۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
نگرانی آمریکا، آلمان و اتحادیه اروپا از افزایش اعضای بریکس

نگرانی آمریکا، آلمان و اتحادیه اروپا از افزایش اعضای بریکس

آمریکا، آلمان و اتحادیه اروپا موضوع افزایش اعضای بریکس را با دقت دنبال می‌کنند؛ زیرا این موضوع نظم مالی سنتی را تهدید می‌کند.

به گزارش بازار، نشست سران بریکس در ماه اوت در حالی پایان یافت که این بلوک اقتصادی گامی مهم رو به جلو برداشته بود؛ زیرا شش کشور عربستان سعودی، امارات، آرژانتین، ایران، مصر و اتیوپی در حال حاضر بخشی از بریکس هستند.

با پیوستن اعضای جدید به بریکس، این ائتلاف اقتصادی به یک کشور ۱۱ عضوی تبدیل شد و افزایش اعضای آن، ناراحتی‌های زیادی را موجب شد. آمریکا، آلمان و اتحادیه اروپا موضوع افزایش اعضای بریکس را با دقت دنبال می‌کنند؛ زیرا این موضوع نظم مالی سنتی را تهدید می‌کند.

بریکس با کنار گذاشتن دلار آمریکا، با سرعت در جهت دلارزدایی حرکت می‌کند. اعضای جدید، تجارت با ارزهای محلی را آغاز کرده‌اند و به وابستگی به دلار پایان بخشیده‌اند.

هند، چین، روسیه و امارات متحده عربی شروع به استفاده از ارزهای محلی خود در معاملات کرده‌اند و وابستگی خود به دلار را کاهش داده‌اند.

قدرت‌های غربی مانند آمریکا، آلمان و اتحادیه اروپا در این ماه به گسترش بریکس واکنش نشان دادند.

کارین ژان پی‌یِر (Karine Jean-Pierre)، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که آمریکا سایر کشورها را از انتخاب شرکای تجاری برای تجارت باز نخواهد داشت. وی تأکید کرد که این کشور با همه کشورهای بزرگ تجارت می‌کند و در مسائل اقتصادی داخلی آن‌ها دخالت نخواهد کرد.

وی اظهار کرد: آمریکا از شرکایش نمی‌خواهد که بین این کشور و سایر کشورها یکی را انتخاب کنند. بارها تأکید کرده‌ایم که آمریکا نمی‌خواهد مشارکت کشورها با یکدیگر را محدود کند؛ بلکه می‌خواهد کشورها انتخاب‌هایی درخصوص نحوه ارائه نتایج به شهروندان خود نیز داشته باشند.

آنالنا بائربوک (Annalena Baerbock)، وزیر امور خارجه آلمان، اعلام کرد که این کشور اصلاً نگران پیوستن اعضای جدید به بریکس نیست. وی اظهار کرد: هر کشوری حق دارد بر اساس منافع ملی خود قراردادهای تجاری منعقد کند.

بائربوک گفت: در چنین مواقعی، همه کشورهای جهان از اهمیت همکاری و مشارکت آگاه هستند. هر کشوری باید از خود بپرسد مشارکت با کدام کشور، بیشترین سازگاری را با ارزش‌ها و منافعش و همچنین بیشترین سود را در بلندمدت خواهد داشت.

راینهارد بوتیکوفر (Reinhard Butikofer)، نماینده حزب سبز آلمان در پارلمان اروپا، هشدار داد که افزایش اعضای بریکس تهدیدی برای سلطه غرب است. وی اظهار کرد: احتمال دارد کشورهای بریکس به مرور زمان، بر منابع مالی جهان مسلط شوند و این اقدام، قدرت را از غرب به شرق منتقل کند.

وی گفت: نشست بریکس حقایقی تاریخی را ثابت کرده است؛ این امر اهمیت بین‌المللی بریکس را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد؛ حتی اگر تفاوت‌های فراوانی میان اعضای آن وجود داشته باشد. ماهیت بریکس با این افزایش اعضا تغییر خواهد یافت. سلطه چین افزایش خواهد یافت و بریکس به گروهی تبدیل خواهد شد که اقتدارگرایی آن واضح است.

کد خبر: ۲۴۷٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha