۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۳
دلار قوی عامل نزولی و بانک های مرکزی دلیل تقویت قیمت طلا|  احتمال ریزش انس جهانی به زیر ۱۸۰۰ دلار
بررسی عوامل نزولی و صعودی قیمت انس جهانی

دلار قوی عامل نزولی و بانک های مرکزی دلیل تقویت قیمت طلا| احتمال ریزش انس جهانی به زیر ۱۸۰۰ دلار

قیمت جهانی طلا از اردیبهشت تاکنون ۱۱ درصد افت داشته و احتمال روند نزولی ان تا زیر ۱۸۰۰ دلار برای هر انس وجود دارد اما برخی بر این باورند که دلار همیشه قوی نمی ماند تا این روند نزولی ادامه دار باشد.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: قیمت طلا همچنان به روند تحمیل زیان های خود برای سرمایه گذاران خود ادامه می دهد به نحوی که قیمت هر انس جهانی پایین ترین سطح در حدود هفت ماه گذشته را ثبت کرده واین فلز را از اوج ثبت شده در ماه اردیبهشت هر روز دورتر می کند. با این حال طلا با انتظارت کاملا متفاوت و قوی مواجه است به نحوی که کارشناسان در باره چشم انداز آتی قیمت های ان براین باورند که عوامل فشار بر روی قیمت طلا در حال انباشته شدن هستند.

این فلز در سپتامبر گذشته هم حدود ۵ درصد کاهش یافت و بدترین عملکرد ماهانه از فوریه ۲۰۲۳ را به ثبت رساند. در سطح سه ماهه، طلا در مجموع سه ماهه سوم سال جاری بیش از ۳ درصد زیان دید.

ریزش شدید

قیمت طلا در ادامه روند نزولی این فلز در معاملات روز چهارشنبه برای ششمین روز متوالی کاهش یافت. و با قیمت هر انس ۱۸۳۹.۶۰ بسته شد که از ابتدای سال جاری میلادی ۴۱ صدم درصد کاهش داشته است.

هفته گذشته، قیمت طلای نقدی ۴ درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش هفتگی از ژوئن ۲۰۲۱ تاکنون است. این فلز در سپتامبر گذشته هم حدود ۵ درصد کاهش یافت و بدترین عملکرد ماهانه از فوریه ۲۰۲۳ را به ثبت رساند. در سطح سه ماهه، طلا در مجموع سه ماهه سوم سال جاری بیش از ۳ درصد زیان دید.

از زمانی که طلا در اردیبهشت ماه (ابتدای ماه می گذشته) از سطح ۲۰۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفت، بیش از ۱۱ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

دلار قوی عامل نزولی و بانک های مرکزی دلیل تقویت قیمت طلا|  احتمال ریزش انس جهانی به زیر 1800 دلار

افزایش قابل توجه ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای اصلی در خط مقدم عوامل فشار بر قیمت طلا اخیرا بوده است

فشارهای منفی بر طلا

این فلز گرانبها در روزهای اخیر به دلیل عوامل متعددی روند نزولی به خود گرفته است که در مجموع باعث کاهش جذابیت طلا برای سرمایه گذاران شده است.

افزایش قابل توجه ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای اصلی در خط مقدم عوامل فشار بر قیمت طلا اخیرا بوده است.

شاخص دلار - که عملکرد ارز ایالات متحده را در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی اندازه گیری می کند - در بالاترین سطح ۱۰ ماهه نزدیک به ۱۰۷ واحد معامله می شود.

با توجه به اینکه فلز زرد در اکثر صرافی ها به واحد پول ایالات متحده ارزیابی می شود، افزایش قیمت دلار، خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزها گران تر می کند.

این فلز گرانبها همچنین تحت تاثیر افزایش قابل توجه بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده قرار گرفته است، زیرا افزایش آنها باعث می شود طلا برای سرمایه گذاران جذابیت کمتری داشته باشد چون عملا در مقابل نرخ سود اوراق خزانه این فلز در طول ۱۰ ماه گذشته ۴ درهم درصد ارزش خوود را از دست داده است!

لازم به ذکر است که بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه داری در معاملات روز دوشنبه به ۴.۷ درصد افزایش یافت که بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۰۷ بود.

همچنین ابزار FedWatch به احتمال تقریبی ۵۵ درصد نشان می دهد که فدرال رزرو نرخ های بهره را در محدوده فعلی بین ۵.۲۵ درصد و ۵.۵ درصد در سال جاری نگه دارد.

حتی برخی بر این باورند که آخرین جلسه فدرال رزرو نشان داد که اکثر شرکت کنندگان انتظار دارند تا قبل از پایان سال جاری افزایش اضافی در نرخ بهره را تصویب کنند.

فدرال رزرو همچنین انتظار داشت که در سال آینده دو کاهش نرخ بهره را انجام دهد که کمتر از برآورد قبلی خود در کاهش ۴ برابری آن در سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده است.

جیم ویکوف، تحلیلگر ارشد کیتکو متالز، گفت که این باور وجود دارد که نرخ بهره ایالات متحده برای مدتی بسیار طولانی تر از آنچه قبلا تصور می شد بالا باقی خواهد ماند.

تورم و سود واقعی

طلا در طول تاریخ یکی از برجسته ترین ابزارهای پوشش ریسک برای سرمایه گذاران در برابر افزایش سطح عمومی قیمت ها محسوب می شود.

با این حال، اخیراً بسیاری از شاخص‌ها نشان داده‌اند که تورم در بسیاری از کشورهای جهان ممکن است در تابستان ۲۰۲۲ به اوج خود رسیده باشد و روند کاهشی ماه‌های اخیر ادامه دار خواهد بود.

همچنین آخرین داده‌های ایالات متحده نشان داد که شاخص هزینه‌های مصرف شخصی اصلی در ماه اوت ۳.۹ درصد به صورت سالانه در مقایسه با ۴.۳ درصد در ماه ژوئیه افزایش یافت و به پایین‌ترین سطح در نزدیک به دو سال گذشته رسید. به علاوه در منطقه یورو، تورم در سپتامبر به ۴.۳ درصد به صورت سالانه کاهش یافت، در حالی که اوج تورم ۱۰.۶ درصد در اکتبر ۲۰۲۲ بود.

بهره واقعی دلیل دیگری برای کاهش قیمت طلا در دوره اخیر ارزیابی می شود. مطالعه ای که توسط بانک فدرال رزرو شیکاگو در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، نشان داد که نرخ های بهره واقعی - همانطور که در حال حاضر در ایالات متحده وجود دارد - تأثیر قابل توجهی بر قیمت طلا دارد.

سرمایه گذاران تمایل به خرید دارایی های مالی دارند که بازدهی مستقیم را، چه از طریق سود سهام و چه از طریق بهره، در زمانی که نرخ های بهره واقعی مثبت است، فراهم می کند.

بهره اسمی ایالات متحده در حال حاضر ۵.۲۵درصد و ۵.۵ درصد است در حالی که CPI به ۳.۷ درصد رسیده است که یعنی سود واقعی در حال حاضر کمی کمتر از ۲ درصد است.

فشار نزولی بر طلا می تواند در کوتاه مدت این فلز را به زیر ۱۸۰۰ دلار در هر اونس برساند زیرا افزایش ارزش دلار آمریکا ممکن است به این زودی ها پایان نگیرد که تهدیدی برای ادامه فشار بر بازار طلا است

طلا به کجا می رود؟

به نظر می رسد انتظارات در مورد چشم انداز فلز زرد به سمت نزولی متمایل است، اما برخی عوامل ممکن است حمایت لازم را برای انسجام طلا در دوره آینده فراهم کنند.

ویکوف از کیتکو متالز معتقد است که فشار نزولی بر طلا می تواند در کوتاه مدت این فلز را به زیر ۱۸۰۰ دلار در هر اونس برساند.

این تحلیلگر خاطرنشان کرد که افزایش ارزش دلار آمریکا ممکن است به این زودی ها پایان نگیرد که تهدیدی برای ادامه فشار بر بازار طلا است.

دیوید میجر، مدیر معاملات فلزات در های ریج فیوچرز « High Ridge Futures» گفت که انتظارات طلا ارتباط زیادی با محیط نرخ بهره در دوره آینده دارد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار دراوآندا « OANDA» نیز اظهار داشت که اگر بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری به بالای ۵ درصد برسد، ممکن است طلا به زیر سطح ۱۸۰۰ دلار سقوط کند. مویا معتقد است که افزایش قیمت طلا با رسیدن دلار به اوج خود مرتبط است، اما او بازگشت این فلز به سطح ۲۰۰۰ دلار در کوتاه مدت را رد می کند.

دلار قوی عامل نزولی و بانک های مرکزی دلیل تقویت قیمت طلا|  احتمال ریزش انس جهانی به زیر 1800 دلار
نسبت ارزش قیمت دلار به 6 ارز معتبر دیگر جهانی

بانک‌های مرکزی جهانی با حمایت ویژه چین و ترکیه، حجم طلا را در نیمه اول سال جاری خریداری کردند

عوامل صعودی کدامند؟

اما از سوی دیگر عواملی وجود دارند که ممکن است در دوره آتی از قیمت طلا حمایت کنند. خریدهای بانک مرکزی و تقاضای قوی برای این فلز از چین همچنان عوامل حمایتی برای طلا به شمار می روند.

بانک‌های مرکزی جهانی با حمایت ویژه چین و ترکیه، حجم طلا را در نیمه اول سال جاری خریداری کردند. چینی ها نیز ترجیح دادند به طلا روی بیاورند تا در برابر ضعف یوان و رکود اقتصادی در کشور محافظت کنند. صندوق های ETF طلای چین در ماه آگوست برای سومین ماه متوالی شاهد جریان های ورودی بودند. بانک خلق چین نیز در ماه اوت ۲۹ تن طلا خریداری کرد و برای دهمین ماه متوالی به انباشت طلا ادامه داد.

تشدید نگرانی های اخیر در مورد احتمال آسیب رساندن به عملکرد اقتصاد ایالات متحده ناشی از نرخ های بهره بالا نیز یک عامل حمایتی بالقوه برای قیمت طلا است

یک تحلیلگر سیتی گروپ معتقد است که قیمت تحویل لحظه ای طلا ممکن است در سه ماهه چهارم سال جاری (پاییز امسال) به پایین ترین سطح خود برسد، قبل از اینکه در ابتدای سال آینده به بالای ۲۰۰۰ دلار برسد.

تشدید نگرانی های اخیر در مورد احتمال آسیب رساندن به عملکرد اقتصاد ایالات متحده ناشی از نرخ های بهره بالا نیز یک عامل حمایتی بالقوه برای قیمت طلا است.

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو، در یادداشتی نوشت که تقاضا برای طلا به عنوان پوششی در برابر شکست احتمال "فرود نرم" بعید است از بین برود، زیرا چالش های دوره ای پیش روی اقتصاد ایالات متحده در آینده افزایش می یابد.

الکس کوبتسیکویچ، تحلیلگر ارشد بازار در فاکس پرو « FX Pro» معتقد است که در کوتاه مدت، طلا بیش از حد فروخته می شود که می تواند منجر به بهبود اصلاحی احتمالی شود.

کد خبر: ۲۴۷٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha