۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
تامین امنیت غذایی با افزایش بهره وری مزارع؛ ۳هزار بازاریاب به عرضه بهتر تولیدات استان ها کمک می کنند
بازار گزارش می دهد

تامین امنیت غذایی با افزایش بهره وری مزارع؛ ۳هزار بازاریاب به عرضه بهتر تولیدات استان ها کمک می کنند

حضور بیش از هزار تولید کننده روستایی و عشایری در نمایشگاه روستاآباد فرصتی برای سازمان ها در راستای شناسایی و برنامه ریزی بهتر برای افزایش بهره وری و فروش محصولات کشاورزی، باغی و عشایری فراهم کرده است.

بازار؛ گروه ایران: نمایشگاه عرضه محصولات روستایی و عشایری روستا آباد به عنوان بزرگترین رویداد روستایی کشور در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است. در این رویداد که بیش از هزار تولیدکننده برتر روستایی و عشایری حضور یافته اند و با معرفی دستاوردهای خود به عموم مردم، بسترهای رونق تولید را فراهم می کنند. همچنین در این رویداد برخی از مدیران و مسئولان سازمانی نیز حضور یافته اند تا ضمن شناسایی تولیدکنندگان بتوانند با بررسی چالش های زندگی روستایی و عشایری نسبت به برنامه ریزی موفق تر در حوزه خود اقدام کنند.

گفتنی است بر اساس اعلام سید امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، نزدیک به ۲۵ درصد جمعیت کشور روستاییان هستند که ۷۰ درصد تولید و امنیت غذایی کشور توسط آن ها تامین می شود.

حرکت از کشاورزی سنتی به صنعتی

در حاشیه برگزاری روستا آباد محمدرضا نیکبختی رئیس اداره امور عشایر استان سیستان بلوچستان به بازار گفت: هرچند اولویت اول فعالیت های عشایر استان دامداری است اما شاهد فعالیت های باغی و زراعی هم در این منطقه هستیم. به ویژه در قصرقند شاهد شالیکارانی هستیم که به کشت برنج می پردازند و طی سال سه نوبت کشت و برداشت دارند.

وی با اشاره به نبود صنایع تبدیلی به عنوان چالش عمده شالیکاران استان سیستان و بلوچستان افزود: از نظام مهندسی کشاورزی کشور درخواست داریم که در این حوزه به ما کنند کنند. همانطور که اشاره کردم سطح زیر کشت برنج در استان قابل توجه است اما چون شالی کوبی همچنان به صورت سنتی انجام می شود بخش عمده ای از تولیدات از دست می رود.

نیکبختی، رئیس اداره امور عشایر استان سیستان بلوچستان : می توانیم از کشاورزی سنتی به کشاورزی مکانیزه و مدرن حرکت کنیم

نیکبختی ادامه داد: اگر مسئولان بتوانند تسهیلاتی ارائه دهند یا به صورت مشارکتی سرمایه ای را در اختیارمان قرار دهند می توانیم این هدر رفت شالی کوبی را رفع کنیم و از کشاورزی سنتی به کشاورزی مکانیزه و مدرن حرکت کنیم.

ولی الله آقایار زاده مشاور ویژه اقتصادی صندوق مشترک استان ها نیز در گفت و گو با بازار بیان داشت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری طی سال های اخیر در حوزه کشاورزی، صندوق مشترک استان ها و سازمان نظام مهندسی کشاورزی نسبت به حمایت از کشاورزان و خروج کشاورزی از سنتی به صنعتی اقدام کرده است.

وی با اشاره به اینکه نمی توان به سرعت مشکلات صنعت کشاورزی را مرتفع ساخت افزود: هرچند نمی توان به یکباره کشاورزی سنتی را کنار زد اما باید گذر از این بخش و رسیدن به کشاورزی پر بازده صنعتی را به عنوان هدف خود برای دستیابی انتخاب کنیم.

آقایار زاده با اشاره به اینکه برنامه ریزی سازمان در راستای بهبود شرایط تولید روستاییان و عشایر ادامه داد: یکی از مراکز مهم وهدف صندوق مشترک استان ها در این زمینه استان سیستان و بلوچستان است؛ صندوق مشترک استان ها طی چند ماه گذشته یکی از این اهداف را رقم زده و تفاهم نامه ای با قرارگاه جهادی شهید شوشتری امضا کرده تا از کشاورزی استان با بهره مندی از ظرفیت ۵۰۰ عضو کشاورزی صندوق مشترک استان ها حمایت شود.

وی تاکید کرد: هرچند صندوق در تلاش است دستاوردها و توانایی های خود را معرفی کند اما نیازمند حمایت اصحاب رسانه نیز هستیم؛ چرا که هنوز قشر مهمی از جامعه هدف که کشاورز و عشایر هستند نسبت به فعالیت ها و اهداف صندوق اطلاعاتی ندارند.

کمک به رفع هدر رفت تولیدات کشاورزی

ودود حیدری مقدم مدیرعامل صندوق مشترک استان های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفت و گو با بازار بیان داشت: یکی از وظایف اصلی صندوق، سرمایه گذاری به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای طرح های قابل توسعه است.

ودود حیدری مقدم مدیر عامل صندوق مشترک استان های سازمان نظام مهندسی کشاورزی: با رایزنی هایی که با کمک صندوق و اعضای صندوق که فارغ التحصیلان کشاورزی هستند انجام دادیم این ظرفیت وجود دارد که کارخانه شالیکوبی با مشارکت کشاورزان و تسهیلات ملی صندوق ایجاد شود

وی افزود: بر اساس بازدیدهای میدانی که داشتیم برخی از کشاورزان اظهار کردند که با موضوع شالیکوبی در منطقه شان دچار مشکل هستند و در منطقه کارخانه برنج کوبی ندارد. از این رو ناچار هستند با روش های قدیمی این کار را انجام دهند که همین مساله باعث کاهش ۵۰ درصدی محصولات می شود.

حیدری تاکید کرد: با رایزنی هایی که با کمک صندوق و اعضای صندوق که فارغ التحصیلان کشاورزی هستند انجام دادیم این ظرفیت وجود دارد که کارخانه شالیکوبی با مشارکت کشاورزان و تسهیلات ملی صندوق ایجاد شود.

مدیرعامل صندوق مشترک استان های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ادامه داد: یکی از کارهایی که صندوق برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی انجام می دهد این است که بعد از آموزش های لازم به فارغ التحصیلان مجوز مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی و کارگزاری صندوق را به آن ها اهدا می کند. آن ها بعد از آموزش های لازم می توانند کمک حال و از همه مهمتر شریک تجاری کشاورز باشند. بنابراین دانش این عزیزان در کنار تجربه کشاورزان می تواند باعث افزایش بهره وری در سطح مزرعه و باغات برای کشاورزان و عشایر شود.

افزایش بهره وری تولیدات کشاورزی

حیدری بیان داشت: با مجموعه کارهایی که صندوق انجام می دهد می توان امنیت غذایی که دغدغه متولیان هر کشوری است را تامین کنیم.

وی افزود: در این راستا یکی از کارهایی که انجام داده ایم کشاورزی قراردادی است؛ به طوری که برای بازرگانان بخش کشاورزی بر اساس استانداردهای خودشان میوه تولید می کنیم. بنابراین هم کشاورز دقیق می داند وقتی میوه اش به دست آمد باید محصول را کجا عرضه کند. در واقع صندوق پل ارتباطی بین مصرف کننده و تولید کننده است.

حیدری: با ورود صندوق و حمایت از کشاورزان توانسته ایم در برخی از باغات افزایش ۳۰ تنی بهره وری را شاهد باشیم

مدیرعامل صندوق مشترک استان های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ادامه داد: افتخار می کنیم دستاوردها را در اختیار بازار هدف که فارغ التحصیلان و بازرگانان بخش کشاورزی هستند قرار دهیم. همچنین این کار را می توانیم برای کشاورزان زحمت کش انجام دهیم. با توجه به اینکه نمایشگاه روستایی و عشایری است در تمام روستاها تفاهم نامه ای را با سازمان امور شهرداری ها و دهیاری های کشور در دست داریم که در روستاهای واجد شرایط را تبدیل به یک پایگاه کنیم.

وی اظهار داشت: بر این اساس یک پایگاه کارگزاری صندوق مشترک استان ها ذیل مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی ایجاد می شود و فارغ التحصیلان بعد از آموزش های لازم می توانند بازار هدف خودشان را شناسایی کنند و یک بخش اعظم از کارهای کشاورزان را بتوانند انجام دهند.

حیدری افزود: با ورود صندوق و حمایت از کشاورزان توانسته ایم در برخی از باغات افزایش ۳۰ تنی بهره وری را شاهد باشیم؛ به طوری که یکی از همین باغات سیب که به تولید آن ورود کردیم در ابتدا سالانه ۱۰ تن سیب برداشت داشت که با ارائه دانش و کمک به کشاورز اکنون سالانه ۴۰ تن محصول برداشت می کند.

روستاآباد محلی برای معرفی و عرضه دستاوردهای روستاییان و عشایر

مدیرعامل صندوق مشترک استان های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور بیان داشت: عشایر تولیدکنندگان خوبی هستند اما فروشندگان خوبی نیستند. البته عجیب نیست چرا که آن ها باید دنبال کار تولید باشند و مراکز دیگری همچون مجموعه ما باید حامی فروش آن ها باشد.

حیدری: حدود ۳ هزار نفر بازاریاب آموزش دیده داریم که می توانند مسیر فروش تمام تولیدات در بخش نهاده های کشاورزی مثل سم، کود، بذر، ادوات کشاورزی و غیره را فراهم کنند

حیدری افزود: بنابراین ما به فرزندان آن ها بازاریابی و بازار سازی را آموزش می دهیم و در کنارشان هستیم تا بتوانند زحماتشان را با عرضه خوب پاسخ دهند. علاوه بر این در بخش کشاورزی حدود ۳ هزار نفر بازاریاب آموزش دیده داریم که می توانند مسیر فروش تمام تولیدات در بخش نهاده های کشاورزی مثل سم، کود، بذر، ادوات کشاورزی و غیره را فراهم کنند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه روستا آباد ادامه تاکید کرد: برگزاری این نمایشگاه ها هم به ما و هم به کشاورزان کمک می کند؛ چرا که اکنون در روستاآباد بیش از هزار تولید کننده حضور دارند که شاید حتی طی ۵ سال هم نتوانیم این تعداد تولید کننده را بشناسیم اما در اینجا طی مدت کوتاهی می توانیم با آن ها آشنا شویم و طی مدت کوتاهی برای رفع چالش های آن ها برنامه ریزی موثر داشته باشیم.

کد خبر: ۲۴۷٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha