین بودجه و اعتبار مناسب، نحوه برقراری عدالت و عدم ثبات مدیریتی وجود دارد چراکه از قدیم نقل است که فقر آتشی است که خوبیها را نیز می سوزاند.

عدالت التیام بخش آلام بشریت در طول تاریخ، که برقراری آن خواست عموم مردم در همه بخش های اجتماعی و ورزش می باشد. امروز برقراری عدالت در سایه بی توجهی مسئولین حتی در حوزه رشته های ورزشی بیش از سایر جنبه های عدالت اجتماعی مغفول مانده است. عمق نا عدالتی در این حوزه تا حدی پیش رفته که امروز شاهد آن هستیم مبلغ قرارداد یک بازیکن لیگ برتری که از بودجه دولت تامین می گردد، از بودجه ورزش قهرمانی استان اردبیل فراتر رفته است.

جامعه ورزشی از وجود دست های پشت پرده در نگه داشتن وضعیت در بلاتکلیفی و دست آویز شدن در انتخاب مدیریت ورزش و جوانان به بازی های انتخاباتی و سیاسی و استمرار این پروسه طولانی و نفس گیر به بهانه های واهی گلایه مند و دلزده شده و در برزخ انتظار، این سوال برایشان پیش می آید که کجای کار می لنگد؟ دلیل این تعلل، تردید و اختلاف نظرها چیست؟

از دیرباز عمیق ترین و اصیل ترین پیشرفت ها بر پایه اختلافات سلایق شکل گرفته اما شکافی که عمق آن از یکسال عبور کرده است به خوبی توانسته به عامل پیشگیرانه و مهمی در شکل گیری اتفاق نظر در تعیین سرنوشت مدیریت ورزش و جوانان استان شود. آن چیزی که عیان است دعواهای زیرپوستی میان متنفعین از عمده علل این تردیدها و تعلل ها به دید می آید به طوری که مسیر تمامی افق های ترسیم شده در انتخاب مدیریت این بخش مهم به عنوان دستیابی به گلوگاهی مهم برای برنامه های انتخاباتی به نظر می رسد و تنها بخشی که سرش بی کلاه خواهد ماند ورزشکار و جوان خواهد بود.

گوهر صداقت هر جا یافت شود و در هر قامتی تجلی یابد نفیس و ارزشمند است و صداقت، استوار ترین بنیانی است که مع الاسف برخی بازیگران ناکارآمد و بی ثمر سیاسی که بانی و مقصر و مسبب وضعیت فعلی کشور و استان هستند از آن بی بهره بوده و با بی انصاف ی تمام عیار با دخالت آشکار در حوزه وظایف استاندار، با الفاظ بازی می کنند و به عنوان یک مدعی سالهاست به گفتار درمانی مشغولند و با روش های سیاسی در تلاش اند کم و کاستی ها و ضعف تلنبار شده چندین ساله در جذب بودجه و بی توجهی به ورزش استان را با تاکتیک تعویض در دقیقه نود تغییر دهند و از جایگاه و اعتبار اجتماعی افراد پر افتخار این حوزه بهره ببرند.

حوزه ورزش و جوانان حال و روز خوشی ندارد و با استمرار این وضعیت حتی با انتخاب مدیر جدید، ایشان نیز آنگونه نخواهد توانست کشتی طوفان زده ورزش را نجات دهد چرا که مشکل اصلی این حوزه فقدان برخورداری از اعتبار و بودجه کافی و سیاست های غلط چندگانه در تامین زیرساخت ها است. حوزه ورزش و جوانان استان مملو از افراد نام آور، صاحب تجربه، خوشنام و مدیر ان با استعد ادی است که پتانسیل تصدی سمت های ملی را نیز در این حوزه از دیرباز داشته اند اما در سایه بی خردی به فراموشی سپرده شده اند.

کسب ۴ مدال المپیک در تاریخ استان اردبیل با حداقل امکانات و شاخص ها، نشان غیرت قهرمانی و پهلوانی ورزشکاران استان می باشد. در حوزه قهرمانی، ورزش استان اردبیل سال هاست درجا زده و استعدادهای خود را نیز از دست می دهد. ذخیره ورزش قهرمانی استان عموما قهرمان های قبلی بوده و از هیئت های ورزشی متاسفانه علیرغم برخورداری از دریای استعدادها و توانمندیهای وافر تنها اسمشان باقی مانده است. بی توجهی به رشته های ورزشی همچون فوتبال با خیل عظیم طرفدارانش و از دست رفتن امتیاز لیگ و افت شدید در کسب افتخارآفرینی نمونه دیگری از اتفاقات تلخ ورزش استان اردبیل می باشد.

امروز موفقیت و افتخارآفرینی های قهرمانان ورزشی اردبیل، مرهون تلاش و اراده شخصی شان بوده و ارتباطی به توسعه زیرساخت ورزشی استان و سرمایه گذاری ندارد. اگر غیر از این بود، یوسف صبری جوان باغیرت از منطقه فراموش شده و محروم آبی بیگلو اردبیل که با صلابت مسیر سخت را به زیباترین مقصد پر افتخار ختم کرد با برخورداری از حداقل استاندارد و شاخص های ورزشی، هفته اخیر قهرمانی اش را تکرار نمی کرد تا بار دیگر مسببین و مقصرین و مسئولین با ثبت عکس های رنگی در خانه استیجاری ایشان، این قهرمانی را مصادره نمایند.

عدد سرانه ورزشی استان اردبیل حدود ۵۴ صدم متر مربع می باشد و از متوسط سرانه کشور ی که ۷۸ دهم متر مربع است فاصله بسیاری دارد.

مشکلات مالی و بودجه ای در ورزش استان تا حدی است که اردبیل در اعزام تیم‌های ورزشی به مسابقات با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.

عمق فاجعه به گونه ای است که بدهی معوق از برگزاری مسابقات بین‌المللی والیبال، یادگار و ثمره برگزاری آن بوده و مدت ها گریبان اداره کل ورزش و جوانان اردبیل می گردد.

وضعیت بد اقتصادی این اداره کل باعث ایجاد سیما و وضعیت غیرقابل تحمل استادیوم علی دایی می گردد که امروز به آینه ای دق برای جوانان استان و مایه آبروریزی تبدیل شده و در دیگر ورزشگاه خود توان دریافت تاییدیه برگزاری لیگ دست یک با تیم اجاره ای اش را ندارد.

طبق آمار رسمی مندرج در پایگاه انتشار آمار و اطلاعات وزارت ورزش و جوانان کشور، استان اردبیل با داشتن ۲۲۱ اماکن ورزشی دولتی در رتبه ۲۳، در صدور مدرک مربیگری داوری و پزشکی معتبر در جایگاه ۳۰ و در فراوانی کسب مدال قهرمان رتبه ۲۰ و تعداد کل مجوز باشگاه های ورزشی در رتبه ۲۳ کشور قرار دارد و متاسفانه در استان اردبیل در حد حفظ ظاهر و اقدامات ویترینی فضایی به جوانان در خصوص خانه جوان که در کل کشور ایجاد شده است داده نشده است.

موضوعی مغفول مانده که نه، یک موضوع عدم در ورزش استان اردبیل، اقتصاد ورزشی است. مسئولین و دست اندرکاران امر استان اردبیل هیچ گونه برنامه ای برای جذب حمایت های دولت از بخش خصوصی ارائه نداده اند. بایستی با ایجاد طرح‌های تشویقی و تامین منافع بخش خصوصی به دنبال اقناع سرمایه گذار بود.

سرمایه‌گذار خصوصی پیش از هرچیز، حق دارد که به منافع خود فکر کند. به جای توسعه غلط صنایع آب بر و مخرب محیط زیست در نقاط بکر طبیعی اردبیل، با توجه به ویژگی های منحصربفرد آب و هوایی و جغرافیایی می توان با حمایت و جذب سرمایه گذار، یکی از مجهزترین و بهترین کمپ‌های تیم ملی منطقه را ایجاد نمود. و در نهایت از مهم ترین علل عقب ماندگی ورزش استان اردبیل، پایین بودن بودجه اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل، عدم توزیع متناسب امکانات و اعتبارات اندک استان در شهرستان ها و مناطق محروم، نبود ثبات مدیریت ی و نگاه ابزاری - سیاسی به ورزش، عدم حمایت کافی از مربیان، قهرمانان و ورزشکاران، اختلاف هیئت های ورزشی با اداره کل ورزش و جوانان به دلیل برخی دخالت ها، مشکلات مالی هیئت های ورزشی، عدم توجه به جذب سرمایه گذار (اسپانسر ورزشی) و ظرفیت بخش خصوصی، عدم استفاده از پتانسیل چهره ها و نخبگان ورزشی استان (ملی و جهانی)، تعطیلی، عدم بهره برداری یا استفاده نامناسب از اماکن ورزشی مناسب موجود، بی توجهی و تعطیلی ورزش روستایی می باشد.

در پایان؛ با توجه به اینکه ماموریت رفع دغدغه ها و مشکلات متعدد در حوزه جوانان بر عهده وزارت ورزش و جوانان بوده است و این متولی برنامه مشخصی برای رفع موضوعات مهم جوانان ارائه نکرده است پیشنهاد اساسی اصلاح ساختار وزارت یاشده و حذف عنوان "جوانان" از تابلو وزارت و تعبیه آن در یک ساختار مدیریتی دیگر و یا تبیین و ارائه برنامه های مشخص برای رفع معضلات حوزه جوانان می باشد.

کد خبر: ۲۴۸٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha