۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
بهره گیری از زه‌آب در پنبه‌کاری| ارقام تجاری پنبه ۷ برابر شد
رئیس موسسه تحقیقات پنبه مطرح کرد؛

بهره گیری از زه‌آب در پنبه‌کاری| ارقام تجاری پنبه ۷ برابر شد

گرگان- رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به ضرورت بهره گیری از آب‌های نامتعارف در کشت پنبه گفت: با اتمام تحقیقات جاری امیدواریم امکان استفاده از زه‌آب در کشت پنبه میسر شود.

به گزارش خبرنگار بازار، قربان قربانی شامگاه شنبه در جشن روز پنبه در گرگان اظهار کرد: مرکز تحقیقات پنبه کشور در سال ۱۳۷۵ در گرگان آغاز به کار کرد که در آن موقع فقط دو گونه «ساحل» و «ورامین» در اختیار کشاورزان بود.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: در حاضر و با تلاش محققان و دانشمندان این مرکز تعداد ارقام تجاری به ۱۴ رقم رسیده و رشد کمی ارقام تجاری در حال افزایش است.

قربانی ادامه داد: در حال حاضر برای هر وضعیت آب و هوایی پنبه داریم که دو رقم از ارقام‌ موجود به سبب پرتودهی هسته ای نسبت به تنش های محیطی مقاوم هستند.

وی گفت: در گذشته زمین زراعی در شش الی هفت ماه از سال درگیر محصول پنبه بود که در حال حاضر به ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز کاهش یافته است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور افزود: با تولید ارقام جدید آب مصرفی در هکتار هزار و 500 الی دو هزار مترمکعب در هکتار کاهش یافته و اگر مجموع اراضی زیر کشت را ۱۰۰ هزار هکتار برآورد کنیم، حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی شده است.

قربانی با بیان این که میزان بهره وری از آب در پنبه کاری جهان به مراتب بیشتر از ایران است، گفت: بهره وری جهان حدود چهار دهم درصد بوده و این رقم در کشور فقط ۲۶ صدم درصد است و باید برای آن چاره اندیشی کرد.

وی با اشاره به وجود زهکش های فراوان در مناطق گمیشان و بندرترکمن ابراز امیدواری کرد که با نهایی شدن تحقیقات فعلی تا دو سال آینده، امکان استفاده از زه‌آب و آب های نامتعارف در کشت پنبه فراهم شود.

کد خبر: ۲۴۷٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha