۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
صادرت سنگ ایرانی ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافت
کارشناس سنگ مطرح کرد؛

صادرت سنگ ایرانی ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافت

بسیاری از کشورهای جهان در حوزه صادرات سنگ، پیشرفت های قابل توجهی داشته و سهم خوبی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده اند. ولی ایران به جای افزایش صادرات با کاهش ۲۰۰ میلیون دلاری مواجه شده است.

بهنازصفری؛ بازار: باتوجه به این که بازارهای جهانی سنگ طی ۵ سال گذشته پنج میلیارد دلار صادرات در صنعت سنگ داشته اند، سهم ایران در بخش صادرات انواع سنگ بسیار ناچیز بوده است.

حتی صادرات ۳۸۰ میلیون دلاری ایران طی سال های اخیر تا ۲۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است، که این میزان تا ۱۸۰ میلیون دلار تنزل پیدا کرد که ارقام بسیار قابل توجهی است. در واقع رقم ۱۸۰ میلیون دلار برای کشوری که معادن بیشماری دارد بسیار ناچیز و پیش پا افتاده است.

لازم است مسوولان با یک برنامه استراتژیک و مدون چالش های بخش صادرات سنگ را برطرف کرده و با راهکارهای اساسی شرایطی فراهم کنند که صادرات این بخش ارتقا پیدا کند. زیرا ایران چهارمین تولید کننده سنگ جهان است. برای همین می تواند با فعالیت گسترده در این زمینه ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد.

صادرات ۱۸۰ میلیون دلاری برای سنگ ایران ناچیز است

سیامک حاج سیدجوادی، کارشناس صنعت سنگ در خصوص صادرات سنگ به بازار گفت: متاسفانه مدتی است وضعیت صادرات سنگ بسیار بد شده است و در شرایط خوب صادراتی به سر نمی بریم. طی سالهای اخیر در بخش سنگ سابقه صادرات ۳۸۰ میلیون دلاری را داشته ایم، این درحالی است که در سال ۱۴۰۱ به صادرات ۱۸۰ میلیون دلاری رسیده ایم.

وی افزود: درواقع طی چند سال اخیر حدود ۲۰۰ میلیون دلار کاهش صادرات سنگ داشته ایم که این میزان به نوبه ی خودش رقم بسیار بزرگی است و در بخش صادرات سنگ تاثیرات منفی زیادی برجای گذاشته است. زیرا اگر روند صادرات به همین شکل پیش برود این صنعت را با شکست مواجه می کند.

قبل از کرونا صادرات سنگ بین المللی در تجارت جهانی ۱۸ میلیارد دلار بوده است. دررسال ۲۰۲۱ میزان صادرات سنگ به ۲۳ میلیارد دلار رسیده است، یعنی پنج میلیارد دلار هم به این میزان اضافه شده است

تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ خاطرنشان کرد:قبل از کرونا صادرات سنگ بین المللی در تجارت جهانی ۱۸ میلیارد دلار بوده است. دررسال ۲۰۲۱ میزان صادرات سنگ به ۲۳ میلیارد دلار رسیده است، یعنی پنج میلیارد دلار هم به این میزان اضافه شده است. درحالی که ایران از رشد صادراتی جهانی هیچ سهمی نداشته است. بنابراین فعالان بازار سنگ باید با تامل بیشتری به این رویدادها توجه کنند . بنابراین برای از بین بردن معضلاتی که پیش رو دارند تلاش های بیشتری داشته باشند.

وی درباره علت کم شدن صادرات سنگ ایران در بازارهای جهانی بیان کرد: به این علت که ما در بازارهای بین المللی حضور نداشته ایم. درواقع حضور کم رنگ ایران در بازارهای بین المللی باعث کم رونق شدن سنگ ایرانی در جهان شد. اگر ۱۸۰ میلیون دلار صادرات را هم مورد بررسی قرار دهیم، می بینیم که ۷۰ میلیون دلار آن صادرات سنگ به عراق بوده است.۲۴ میلیون دلار آن مربوط به ترکمنستان و ۱۹ میلیون دلار به امارات بوده است.

جوادی تاکید کرد: در واقع صادرات سنگ ایران فقط به چند کشور همسایه ایران صورت گرفته است. ما طی سال های اخیر هیچ صادراتی به کشورهای بزرگ و اروپایی نداشته ایم که این مساله خودش چالش بزرگی محسوب می شود. از سوی دیگر هم صادراتی که به کشورهای همسایه صورت گرفته، ارقام بسیار کوچکی بوده و بخش ناچیزی از سنگ ایران صادر شده است.

کارشناس صنعت سنگ گفت: صنعت سنگ ایران اصلا در بازارهای بزرگ جهانی حضور ندارد و صادر کنندگان مان اصلا در بخش های بزرگ فعالیت ندارند. این مساله هم چالش های مخصوص خودش را دارد که بزرگترین چالش آن مربوط به این مساله است که ما در کشورمان خود تحریمی داخلی داریم که این بسیار معضل بزرگی است. در واقع تا خود تحریمی ها داخلی حل نشود ، ما نمی توانیم از تحریم های خارجی جان سالم به در ببریم.

وی ادامه داد: اگر بازرگانی جنسی را صادر کند، باید یوروی ۵۵ هزارتومانی اش را به دولت بدهد و در قبالش ارز نیمایی ۴۰ هزار تومانی بگیرید. مگر سنگ چقدر سود دارد که باید این ۱۵ هزار تومان را هم به دولت بدهد. همین مساله به تنهایی انگیزه صادرات کنندگان را کاهش می دهد و این صنعت را دچار رکود می کند.

دولت باید با راهکارهای گوناگون و انواع تشویق ها کاری کند که انگیزه صادراتی تولیدکنندگان سنگ افزایش پیدا کند تا بتوانیم از رکودی که بر معادن سنگ و صنعت سنگ حاکم شده است خارج شویم. زیرا تا این رکود از بین نرود ما نمی توانیم شاهد پیشرفت چشمگیر صنعت سنگ چه در داخل و چه در خارج باشیم

به گفته وی؛ دولت باید با راهکارهای گوناگون و انواع تشویق ها کاری کند که انگیزه صادراتی تولیدکنندگان سنگ افزایش پیدا کند تا بتوانیم از رکودی که بر معادن سنگ و صنعت سنگ حاکم شده است خارج شویم. زیرا تا این رکود از بین نرود ما نمی توانیم شاهد پیشرفت چشمگیر صنعت سنگ چه در داخل و چه در خارج باشیم.

تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ گفت: تمامی این مشکلات درحالی است که ما وسط تحریم ها قرار داریم که باید برای صادرات تحریم ها را هم دور بزنیم، زیرا به طور مستقیم نمی توانیم صادرات داشته باشیم. مثلا باید جنس را ببریم ترکیه، در آنجا از حساب شرکت های ترک، یا دبی و عمان کارهایمان را انجام دهیم که تمامی این ها پروسه ای وقت گیر و هزینه بر هستند. تمامی این موارد داستان های مختلفی را به همراه دارد به علاوه این که هزینه های فراوانی را به صادرکننده تحمیل می کند.

کارشناس صنعت سنگ افزود: گاهی وقت ها از یک و نیم تا سه درصد به خاطر انتقال پول به ایران کم می شود که خود این مساله هم چالش دیگری را ایجاد می کند و به طرق مختلف هزینه های سربار زیادی به تولید کننده و صادرکننده سنگ تحمیل می شود. تمامی این ها مشکلاتی است که در این صنعت وجود دارد.

جوادی تصریح کرد: در صنعت سنگ ازچرخه اکتشاف تا استخراج سنگ، صادرات و بازگشت پول مشکلات بسیار زیادی وجود دارد که این چالش ها به طور جدی و اصولی مورد بررسی قرار نگرفته است. باید تمامی چالش های مختلف در صنایع مختلف مورد شناسایی دقیق قرار بگیرد و با راهکارهای مناسب این مشکلات برطرف شود. زیرا تا زمانی که چالش ها باقی بمانند راه پیشرفت کند خواهد بود و موفقیت های کمتری نصیب صنایع مختلف می شود که صنعت سنگ هم از این وضعیت مستثنی نیست.

ایران از نظر تولید چهارمین تولید کننده سنگ جهان محسوب می شود. درواقع بعد از چین و ترکیه و هندوستان ایران بیشترین تولید سنگ جهان را برعهده دارد. از نظر ذخایر سنگ های آهکی که گروه ماربل می شوند از این لحاظ هم دومین تولید کننده جهان هستیم

وی درباره کیفیت سنگ های ایرانی خاطرنشان کرد: ایران از نظر تولید چهارمین تولید کننده سنگ جهان محسوب می شود. درواقع بعد از چین و ترکیه و هندوستان ایران بیشترین تولید سنگ جهان را برعهده دارد. از نظر ذخایر سنگ های آهکی که گروه ماربل می شوند از این لحاظ هم دومین تولید کننده جهان هستیم.

او اظهار داشت:از نظر تنوع معادن و کیفیت سنگ هایی که در ایران وجود دارد در گروه ماربل اولین در جهان هستیم. یعنی از ترکیه هم در این رابطه جلوتر هستیم.

تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ تاکید کرد: باتوجه به تنوع و کیفیتی که سنگ های ایرانی دارد ما می توانیم در بازارهای جهانی جایگاه مناسبی را به خودمان اختصاص دهیم. اگر یک برنامه استراتژیک ۱۰ ساله خوب به صورت اجرایی و تخصصی و کارشناسی شده، در نظر گرفته شود، ایران به رقم های بالای یک میلیارد دلار فروش سنگ برسد.

من رقم های بالا نمی گویم ولی مطمئنم با یک برنامه اصولی و استراتژیک حداقل تا یک و نیم میلیارد دلار در زمینه سنگ های معدنی می توانیم فروش داشته باشیم و جایگاه واقعی خودمان را در بازارهای جهانی سنگ پیدا کنیم

کارشناس صنعت سنگ افزود: من رقم های بالا نمی گویم ولی مطمئنم با یک برنامه اصولی و استراتژیک حداقل تا یک و نیم میلیارد دلار در زمینه سنگ های معدنی می توانیم فروش داشته باشیم و جایگاه واقعی خودمان را در بازارهای جهانی سنگ پیدا کنیم.

به گفته وی؛ درواقع وضعیت معادن ایران از نظر ذخایر و کیفیت به گونه ای است که میتوانیم یکی از بهترین جایگاههای جهانی را در حوزه سنگ به خودمان اختصاص دهیم. ولی تمامی این ها تلاش مضاعف می خواهد تا به اهداف بلند مدت خود برسیم.

وی گفت: با وجود معادن زیاد سنگ و تنوع سنگی هنوز هیچ جایگاهی در بازارهای جهانی نصیب ایران نشده است. این درحالی است که ما مواد معدنی به اندازه کافی داریم. چیزی که نداریم برنامه های مدون و حمایت های دولتی است.

به گفته جوادی؛ دولت باید راه را برای صادرکنند گان باز کند و بگذارد فعالان سنگ با چالش های کمتری به فعالیت های خودشان ادامه دهند و در این مسیر موفقیت کسب کرده و برای کشورمان ارزآوری داشته باشند. تا دولت حمایت های لازم را در بخش صادرات نداشته باشد، این بخش موفقیت های لازم را کسب نخواهد کرد.

کد خبر: ۲۴۷٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha