۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
زراعت باغات مثمر و گیاهان دارویی| یک تیر و چند نشان در اراضی کم بازده و شیبدار گلستان
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

زراعت باغات مثمر و گیاهان دارویی| یک تیر و چند نشان در اراضی کم بازده و شیبدار گلستان

گرگان- هدایت الگوی کشت به ویژه در اراضی کم بازده و شیبدار گلستان به سمت زراعت باغات مثمر و گیاهان دارویی در واقع یک تیر چند نشان محسوب می شود.

بازار؛ گروه استان ها: ظرفیت‌های بخش کشاورزی گلستان در کنار شرایط اقلیمی و آب و هوایی این استان شمالی که هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم آب و هوایی جهان را در خود جای داده، این استان را در زمره قطب های مهم تامین امنیت غذایی پایدار قرار داده است.

در سال های اخیر کشت برخی محصولات مانند زیتون، زعفران، داروهای گیاهی و همچنین کشت گلخانه ای در استان توسعه یافته اما در مسیر کشت برخی از این محصولات گاها کشاورزان با مشکلاتی هم مواجه می شوند.

به اعتقاد کارشناسان؛ توسعه بیشتر این زراعت ها با آموزش‌های ترویجی و توجه به بخش بازرگانی این محصولات امکانپذیر است.

کشت گلخانه‌ای هم که در سالیان اخیر در گلستان رو به گسترش است، می تواند مقدمه ای برای گذر از کشاورزی سنتی باشد که درآمد به نسبت بالاتری را برای کشاورزان به ارمغان می آورد

همچنین کارشناسان حوزه کشاورزی براین باورند که هدایت الگوی کشت به ویژه در اراضی کم بازده و شیبدار گلستان به سمت زراعت باغات مثمر و گیاهان دارویی علاوه بر افزایش درآمد برای کشاورزان و ایجاد اشتغال بالا، می تواند در مصرف بهینه منابع آبی استان موثر باشد.

کشت گلخانه‌ای هم که در سالیان اخیر در گلستان رو به گسترش است، می تواند مقدمه ای برای گذر از کشاورزی سنتی باشد که درآمد به نسبت بالاتری را برای کشاورزان به ارمغان می آورد.

«نویدرضا فراهانی» معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان براین باور است که با کنار هم قرار دادن سه ضلع مثلث دانشگاه، مرکز تحقیقات و بخش اجرا می توان به اهداف خود برای رسیدن به حداکثر محصولات باغی برسیم.

فراهانی در ادامه این گفتگو به وضعیت کنونی انواع کشت های اراضی کم بازده و شیبدار و همچنین وضعیت کشت گلخانه ای استان می پردازد.

* گلستان به لحاظ کشت محصولات باغی در چه وضعیتی قرار دارد؟

از ۶۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در گلستان، ۳۰ هزار هکتار آن زیر کشت محصولات باغی قرار دارد که ۳۰۰ هزار تن محصول از این اراضی برداشت می شود.

گلستان هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم آب و هوایی جهان را در خود جای داده که این قابلیت، شرایط کشت انواع گونه های باغی را در این استان شمالی فراهم می کند. با تحقیقات انجام شده مشخص شد که ۳۰ گونه باغی مستعد کشت در اراضی استان هستند.

زراعت باغات مثمر و گیاهان دارویی| یک تیر و چند نشان در اراضی کم بازده و شیبدار گلستان

* روند کشت زیتون در اراضی شیبدار گلستان در چه وضعیتی قرار دارد؟

کشت زیتون از ۳۰ سال گذشته تا کنون در قالب دو طرح در دستور کار جهاد کشاورزی قرار داده شد. در طرح کشت اراضی شیبدار، ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی استان شناسایی و ۷۰ هزار هکتار از این مساحت به عنوان اراضی مستعد کشت زیتون و سایر گونه های سردسیری انتخاب شد. اعتبارات ملی در این بخش تامین و جهاد کشاورزی استان اقدام به کشت این گونه در اراضی مستعد کرد. از باغاتی که در سال های گذشته زیر سطح کشت زیتون رفته، پنج هزار هکتار باقی مانده است.

امروز گلستان تولید کننده برتر در حوزه نهالستان های تولید زیتون است و در طول سال یک میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال در استان تولید می شود.

با فراهم شدن وضعیت بازار و پیش بینی سیاست های صحیح توسط دستگاه های بالادستی، امیدواریم زمینه توسعه کشت زیره را فراهم آوریم

همه ساله در سراسر استان ۱۱ هزار هکتار زمین زیر کشت هلو و شلیل قرار می گیرد و حدود ۱۵۰ هزار تن محصول از این اراضی برداشت می شود که از این حیث گلستان در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

*مشکلات اساسی در توسعه کشت گیاهان دارویی شاخص در گلستان چیست؟

گیاهان دارویی یک کشت نوپا بوده و در گلستان عمدتا شامل زیره سبز است که در مناطق شرقی استان کشت می شود. در سال ۹۹، ۹ هزار هکتار از اراضی این منطقه زیر کشت این محصول قرار داشت اما با توجه به خشکسالی های اخیر این مساحت کاهش پیدا کرد زیرا امکان کشت به موقع وجود نداشت. رسیدن به رکورد سه سال گذشته کار دشواری است اما امیدواریم بتوانیم توسعه این محصول را در اراضی استان عملیاتی کنیم.

سیاهدانه هم به عنوان یک محصول ارزشمند اقتصادی در گیاهان دارویی به شمار می رود و قابلیت رشد و روند توسعه ای خوبی را در استان سپری کرد.

چهار سال گذشته این محصول تنها در ۷۵ هکتار از اراضی استان کشت میشد اما این مساحت در سال ۱۴۰۱ به دو هزار هکتار افزایش پیدا کرد. متاسفانه امسال چالش های حوزه بازرگانی این محصول، سبب شد سطح زیر کشت آن کاهش یابد.

با فراهم شدن وضعیت بازار و پیش بینی سیاست های صحیح توسط دستگاه های بالادستی، امیدواریم زمینه توسعه کشت این گیاه را در استان فراهم آوریم.

زراعت باغات مثمر و گیاهان دارویی| یک تیر و چند نشان در اراضی کم بازده و شیبدار گلستان

* وضعیت کشت طلای سرخ در گلستان را چطور ارزیابی می کنید؟

زعفران گیاهی ارزشمند است که از چندین سال قبل تا کنون در روستای «وامنان» آزادشهر کشت می شود و مساحتی حدود ۶۵۰ هکتار زیر کشت این محصول قرار دارد که میزان سه تن زعفران از این مزارع برداشت می شود.

تسهیل در روند صدور مجوزها و اعطاء تسهیلات از جمله حمایت های دولت در این حوزه بود که باعث شد مساحت گلخانه های استان به ۸۵ هکتار افزایش پیدا کند

خوشبختانه در زمینه برند سازی و فرآوری هم اقدامات مثبتی انجام و قابلیت صادرات این محصول ارزشمند هم فراهم شده است.

* روند توسعه گلخانه‌ها در گلستان چگونه است؟

فعالیت جدی در حوزه گلخانه ها از سال ۹۵ در گلستان آغاز شد. قبل از آن تنها هفت هکتار گلخانه در استان وجود داشت که عمدتا در بخش گل و گیاهان زینتی فعالیت می کردند.

تسهیل در روند صدور مجوزها و اعطاء تسهیلات از جمله حمایت های دولت در این حوزه بود که باعث شد مساحت گلخانه های استان به ۸۵ هکتار افزایش پیدا کند که عمدتا سبزیجات، صیفی جات و گل و گیاهان زینتی کشت می کنند. همچنین ۶۵ هکتار گلخانه هم در حال ساخت است.

همیشه سعی کرده ایم سه ضلع مثلث دانشگاه، مرکز تحقیقات و بخش اجرا را کنار هم حفظ کنیم تا به اهداف خود برای رسیدن به حداکثر محصولات باغی برسیم.

کد خبر: ۲۴۷٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha