۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۹
افزایش شفایت و اطلاع‌رسانی دو ریل مناسب برای تقویت سرمایه‌گذاری
جمعی
مدیرعامل سبدگردان توسعه فیروزه مطرح کرد

افزایش شفایت و اطلاع‌رسانی دو ریل مناسب برای تقویت سرمایه‌گذاری جمعی

سرکاری، مدیرعامل سبدگردان توسعه فیروزه گفت: بازار سرمایه با ایفای نقش اجرایی، نظارتی و نقش تسهیل‌کننده خرید و فروش اوراق مشارکت تامین مالی جمعی، نقش‌ اساسی را در تامین مالی جمعی ایفا کرده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، فاطمه سرکاری مدیرعامل سبدگردان توسعه فیروزه در رابطه با ماهیت تامین مالی جمعی، اظهار کرد: کراودفاندینگ یا تامین مالی جمعی که از دو کلمه crowd و funding تشکیل شده و گاهی با اصطلاح «سرمایه گذاری جمعی» نیز شناخته می‌شود، روشی است که با مشارکت تعداد زیادی سرمایه‌گذار، تمام یا بخشی از سرمایه مورد نیاز یک طرح، پروژه جدید، توسعه کسب و کار، تحقق ایده های نوآورانه یا حتی حمایت از مسائل اجتماعی و محیطی جمع آوری می‌شود و در اختیار متقاضی تامین مالی قرار می‌گیرد.

او افزود: این روش برای شرکت‌ها مزایایی همچون جذب سرمایه، افزایش منابع مالی، تنوع در سرمایه‌گذاری، کاهش ریسک مالی برای شرکت، افزایش ارتباطات با مشتریان و بازار هدف، توسعه جوامع انعطاف‌پذیر و استفاده از پلتفرم‌های تامین مالی جمعی به سرمایه‌گذاران عمومی پیوسته و اوراق بهادار به جای وابستگی به وام‌های بانکی یا جذب سرمایه‌گذاران حقوقی اشاره کرد.

مدیرعامل سبدگردان توسعه فیروزه در پاسخ به این سوال که بازار سرمایه تا چه میزان می‌تواند در تامین مالی جمعی نقش موثری را ایفا کند؟ گفت: بازار سرمایه با ایفای نقش اجرایی، نظارتی و نقش تسهیل کننده خرید و فروش اوراق مشارکت تامین مالی جمعی، نقش‌ اساسی را در تامین مالی جمعی ایفا کرده است. همچنین می‌تواند با افزایش شفافیت و اطلاع‌رسانی به جذب سرمایه‌گذاران جمعی برای پروژه‌ها کمک کند.

سرکاری افزود: توسعه قوانین و مقررات منطبق با تامین مالی جمعی از طریق بازار سرمایه در راستای ایجاد امنیت و حمایت سرمایه‌گذاران موضوع مهمی است.

او در رابطه با تجارب سایر کشورها در حوزه تامین مالی جمعی، بیان کرد: ایالات متحده در مفهوم تامین مالی جمعی به وسیله Crowdfunding platforms و بازارهای آنلاین مختلف مثل Kickstarter و Indiegogo بسیار شناخته شده است، در اروپا نیز Equity Crowdfunding به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرکت‌ها می‌توانند سهام خود را از این طریق به عموم عرضه کنند.

مدیرعامل سبدگردان توسعه فیروزه افزود: در ایران، تجربیات تامین مالی جمعی به تازگی آغاز شده‌اند و پتانسیل زیادی دارد. به عنوان مثال، پروژه‌های مختلفی در حوزه‌های فناوری، کارآفرینی، و صنعتی به کمک تامین مالی جمعی از طریق طریق پلتفرم‌های تامین مالی جمعی متنوعی جذب سرمایه‌گذاران شده‌اند.

سرکاری در پایان درخصوص اقدامات سازمان بورس در راستای تقویت تامین مالی جمعی گفت: برای تقویت تامین مالی جمعی در ایران، سازمان بورس می‌تواند با ارائه سیستم‌هایی که فرآیند جذب سرمایه‌گذاران را تسهیل کند، ایجاد پلتفرم‌های آنلاین مخصوص، توسعه زیرساخت‌های بازار سرمایه، افزایش شفافیت و اطلاع‌رسانی به سرمایه‌گذاران، توسعه سیستم‌های نگهداری اوراق بهادار، تنظیم قوانین و مقررات منطبق برای عرضه عمومی اوراق، تشویق به ایجاد پروژه‌ها و شرکت‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری و همچنین آموزش و آگاهی سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها اقدام کند.

کد خبر: ۲۴۷٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha