قیمت گذاری محصول نهایی؛ مبهم ترین مساله در صنایع| افزایش ۷۰درصدی قیمت آهن و فولاد نسبت به سال قبل
بازار گزارش می دهد؛

قیمت گذاری محصول نهایی؛ مبهم ترین مساله در صنایع| افزایش ۷۰درصدی قیمت آهن و فولاد نسبت به سال قبل

صنعتگران کشاورزی می گویند: در حالیکه قیمت فولاد و آهن تا ۷۰درصد گرانتر از سال قبل شده و لاستیک هم گاهی یافت نمی شود، نمی توانیم قیمت محصولات خود را متناسب با نوسان ها در سامانه ۱۲۴ به روز رسانی کنیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: در شرایطی که بارها تاکید شده برای افزایش عملکرد و همچنین کاهش ضایعات در بخش کشاورزی بایستی در مسیر مکانیزه کردن بخش کشاورزی گام برداشت، بخش قابل توجهی از تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در حوزه کشاورزی توسط صنعتگران داخلی تولید می شود و بخشی دیگر نیز از بازارهای خارجی تامین می گردد. با این وجود کشاورزان در این مسیر با مشکلات بسیاری همراه هستند از جمله اینکه برای دریافت تسهیلات این بخش اصولا با موانع بسیاری روبرو می شوند و در نهایت نیز به نتیجه نمی رسند، از سوی دیگر دریافت تسهیلات با بهره های بالا برای آنها قابل پرداخت نیست. این در شرایطی است که اکثر کشاورزان در حوزه ماشین آلات داخلی به خصوص تراکتور از نظر «پایین بودن کیفیت و بالا بودن قیمت ها» بسیار گلایه مند هستند.

با این وجود در مورد دیگر ادوات و ماشین آلات کشاورزی به نظر می رسد تولید کننده های داخلی توانسته اند نیاز بازار را تامین کنند و حتی تولیدات خود را به دیگر کشورها به خصوص کشورهای اطراف که از نظر حمل و نقل شرایط مهیاتری دارند نیز ارسال کنند. اگرچه صنعتگران بخش کشاورزی در مسیر تولید موانع بسیاری دارند و این امر نیز بر تولید و بازار آنها تاثیرات سو می گذارد.

کاوه، صنعتگر بخش کشاورزی: ما باید در سامانه ۱۲۴ قیمت‌ محصولات و ماشین آلات تولیدی خود را اعلام کنیم اما دسترسی به سامانه بسیار مشکل است به طوری که بیش از یکسال است قیمت‌ ها به روز نشده در نتیجه برای ارائه قیمت ها دائم با چالش مواجه هستیم

یکی از اصلی ترین موانعی که در مسیر تولید برای سازندگان انواع ماشین آلات و ادوات و دستگاه های کشاورزی وجود دارد گرانی مواد اولیه مصرفی است. به طوری که «رضا کاوه»، یکی از سازندگان ادوات و ماشین آلات کشاورزی در خصوص اینکه افزایش قیمت مواد اولیه همچون آهن و فولاد چقدر در تولیدات آنها اثر گذار است به خبرنگار بازار می گوید: وقتی بازار مواد اولیه به شدت نوسان دارد ما در عرضه محصولات خود در سامانه ۱۲۴ به مشکل بر می خوریم؛ به این معنا که ما باید در سامانه ۱۲۴ قیمت‌ ها را اعلام کنیم اما دسترسی به سامانه بسیار مشکل است به طوری که بیش از یکسال است قیمت‌ ها به روز نشده در نتیجه برای ارائه قیمت ها دائم با چالش مواجه هستیم.

روزانه لیست قیمت می دهیم!

این صنعتگر بخش کشاورزی خاطر نشان می کند: آنچه مسلم است این است که وقتی مواد اولیه نوسان دارد قیمت محصولات ما نیز بالا و پایین می شود به طوری قبلا هر شش ماه یکبار لیست قیمت می دادیم و الان روزانه لیست قیمت می دهیم!

وی ادامه داد: به عبارت دیگر وقتی نرخ دلار بالا و پایین می‌ شود یا اداره گمرک و دارایی و دیگر ارگان ها قوانین جدید می گذارند و دیگر مسائل پیش می آید، قیمت ها نیز دستخوش یکسری تغییرات می شود و به همین دلیل شاهد هستیم که در کلیه صنایع از جمله صنعت ما قیمت گذاری تبدیل به یک مساله مبهم شده است.

کاوه همچنین در پاسخ به این سوال که قیمت آهن و فولاد امسال نسبت به مدت مشابه چقدر افزایش قیمت داشته است، گفت: سال قبل ورق آهن کیلویی ۲۱ هزار تومان در بازار آزاد بوده است ولی امسال روی پایه ۳۵ هزار تومان است در مورد فولاد هم افزایش نرخ ها در همین سبک و سیاق بوده است و نسبت به سال قبل ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

گرانی لاستیک و چالش صنعتگران کشاورزی

در حالی صنعتگران بخش کشاورزی از افزایش قیمت مواد اولیه مصرفی خود گلایه دارند که معتقدند این افزایش ها موجب شده محصول نهایی آنها گران تر از قبل تمام شود و به نوعی بخشی از مشتریان خود را به دلیل تغییر قیمت های با فواصل زمانی کم از دست بدهند. به نحوی که سازندگان ادوات و ماشین آلات کشاورزی می گویند حتی اگر قیمت مواد اولیه بالا باشد اما تغییر نکند باز هم برای ما بازار بهتر است چون مشتریان ما غالبا به دنبال ثبات قیمت ها هستند.

«حمیدرضا اسدی» دیگر تولید کننده و سازنده ماشین آلات کشاورزی نیز در این خصوص در گفتگو با بازار می گوید: ما خواهان ثبات قیمت ها هستیم به این معنا که اگر مواد اولیه مصرفی ما همچون آهن آلات، لاستیک و غیره نوسان قیمتی نداشته باشد قطعا تولیدات ما نیز با ثبات قیمت عرضه می شود و ما نیز بازار بهتری خواهیم داشت.

اسدی، صنعتگر بخش کشاورزی: چالش اصلی ما بحث بی ثباتی ها است؛ یعنی من تولید کننده باید برای فصل فروش خود برنامه ریزی کنم اما نمی‌ دانیم چه می‌ شود و قیمت‌ مواد اولیه مصرفی به کدام سمت می رود

این سازنده انواع ادوات و ماشین آلات در خصوص میزان نوسان قیمت مواد اولیه در سال ۱۴۰۲ نیز می گوید: خوشبختانه قیمت‌ برخی مواد اولیه مصرفی همچون آهن آلات از ابتدای سال کمی بهتر شده به این معنا که به یک ثبات نسبی رسیده است. اما دیگر مواد اولیه مصرفی مثل لاستیک گران شده و گاهی حتی پیدا هم نمی‌ شود.
اسدی افزود: البته فعلا قیمت آهن و فولاد ثبات نسبی دارد و اصلا مشخص نیست که بر فرض فردا چه می شود چون اصولا نوسان ها را داریم. در حالی که چالش اصلی ما بحث بی ثباتی ها است؛ یعنی من تولید کننده باید برای فصل فروش خود برنامه ریزی کنم اما نمی‌ دانیم چه می‌ شود و قیمت‌ مواد اولیه مصرفی به کدام سمت می رود.

رکود بازار آهن و فولاد

بر اساس این گزارش در حالی بحث نوسان قیمت مواد اولیه ای همچون آهن و فولاد تولید کنندگان و سازندگان ادوات و ماشین آلات کشاورزی را با اما و اگرها روبرو کرده است و به عبارتی فروش آنها را تحت تاثیر قرار داده است که پیش از این «حمیدرضا رستگار» رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات استان در گفتگو با بازار از راکد بودن بازار آهن و فولاد خبر داد و گفت: برای رونق بازار فولاد و آهن آلات یا باید روی صادرات برنامه ریزی داشته باشیم یا بحث مصارف داخلی و مسکن رونق بگیرد.

رستگار افزود: در حقیقت اگر مسکن داخلی راه بیفتد و ساخت و ساز راه بیفتد با آماری که دولت پیگیری کرده و اعلام کرده قطعا می‌ تواند موجب شود تغییر و تحولی در بازار ما رخ دهد و این ظرفیت وجود دارد. آن هم در شرایطی که هم امکان تولید برای فولاد داریم و هم امکان مصرف را در حوزه «مسکن ملی» داریم که بارها راجع به آن صحبت شده است. این اتفاق می ‌تواند در تغییر و تحولی که در این حوزه می‌ تواند رخ بدهد بسیار مهم و اثر گذار باشد.

کد خبر: ۲۴۷٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha