۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
«بریکس پی» تحریم ها علیه ایران را بی خاصیت می کند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

«بریکس پی» تحریم ها علیه ایران را بی خاصیت می کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است «بریکس پی» می تواند آغاز تحولاتی برای دور زدن تحریم ها علیه اقتصاد ایران بوده و رویکرد خنثی سازی تحریم را با یک نگاه جدید عملیاتی کند.

به گزارش بازار، محمدرضا پورابراهیمی، با اشاره به تاثیرات «بریکس پی» در مسائل اقتصادی کشور گفت: کشورهای عضو بریکس بخش قابل توجه ای از جمعیت جهان را به خود اختصاص می دهند، لذا این کشورها میزان عرضه و تقاضای خود را از طریق کشورهای عضو در این گروه، تامین می کنند.

وی افزود: به عبارتی این کشورها حوزه فعالیت اقتصادی خود را به جای اینکه به بیرون از گروه خود احاله کنند، به گروه مذکور ارجاع می دهند.

پور ابراهیمی با بیان اینکه مراودات اعضای گروه بریکس تعریف شده است، ادامه داد: اخیرا اعضای این گروه آمده اند و تغییراتی را در نحوه مراودات اقتصادی تعریف کرده اند که بخشی از آنها با شرایط اقتصادی کشور ما همخوانی دارد. موضوعاتی از قبیل حذف دلار و روی آوردن به شبیه سوئیفت هایی که عملا امکان پرداخت را به صورت یک رویکرد داخلی تعریف می کند، از جمله آنهاست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه روسیه مدت ها است از نحوه تسویه تعهدات جهانی که در مقابل دلار انجام می‌شود، جدا شده است، اظهار کرد:در حال حاضر روسیه به ساختار جدیدی تحت عنوان سوئیفت روسی و یا ساختاری که شبه سوئیفت است و نحوه تسویه تعهدات را براساس یک واحد پولی جدید که مبنای آن در مراودات بین کشورها تعریف می شود، انجام می ‌دهد. بنابراین کشورهای عضو بریکس دقیقا همین رویکرد را در دستور کار قرار داده اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اتخاذ تصمیم در خصوص پیمان های دوجانبه و چند جانبه مدت ها است در جمهوری اسلامی ایران مورد پیگیری قرار گرفته است، ادامه داد: به واقع خروجی این اقدامات از جنس غلبه بر دلار در اقتصاد جهانی است و کشورها با ساختار جدیدی تحت عنوان تهاتر دو طرفه، ایجاد واحد پولی مشترک و پیمان های پولی چند جانبه به آن می پردازند.

وی با اشاره به تحریم ها علیه ایران در سالهای گذشته و حال بیان کرد: یکی از ظرفیت هایی که می تواند باعث پیوستن ایران به گروه بریکس شود، همین رویکرد جدا شدن از حوزه تحریم است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال کمیسیون اقتصادی مجلس در جریان برنامه هفتم توسعه پیشنهادی را ارائه کرد تا حداقل ۳۰ درصد واردات در حوزه کشاورزی، دارو، کالاهای اساسی و مواد پایه برای صنعت تا پایان برنامه هفتم توسعه از طریق مبادلات مالی دوجانبه بین کشورها اتفاق بیفتد که عملاً به یک معنا دلار زدایی و خارج شدن از مسیر سوئیفت در حوزه دلار است که خوشبختانه این موضوع در صحن علنی و در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه هم رای آورد.

پورابراهیمی بیان کرد: خوشبختانه این نگاه فارغ از فضای تحریم علیه ایران، سازوکار جدیدی برای مراودات اقتصادی فراهم می کند و این سازوکار جدید می تواند کمک کند تا جمهوری اسلامی ایران که اساسا در اوج مواجه با تحریم ها قرار دارد، تحریم ها را بی خاصیت کند.

وی تاکید کرد: طبیعتا استقبال ایران در سطح قوه مجریه و دولت ها و همچنین نشست اخیر پارلمان های گروه بریکس که در آفریقای جنوبی برگزار شد می تواند فضای جدیدی را برای توسعه اقتصادی کشور فراهم کند. این مسئله همچنین می تواند پیامدهای مثبتی برای اقتصاد کشور ما داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه موضوع تجارت و فعالیت های تجاری کاملا با نحوه تسویه تعهدات عجین شده است، گفت: رویکرد گروه بریکس در زمینه تسویه تعهدات این است که این مسئله از روش های مختلف عملیاتی شود. یکی از روش ها موضوع پیمان های پولی دوجانبه و چند جانبه است. یک روش، رویکرد تهاتری است. یک روش هم ایجاد یک بانک مشترک و پول واحدی است که بتواند مبنای مبادلات طرفین قرار گیرد. به نظرمی رسد مجموعه ای از این تصمیمات مورد ذکر، در نحوه پرداخت تعهدات طرفین در گروه بریکس به شکل ویژه ای در دستور کار است.

وی با بیان اینکه نحوه و روش هر کدام از کشورهای عضو بریکس در مراودات اقتصادی در یک رویکرد جدید مور در بحث قرار گرفته است، ادامه داد: این مسئله عمدتا معطوف به این روش است که ساختار سنتی استفاده از یک ارز جهان به عنوان مثال دلار کنار گذاشته شود. بنابراین مهمترین ویژگی «بریکس پی» در نحوه تعهد پرداخت جدا شدن از ارز جهان شمول دلار در دنیا و روی آوردن به سازوکارهای جدیدی همانند ایجاد یک بانک تخصصی در این بخش است. همچنین یک نمونه آن نیز می تواند پیمان پولی دو جانبه و چند جانبه مشترک باشد.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اعضای گروه بریکس باید یک پول واحدی را در رابطه با مراودات اقتصادی خود به وجود بیاورند، بیان کرد: امکان دارد اعضای گروه بریکس در مسیر پیمان پولی دو جانبه به عنوان مثال ارزش واحد پولی کشور را در مقایسه با کشور دیگر مبنا قرار داده و در حوزه تصمیمات با دارایی مشخصی همچون طلا ارزش گذاری کنند و براساس آن مراودات خود را انجام دهند. حالت دوم این است که یک ارز مشترک را مدنظر قرار داده و به صورت ارز مشترک تسویه تعهدات خود را عملیاتی کنند. بنابراین مهمترین ویژگی ساختار جدید نظامات اقتصادی در دنیا که بریکس یکی از آن ساختارهای اقتصادی است، جدا شدن از سیطره جریان دلار از مبادلات حوزه فعالیت های اقتصادی است؛ یعنی افول ارز و یا واحد پولی غالب در دنیا و رفتن به سمت رویکردهای کاملا متفاوت در ساختارهای لوکال و منطقه ای.

پورابراهیمی با بیان اینکه تمرکز بر این بخش فعالیت پیچیده ای را طلب نکرده و کاملا روان است، بیان کرد: البته مدتهاست کشورهایی همچون روسیه، چین و برزیل کار را شروع کرده اند و حتی قبل از این اتفاقات کشورهای مذکور پیمان های پولی دو جانبه را شروع کرده اند بنابراین این مسئله مبحث جدیدی نیست و حال قرار است در قالب و ساختار و تفاهمنامه جدیدی به نام بریکس عملیاتی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور در «بریکس» اتفاق مثبتی برای اقتصادی ایران است، ادامه داد: عضویت ایران در این بخش می تواند آغاز تحولاتی برای دور زدن تحریم باشد و سایه تحریم را از اقتصاد ایران دور کند و رویکرد خنثی سازی تحریم را با یک نگاه جدید عملیاتی کند.

کد خبر: ۲۴۶٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha