۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
واکنش وخیم بورس ایران به اتفاقات منطقه
بازار گزارش می دهد؛

واکنش وخیم بورس ایران به اتفاقات منطقه

اتفاقات منطقه ای و بازار جهانی باعث شده ارزش دلار نسبت به سایر ارزها افزایش یابد و در مقابل شاهد افت قیمت کامودیتی ها هم باشیم و بورس ایران هم منفی شود.

بازار؛ گروه بورس:در ابتدای هفته جاری بورس با افت شاخص کل مواجه شد که بخشی از این موضوع در نتیجه اتفاقات منطقه ای و بازار جهانی است که باعث شده ارزش دلار نسبت به سایر ارزها افزایش یابد و در مقابل شاهد افت قیمت کامودیتی ها هم باشیم و از آنجایی که بورس ایران کامودیتی محور است نسبت به تغییرات جهانی واکنش منفی از خود نشان داد.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار همواره از دو محیط داخلی و خارجی کشور تأثیر می‌پذیرد، به بازار گفت: یکی از متغیرهای مهم و بااهمیت که تأثیر بسزایی در بازار سرمایه دارد، متغیرهای ناشی از تحولات اقتصادی و سیاسی جهانی است.

به گفته سید جواد درواری ثابت بودن نرخ ارز ناشی از ثبات اقتصادی، شرایط را برای بهبود فعالیت‌های اقتصادی فراهم می‌کند که تأثیرات آن درنهایت در بازار سرمایه و شرکت های بورسی قابل‌ مشاهده خواهد بود، اما در مقطع کنونی سیگنال های خارجی سیاسی روی معاملات بورس تاثیر گذاشته است

سید جواد درواری با بیان اینکه نوسان جهانی قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی، فلزات اساسی، سایر کامودیتی ها و شاخص دلار بر میزان صادرات و واردات و درآمد شرکت‌ها اثر می‌گذارد، افزود: نوسان قیمت جهانی طلا بر قیمت طلا و سکه تأثیر گذاشته و عملکرد بازارهای موازی را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

او با اشاره به اینکه همواره سه عامل نرخ ارز، قیمت‌های جهانی کالاها و فلزات اساسی و ثبات نسبی موقعیت سیاسی کشور بر بازار سرمایه کشور تأثیرگذار بوده و رشد دو عامل اول محرکی برای صعود آن بوده است، اظهار کرد: البته نرخ ارز مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر بازار سرمایه است. با توجه به اینکه تعداد زیادی از شرکت‌های بازار سرمایه را شرکت‌های کالایی و به اصطلاح دلار محور تشکیل می‌دهند و نرخ فروش محصولاتشان بر اساس نرخ‌های جهانی است نرخ ارز تأثیر مستقیم در قیمت تولیدات و محصولات آن‌ها دارد. همچنین تغییرات نرخ ارز به واسطه وجود برخی دارایی‌های شرکت‌ها بر سود و زیان شرکت‌ها اثر می‌گذارد.

درواری بیان داشت: باتوجه به گزارش های منتشرشده، می توان تأثیر افزایش نرخ ارز در انتهای سال گذشته را در صورت های مالی شرکت ها مشاهده کرد. همچنین ثابت بودن نرخ ارز که ناشی از ثبات وضعیت اقتصادی باشد، اثر پایداری روی بازار سرمایه خواهد داشت. از دیگر سو، بر اساس مطالعات انجام‌شده، ثبات اقتصادی و سیاسی ارتباط مثبت و معناداری با بازده شاخص سهام دارد.

او با تاکید بر اینکه ثابت بودن نرخ ارز ناشی از ثبات اقتصادی، شرایط را برای بهبود فعالیت‌های اقتصادی فراهم می‌کند که تأثیرات آن درنهایت در بازار سرمایه و شرکت های بورسی قابل‌ مشاهده خواهد بود گفت: به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ارز بر عملکرد بازار سرمایه تأثیر مثبت می‌گذارد. در شرایط ثبات اقتصادی و سیاسی، سرمایه‌گذاران در پیش‌بینی‌ها و تصمیمات سرمایه‌گذاری خود به درجه مناسبی از قابلیت اطمینان می‌رسند و ارزیابی و پیش‌بینی خود نسبت به حال و آینده را با درجه ریسک کم می‌بینند و تمایل به سرمایه گذاری مخصوصاً در بازار سرمایه را پیدا می کنند و در نتیجه حجم معاملات در بازار سرمایه افزایش‌ یافته و موجب افزایش بازده شاخص سهام در دوره کوتاه مدت و بلندمدت می شود و هرگاه رشد نرخ ارز، رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی ها و فلزات اساسی و ثبات نسبی موقعیت سیاسی کشور را توأم با هم داشته باشیم، صعود بازار سرمایه را شاهد خواهیم بود.

معاملات بازار سرمایه در محدوده های منفی

کمبود نقدینگی در بورس، در این هفته بازهم اثرات خودش را خواهد گذاشت. با توجه به اینکه بدون اخبار مثبت خاص و با اخبار منفی نسبی به پیشواز هفته منفی رفته ایم، در صورتی که در میانه ی هفته شاهد انتشار اخبار مثبت نباشیم، می توان انتظار داشت یک هفته ی منفی ملایم را در پیش داشته باشیم.

مسعود مهدیان معتقد است که باتوجه به سیاست های اقتصادی اتخاذی همه بازارها در یک رکود عمیق فرو رفته و بازار سرمایه هم از این قضیه مستثنی نیست و به نوعی در کما به سر می برد، اما به لحاظ تکنیکالی شاخص کل رفته رفته به محدوده حمایتی دو میلیون و پنجاه هزار واحدی، نزدیک می شود

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه معاملات بازار سرمایه در محدوده های منفی و با ادامه روند نزولی باعث خروج حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی از بازار شده است گفت: در ادامه شاهد حجم بسیار پایین ارزش معاملات و کم رمقی معاملات در محدوده های صفر تابلو به خصوص در سهام شاخص ساز نشان می دهد که به نوعی بازارساز در جهت کنترل قیمت ها ظاهر می شود و تمایلی به رشد قیمتی سهم ها ندارد.

مسعود مهدیان با تاکید بر اینکه افت محسوس ارزش معاملات خرد به شدت بازار را آزار می دهد افزود: به همین دلیل سرمایه گذاران هم باتوجه به سیاست های مبهم اقتصادی تمایلی به خرید سهام ندارند و سعی می کنند، آرام آرام از بازار خارج شوند.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: باتوجه به سیاست های اقتصادی اتخاذی همه بازارها در یک رکود عمیق فرو رفته و بازار سرمایه هم از این قضیه مستثنی نیست و به نوعی در کما به سر می برد، اما به لحاظ تکنیکالی شاخص کل رفته رفته به محدوده حمایتی دو میلیون و پنجاه هزار واحدی، ‌نزدیک می شود که می توان انتظار یک نوسان مثبت هر چند محدود را داشت.

به گفته مهدیان؛ در واقع تا زمانی که مولفه های مهمی از جمله افزایش ارزش معاملات و همچنین قطع خروج پول حقیقی که بیشتر هم به جهت برگشت اعتماد به بازار سرمایه است و از همه مهم تر تصمیم بازار ساز مبنی بر تغییر روند رخ ندهد باید؛ همچنان شاهد روند رکودی خسته کننده و فرسایشی در معاملات بورس تهران باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت گفت: در این بین سهام کوچکتر و متوسط (بازیگر محور) که نیاز به نقدینگی کم تری دارند، همچون سهام بازار پایه ای بیشتر مورد توجه خریداران قرار می گیرند که البته این مدل سهام قاعدتا ریسک های خاص خود را دارند، بخصوص در شرایط فعلی بازار و به هیچ عنوان برای عموم سرمایه گذاران پیشنهاد نمی شود.

به گزارش تحلیل بازار، در یک هفته ی گذشته بازارهای جهانی خصوصا نفت نزولی بوده در نتیجه بخشی از افزایش قیمت‌های چند ماه گذشته این کالا از دست رفت. در هفته جاری احتمالا بورس تحت تاثیر این ناملایمتی در بازارهای جهانی درجا خواهد زد، هر چند در دوره رشد قیمت‌ها، قیمت سهم‌های مرتبط خصوصا پالایشی ها متناسب با افزایش قیمت نفت و فراورده های نفتی افزایش پیدا نکرد، اما به هر صورت بخشی از دارندگان سهام این شرکت ها به امید قیمت های جهانی بالا اقدام به نگهداری سهام کرده بودند. در هر صورت در هفته ی پیش رو یک فشار فروش ناشی از بازارهای جهانی خواهیم داشت.

کد خبر: ۲۴۷٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی کرمیان IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      1 0
      منفی بودن امروزبورس رابه جنگ ربط می دهند، برای منفی های سه سال گذشته چه توجیهی دارند آیاغیرازاین است که یک عده ضدانقلاب و ضد نظام دربورس رخنه کرده اند و هرروز به بهانه های مختلف سرمایه مردم بی پناه راغارت می کنند؟ آیاواقعاً نمی دانند اینهاافرادسازمان یافته ای هستندکه هم سرمایه ملت را می برندهم آنهارابه نظام بدبین می کنند؟من درعجبم دولتی که این همه ادعای اطلاعاتی حتی اززندگی خصوصی مردم دارد چراقادربه شناسایی عوامل مخل کننده بورس نیست؟!!!!!!!!