۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
دستیابی محققان کشور به محرک های مورد استفاده در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها

دستیابی محققان کشور به محرک های مورد استفاده در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها

پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان موفق شدند به دانش فنی برخی از محرک های «کاتالیست» مورد استفاده در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها دست پیدا کنند.

به گزارش بازار به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محمدعرفان ثقفی، کارشناس فروش یک شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت فعالیت خود را از ۱۳۸۰ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با هدف تولید جاذب‌های کربنی آغاز کرد و در سال ۱۳۸۵ موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری برای تولید انواع مختلف کربن فعال (اکتیو) و محرک های(کاتالیست) صنعتی شد.

به گفته وی، ما پس از تلاش برای افزایش میزان تولید و توسعه محصولات با استفاده از مواد اولیه داخل و قیمت قابل رقابت با محصولات خارجی، توانستیم با به‌کارگیری قابلیت‌ها و توانمندی‌های علمی، فنی و تخصصی موجود در شرکت، حیطه فعالیت‌های خود را در زمینه تولید قطعات گرافیتی، کلسیناسیون و فعال‌سازی آنتراسیت، تولید محرک بر پایه گاما آلومینا، کلسیناسیون کک نفتی (CPC) و تولید کک متالورژی گسترش دهیم.

وی اظهار کرد: ما با داشتن تجهیزات آزمایشگاهی برای اندازه‌گیری مشخصه‌های فنی، محصولات خود را بر اساس استانداردهای مورد نیاز و تأیید مصرف‌ کنندگان تولید و به صنایع بزرگ کشور مانند صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه، صنایع قند و گلوکز، صنایع شیمیایی، صنایع تصفیه آب آشامیدنی و تصفیه فاضلاب‌های صنعتی عرضه کنیم.

ثقفی، تولید گرافیت پایه محرک(کاتالیست) را از دستاوردهای این شرکت دانش‌بنیان نام برد و اظهار کرد: در بیشتر صنایع شیمیایی از قبیل پتروشیمی، پالایشگاه، اسیدسازی و دیگر صنایع، نیاز به حضور گرافیت در محیط واکنش است و باعث افزایش تعداد و سرعت واکنش‌ها می‌شود.

ثقفی با تاکید بر اینکه شمش‌های کربن و گرافیت‌ تولیدی این شرکت تا بیش از ۹۹ درصد کربن خالص دارند، یادآور شد: گرافیت از لایه‌هایی از اتم‌های کربن تشکیل شده و کربن، گرافیت و ترکیب و مخلوط آنها با مواد دیگر، با توجه به خصوصیاتی که می‌توانند ایجاد کنند، در اکثر صنایع به خصوص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع شیمیایی، پلیمر و غذایی استفاده می‌شوند.

وی تصریح کرد: کربن فعال از دیگر دستاوردهای این شرکت است که در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به عنوان شیرین‌سازی گاز و همچنین برای رفع بوی گاز استفاده می‌شود.

به گفته وی، کربن فعال(اکتیو) این محصول در بسیاری از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها کاربردی شده است.

این کارشناس فروش خاطر نشان کرد: همچنین محققان این شرکت موفق به تولید محرک (کاتالیست) برای کاربرد در مخزن(کنیستر) خودرو شدند. کنیستر قطعه‌ای در خروجی باک بنزین خودرو نصب می‌شود و بخار بنزین را جذب می‌کند.

کد خبر: ۲۴۶٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha