۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
نماد داوجونز در لایت فارکس | شاخص داوجونز در بروکر لایت فارکس چیست؟

نماد داوجونز در لایت فارکس | شاخص داوجونز در بروکر لایت فارکس چیست؟

همواره هر روز در خبرها و وب‌سایت‌های مختلف کلماتی مانند داو جونز (DJIA)، نزدک، اِس اَند پی (S&P) و ... را دیده و شنیده‌ای

به گزارش بازار، همواره هر روز در خبرها و وب‌سایت‌های مختلف کلماتی مانند داو جونز (DJIA)، نزدک، اِس اَند پی (S&P) و ... را دیده و شنیده‌ایم که تیتر اصلی خبرهای اقتصادی هستند، اما احتمالاً کمتر دربارۀ آن‌ها بدانیم.

در این مطلب می‌خواهیم دربارۀ شاخص داو جونز (Dow Jones)، یکی از مهمترین شاخص‌های بورس آمریکا، و همینطور ترید این شاخص در بروکری مانند لایت فارکس صحبت کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

آشنایی با نماد داوجونز در لایت فارکس - نحوه دسترسی به نماد Dow Jones

میانگین صنعتی داو جونز (Dow Jones Industrial Average)، یکی از قدیمی‌ترین شاخص‌های بورس آمریکا است که عموماً با نماد DJIA شناخته می‌شود. این شاخص، یک شاخص وزنی از قیمت بازار بوده و نماینده‌ی ۳۰ شرکت بزرگ سهامی عام است که در بازار بورس نیویورک (NYSE) معامله می‌شوند.

در اهمیت داو جونز همین بس که این شاخص معیاری برای سنجش اقتصاد ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود و به آن US۳۰ نیز می‌گویند. ۳۰ شرکتی که در لیست داوجونز قرار دارند، همگی جزو شرکت‌های برتر با سرمایه‌ی در گردش و ثبات بسیار بالا هستند که به‌نوعی مسیر حرکت و رشد اقتصاد آمریکا را مشخص می‌کنند.

چارلز داو (Charles Dow) همراه با همکارش ادوارد جونز (Edward Jones)، در سال ۱۸۹۶ میلادی این شاخص را خلق کردند. چارلز داو – که با «تئوری داو» بیشتر شناخته می‌شود – سهم بزرگی در توسعه‌ی اقتصاد آمریکا داشته است.

در ابتدای کار، شاخص داو جونز، فقط ۱۲ شرکت را شامل می‌شد؛ شرکت‌هایی که در حوزه‌های نفت، گاز، پنبه، شکر، تنباکو و راه آهن فعالیت داشتند. به همین سبب، به این شاخص، میانگین صنعتی داو جونز (Dow Jones Industrial Average) می‌گویند، که البته سال‌های بعد، تعداد شرکت‌ها به ۳۰ رسید و بخش صنعتی این شاخص کمرنگ‌تر شد.

تمام نگاه‌ها در دنیای بورس به شاخص داو جونز است و بیشترین رصد را در دنیا دارد. در اوایل قرن بیستم، عملکرد شرکت‌های صنعتی، به‌طور معمول، با نرخ رشد کلی در اقتصاد، گره خورده بود. این موضوع باعث شد رابطه‌ی بین اقتصاد و شاخص داو بیشتر و بیشتر شود. حتی امروزه، برای بسیاری از سرمایه‌گذارها، داو جونز

در جدول زیر، ۱۰ شرکت برتر حاضر در شاخص داو جونز از نظر ارزش بازار را آورده‌ایم:

نام شرکت

نماد (Ticker)

اَپل (Apple)

AAPL

مایکروسافت (Microsoft)

MSFT

ویزا (Visa)

V

یونایتد هلث (United Health)

UNH

والمارت (Walmart)

WMT

جی پی مورگان (JPMorgan)

JPM

جانسون اَند جانسون (Johnson & Johnson)

JNJ

پروکتل اَند گمبل (Procter & Gamble)

PG

شورون (Chevron)

CVX

هوم دیپات (Home Depot)

HD

 کاربرد شاخص داو جونز در ترید و تحلیل رشد یا رکورد اقتصادی

فرض کنید شخصی سهام شرکت‌هایی مثل کوکا کولا، مک دونالد، اَپل، اینتل، سیسکو، و مایکروسافت را خریداری کرده‌ است. برای ارزیابی این سبد سهام، دو راه وجود دارد. می‌توان هر شرکت را به‌صورت جداگانه از نظر آمار و ارقام، میزان فروش، صورت‌های مالی و غیره بررسی نمود که طبیعتاً نیاز به تخصص و زمان دارد.

راه بهتر و ساده‌تر این است که نگاهی به شاخص داو جونز بیندازیم. رشد یا رکود این شاخص به راحتی مشخص می‌کند که وضعیت سبد سهام از نظر سود و زیان به چه صورت است.

هر زمان که شرکت‌ها نتوانند معیارهای داوجونز را حفظ کنند، از لیست ۳۰ شرکت حذف و شرکت‌های دیگری جایگزین خواهند شد. برای مثال، در ژوئن ۲۰۱۸، شرکت والگرینز بوتس (Walgreens Boots Alliance) جایگزین جنرال الکتریک شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از نماد داوجونز در لایت فارکس میتوانید به سایت اصلی لایت فارکس (لایت فایننس) litefinance.org و یا خانه فارکس من ifxhome.com  مراجعه نمایید.

چطور به نماد داو جونز (DJIA) دسترسی داشته باشیم؟

تا اینجای مطلب قطعاً مشتاق هستید که بدانید چطور می‌توانیم شاخص DJIA را ترید کنیم؟ از آنجایی که ایرانی هستیم، قطعاً نمی‌توانیم سهام بورس آمریکا یا کشورهای دیگر را مستقیماً خرید و فروش کنیم، همانطور که یک آمریکایی نمی‌تواند سهم فملی بورس ایران را بخرد.

داو جونز به صورت قرارداد مابه‌التفاوت (CFD) برای ترید در دسترس است. در CFD، ما مالک سهمی مانند اَپل نخواهیم شد، بلکه فقط سهم اَپل را تحلیل و معامله می‌کنیم و در صورت درست بودن تحلیل و کسب سود، کارگزاری، که به نیابت از ما خرید و فروش را انجام داده، سود را به حساب معاملاتی ما واریز می‌کند.

بروکر لایت فارکس  ترید شاخص داو جونز در بروکر لایت فارکس

برای ترید داو جونز، سراغ بروکر لایت فارکس می‌رویم که یک کارگزاری خوب و مطمئن فارکس به حساب می‌آید و با تریدرهای ایرانی رابطه‌ی خوبی دارد.‌ لایت فارکس که البته با نام لایت فایننس هم شناخته می‌شود، شاخص داوجونز را در بخش دارایی‌های معاملاتی خود با نماد YM آورده است. پس به راحتی می‌تواند شاخص داو جونز را در لایت فارکس ترید کنید.


 

 لیست شاخص های بازار بورس در بروکر لایت فارکس

 نماد داوجونز در لایت فارکس و لیست شاخص های بازار بورس در این بروکر 

این شاخص همانند یک سهم فارکس ارائه می‌شود و تفاوتی با جفت‌ارزهای فارکس در شیوه‌ی ترید (خرید و فروش) ندارد. بنابراین، پس از ثبت‌نام در بروکر لایت فارکس، دانلود متاتریدر ۴ لایت فارکس  و اتصال حساب معاملاتی دمو یا واقعی به آن، به راحتی می‌توانیم به لیست نمادهای معاملاتی مراجعه کنیم و داو جونز را تحت عنوان YM ترید کنیم.

ترید روی شاخص داوجونز با نماد YM در بروکر لایت فارکس

داوجونز با نماد YM در بروکر لایت فارکس قابل معامله است.
 

در تحقیقات انجام شده توسط گروهی از متخصصان بورس لندن، خانه فارکس من و شرکت فیس بوک؛ بزرگترین انتقادی که متوجه داو جونز است این است که این شاخص فقط ۳۰ شرکت بزرگ آمریکایی را شامل می‌شود و ابداً وضعیت اقتصادی ایالات متحده را آن‌طور که باید، نشان نمی‌دهد. منتقدین بر این باورند که تعداد شرکت‌ها بسیار کم است و بسیاری در این لیست حضور ندارند.

شاید شاخص S&P ۵۰۰ بتواند اقتصاد آمریکا را بهتر نشان دهد، چراکه ۵۰۰ شرکت برتر را لیست کرده است؛ ۵۰۰ در برابر ۳۰! علاوه بر این، منتقدان می‌گویند که صرفاً لحاظ کردن قیمت سهام در محاسبات، به‌اندازه‌ی در نظر گرفتن ارزش بازار یک شرکت، نشان‌دهنده‌ی وضعیت آن شرکت نخواهد بود. به این ترتیب، شرکتی با قیمت سهام بالاتر اما ارزش بازار کمتر، وزن بیشتری نسبت به شرکتی با قیمت سهام پایین‌تر اما ارزش بازار بزرگ‌تر دارد، که این موضوع اندازه‌ی واقعی یک شرکت را نادرست نشان می‌دهد.

انتقاد بعدی به این شاخص این است که افزایش قیمت سهام را با توجه به اندازه‌ی شرکت‌ها در نظر نمی‌گیرد. به‌عنوان مثال، اگر قیمت سهام شرکت اول از ۱۱۰ دلار به ۱۲۰ برسد، و شرکت دوم از ۱۰ به ۲۰ دلار، تاثیر این دو شرکت بر شاخص به یک اندازه خواهد بود؛ در حالی که شرکت دوم رشد فوق‌العاده‌ی ۱۰۰+ درصد را داشته است.

این نکته را هم باید در نظر داشت که شاخص داو جونز به تنهایی هرگز نمی‌تواند معیار نهایی ما برای خرید و فروش و تشخیص روند بازار باشد، بلکه صرفاً یک ابزار تحلیلی خوب است.

نکات مهم و الزامی برای ترید داو جونز در بروکر لایت فارکس

اگرچه ترید شاخص داوجونز در بروکر لایت فارکس امکان‌پذیر است، اما باید در نظر داشته باشید که داو جونز با EUR/USD تفاوت دارد و شاخصی است که ۳۰ شرکت در تعیین آن مستقیماً نقش دارند. به همین دلیل، اگر می‌خواهید به صورت جدی روی این شاخص سرمایه‌گذاری کنید، چند نکته‌ی مهم را گوشه‌ی ذهن داشته باشید:

۱- حجم معاملات در بازار سهام:

برخلاف FOREX، در بازار سهام، حجم (Volume) نقش بسیار مهمی دارد و دانستن حجم خرید و فروش سهم‌ها می‌تواند یکی از اندیکاتورهای کلیدی در ترید باشد. توصیه می‌شود در ترید داو جونز حتماً از ابزارهایی کمک بگیرید که حجم معاملات بازار را نشان می‌دهند. بیشتر این ابزارها رایگان نیستند.

۲- تحلیل بنیادی شرکت‌ها:

بررسی شرکت‌های حاضر در نماد داو جونز از نظر بنیادی (فاندامنتال)، می‌تواند دید بهتری از آینده‌ی این شاخص به شما بدهد. البته این کار زمانبر است. می‌توانید از تحلیل‌های آماده‌ی موجود در اینترنت استفاده کنید.

۳- اقتصاد خرد و کلان:

آشنایی با مفاهیم مختلف اقتصادی (مانند نرخ بهره و تصمیمات فدرال رزرو) در داخل کشورهای مختلف مانند آمریکا و همینطور آگاهی از وضعیت اقتصادی کشورهای بزرگ مانند چین و ژاپن در سرتاسر دنیا، قطعاً شما را یک قدم به سود در معاملات نزدیک‌تر می‌کند.

۴- در نظر داشتن سایر شاخص‌ها:

داو جونز به تنهایی کافی نیست. اگر روی شاخص داو جونز در لایت فارکس ترید می‌کنید، حتماً نیم‌نگاهی به سایر شاخص‌های مهم و همینطور اخبار اقتصادی مانند حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) یا تولید ناخالص داخلی (GDP) داشته باشید.

جدول کامل نمادهای داوجونز در حسابهای معاملاتی بروکر لایت فایننس:

⚙️مشخصات

حساب ECN

حساب کلاسیک

?نماد داوجونز YM YM
?ابزار DJIA داوجونز شاخص بازار سهام نیویورک DJIA داوجونز شاخص بازار سهام نیویورک
?ارزش اسمی قرارداد سطح قرارداد شاخص * ۱ سطح قرارداد شاخص * ۱
?ارز پایه دلار امریکا دلار امریکا
?درصد مارجین ۱.۰ ۱.۰
?اسپرد ۱.۳ ۶.۳
?کمیسیون هر ۱ لات ۵ دلار
❗️نرخ بهره خرید ۳.۷۸۶- ۳.۷۸۷-
❓نرخ بهره فروش ۳.۴۲۶- ۳.۴۲۶-
?روزهای معامله دوشنبه – جمعه دوشنبه – جمعه
?ساعت انجام معاملات ۰۰:۰۰-۲۳:۰۰ ۰۰:۰۰-۲۳:۰۰
⛔️معاملات OTC روزهای تعطیل

لیست شرکت‌های حاضر در شاخص داو جونز

(شرکت‌های حاضر در این لیست ممکن است در آینده تغییر کنند):

لیست شرکت‌های حاضر در شاخص داو جونز

 لیست تمامی شرکت های بزرگ در شاخص داوجونز، نزدک و اس ان پی آمریکا 

جمع‌بندی

نماد داوجونز، یکی از معتبرترین شاخص‌های بازار بورس آمریکا به حساب می‌آید. حجم سرمایه شرکت‌های تشکیل‌شده در شاخص داو جونز، بعد از سهام بازار نیویورک در رتبه دوم قرار دارد. بسیاری از معامله‌گران ایرانی، معاملات داو جونز را در بروکرهای فارکس مانند لایت فایننس انجام می‌دهند.

یکی از معایب نماد YM در لایت فاینانس، ارائه معاملات در قالب قراردادهای مابه‌التفاوت (CFD) است. پیش‌بینی روند شاخص داو در لایت فایننس، به‌صورت معاملات آتی با ریسک بالایی همراه است. اگر تصمیم به معاملات نماد US۳۰ یا YM در این بروکر را دارید، حتماً با معامله‌گران باتجربه و متخصص جهت دریافت مشاوره در ارتباط باشید.  

کد خبر: ۲۴۷٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha