۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶
ضرورت دخالت دادن کشاورزان در تصمیم‌گیری‌ها| دستوری عمل نکنیم
پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک بیان کرد؛

ضرورت دخالت دادن کشاورزان در تصمیم‌گیری‌ها| دستوری عمل نکنیم

گرگان- پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک گفت: بدون زحمت کشاورزان ما هیچ گونه غذایی در سفره‌های خود نخواهیم داشت، پس باید با دخالت دادن آنها در تصمیم گیری به آنها احترام بگذاریم و دستوری عمل نکنیم.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد اسماعیل اسدی شامگاه شنبه در جشن روز پنبه در گرگان اظهار کرد: در اجلاس گرمایش جهانی اعلام شد که ماه سپتامبر گرمترین ماه در کره زمین بوده و بنده به عنوان یک ایرانی افتخار داشتم در آن جلسه شرکت کنم.

پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک افزود: دبیرکل فائو در آن جلسه اعلام کرد که ما سه میلیارد نفر در جهان داریم که امکان دسترسی به غذای سالم را ندارند و تا سال ۲۰۵۰ ما نیاز داریم که ۵۰ درصد غذای بیشتری نسبت به شرایط حاضر تامین کنیم.

وی بیان کرد: این امر نیاز دارد که ۶۰ درصد منابع آب بیشتری استفاده شود و با روند کنونی و شخم زدن زمین و آتش زدن بقایای کشاورزی، با کشت سنتی شالی و با کشاورزی ناپایدار این عمل اتفاق نمی‌افتد.

اسدی گفت: باید در زراعت به نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید روی بیاوریم تا آنها تاب آوری ما را در برابر تغییرات اقلیمی پیش رو افزایش دهد.

پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک متذکر شد: پیام این کنفرانس جهانی «دیجیتالی شدن بخش کشاورزی» است، یعنی فناوری و مکانیزاسیون، پهپاد، ربات و مانند آن بکارگیری شود و ما تولید بیشتر با نهاده کمتر، تولید با کیفیت و با آب و کود و مواد شیمیایی و رد پای محیط زیستی و کربن کمتری داشته باشیم.

این کارشناس بخش کشاورزی عنوان کرد: یکی از نباتاتی که نقش حیاتی در جهان دارد پنبه است، پنبه تنها گیاهی است که هم منشا تولید غذا و هم فیبر است؛ بدون پنبه ما حتی لباس هم نخواهیم داشت.

اسدی افزود: پنبه تنها گیاهی است که رد پای منفی کربن دارد یعنی کربنی که جذب می‌کند بیشتر از آن است که آزاد می‌کند.

پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک در ادامه صحبت خود به روش کشاورزی حفاظتی اشاره کرد و گفت: در روش کشاورزی حفاظتی می‌توانیم از آب و خاک محافظت کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در شهر بندرگز امسال هفت هکتار برنج بدون شخم زدن زمین، بدون گل خرابی، و با مصرف آب زیر هشت هزار مترمکعب در هکتار و با عملکرد بالا کشت شد.

اسدی بیان کرد: بدون زحمت کشاورزان ما هیچ گونه غذایی در سفره‌های خود نخواهیم داشت، پس باید با دخالت دادن آنها در تصمیم گیری به آنها احترام بگذاریم و دستوری عمل نکنیم.

کد خبر: ۲۴۷٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha