فقدان استاندارد حلال واحد، مانع از رشد جهانی این صنعت شده است
مدیرکل ایکریک در سومین همایش تجارت حلال:

فقدان استاندارد حلال واحد، مانع از رشد جهانی این صنعت شده است

کرباسی، مدیرکل ایکریک با بیان اینکه چالش اصلی صنعت حلال، فقدان استاندارد واحد پذیرفته شده در سطح جهانی است گفت: عدم وجود استاندارد جهانی حلال باعث رشد آهسته صنایع حلال جهانی می‌شود.

به گزارش بازار، محمدرضا کرباسی مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی (ایکریک)، گفت: همکاری نهادهای صدور گواهی حلال، دولت و تجارت می‌تواند منجر به افزایش آگاهی و تعبیه اقتصاد دایره‌ای در مدیریت تولید و زنجیره تأمین شود.

کرباسی، در همایش تجارت حلال در زاگرب کرواسی با موضوع اقتصاد دایره‌ای و مصرف حلال، افزود: محیط‌زیست و اقتصاد ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. اقتصاد دایره‌ای با اصول ۳R خود در کاهش، استفاده مجدد و بازیافت مواد به وضوح پیوند قوی بین محیط‌زیست و اقتصاد را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: حدود یک سوم مواد اولیه خوراکی به دلیل استفاده نادرست پس از برداشت یا به دلیل بلایای طبیعی (تغییرات آب و هوایی، سیل و غیره) هدر می‌رود. در حالی که با این حجم هدررفت می‌توان حدود یک میلیارد جمعیت را تغذیه کرد.

کرباسی با بیان اینکه برای دستیابی به یک اقتصاد دایره‌ای، مدل‌های توسعه و رشد اجتماعی باید با نظام‌های ارزشی مذهبی و اخلاقی ما همسو شوند، گفت: چالش اصلی این است که استاندارد حلال واحدی وجود ندارد که در سطح جهانی پذیرفته و اعمال شود. عدم وجود استاندارد جهانی حلال باعث رشد آهسته صنایع حلال جهانی می‌شود.

او ادامه داد: استانداردهای هماهنگ با کاهش موانع تجارت، افزایش فرصت‌های بازار، جذب سرمایه‌گذاری و تشویق طرح‌های تحقیق و توسعه در صنعت حلال، رشد صنعت را ارتقا می‌دهند. همان‌طور که کسب‌وکارها و ذینفعان رویه‌های خود را همسو می‌کنند، محیطی مناسب برای نوآوری و بهبود مستمر ایجاد می‌کنند.

کرباسی با تأکید بر اینکه باید همکاری‌های منطقه‌ای بین کشورها شکل بگیرد، بیان کرد: در خاورمیانه، سیاست جامعی در مورد اقتصاد دایره‌ای وجود ندارد. در حالی که طبق گزارش اجلاس دولت جهانی، کشورهای خاورمیانه در صورت اتخاذ یک مدل اقتصادی دایره‌ای می‌توانند تا سال ۲۰۳۰، بالغ بر ۱۳۸ میلیارد دلار پس‌انداز کنند.

در سومین همایش تجارت حلال زاگرب، یک هیات ایرانی متشکل از نمایندگان فعال در زمینه ساختمان‌سازی، گردشگری و گردشگری سلامت به سرپرستی محمدرضا کرباسی مدیرکل ایکریک حضور داشتند.

آلدین دوگونوویچ، مدیر مرکز کیفیت کنترل حلال کرواسی، در افتتاحیه همایش تجارت حلال بر امکان بهره‌مندی سرمایه‌گذاران از صنعت حلال تأکید کرد و گفت: نیاز به لوگوی حلال در بخش صادرات و توریسم احساس می‌شود و باید بیشتر به آن پرداخته شود.

کد خبر: ۲۴۷٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha