۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
تشدید رکود بازار آهن در تعطیلات

تشدید رکود بازار آهن در تعطیلات

بازار آهن و فولاد ایران روز گذشته نیز در غالب حوزه‌ها ثابت و آرام گزارش شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار آهن و فولاد ایران روز گذشته نیز در غالب حوزه‌ها ثابت و آرام گزارش شد و قیمت روز آهن آلات بدون نوسان خاصی عرضه شدند اما در برخی حوزه کاهش قیمت‌ها تداوم داشت و افزایش جزئی هم در چند حوزه مشاهده شد.

قیمت دلار هم همچنان در نیمه کانال ۴۹ هزار تومان گزارش می‌شود و قیمت هر دلار بازار آزاد در پایان روز ۴۹ هزار و ۴۵۰ تومان گزارش شد.

بررسی نوسانات قیمت آهن
قیمت روز میگرد در اکثر مبادی فروش همچنان با ثبات نسبی اعلام شد و در چند کارخانه هم شاهد کاهش ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی قیمت میگرد روز بودیم.

در همین راستا قیمت میلگرد نیشابور بدون تغییر قیمت بود که هر کیلو از آن ۲۳ هزار و ۹۱۰ توامن گزارش شد؛ قیمت میلگرد فولاد زاگرس هم در هر کیلو ۲۳ هزر و ۷۰۰ تومان اعلام شد، قیمت میلگرد امیرکبیر با ۵۰ تومان کاهش حدود ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن هم در بیشتر مبادی فروش ثبات داشت اما قیمت تیرآهن اصفهان، فایکو در برخی سایزها بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان کاهش داشتند.

قیمت نبشی، قیمت انواع ناودانی و قیمت سپری هم در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی شکفته و ظهوریان د برخی ضخامت‌ها بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش داشتند.

قیمت ورق سیاه نوسانات متعددی دشت به این صورت که قیمت ورق سیاه اکسین ثابت بود، قیمت ورق آهن مبارکه در برخی ضخامت‌ها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش داشت و قیمت ورق سیاه گیلان در برخی ضخامت‌ها با کاهش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی همراه بود. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ورق رنگی نیز در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت انواع پروفیل‌ها از جمله قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی در عمده مبادی فروش ثبات اعلام شدند اما قیمت پروفیل نیکان در برخی ضخامت‌ها حدود ۱۰۰ تومان افزایش داشت. قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان و قیمت لوله مبلی و سایر لوله‌ها هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

گزارش‌ها از وضعیت بازار حاکی است کف قیمت میلگرد آجدار همچنان در کانال ۲۳ هزار تومانی محفوظ است، آنچه از بازار میلگرد شنیده می‌شود کمبود برخی سایزهای ارزان قیمت است و کارخانه‌هایی هم که سایز میلگرد آنها تکمیل است بیش از ۲۳.۵۰۰ تومان قیمت اعلام می‌کنند.

در نیمه اول امسال سیر معیوبی بر بازار آهن و سایر بازارهای مالی کشور حکمفرما بود و تا کنون نیز ادامه دارد؛ به این صورت که به دلیل عدم نقدینگی در بازار شاهد کاهش خرید نقدی آهن هستیم که به کاهش سود تولیدکنندگان و واسطه‌ها منجر شده است. از طرفی دیگر افزایش هزینه‌های جانبی در برخی شرکت‌های تولیدی و تجاری ممکن است چالش‌هایی برای این شرکت‌ها در پی داشته باشد.

با این حال با توجه اینکه در روزهای گذشته با تعطیلی‌های چندروزه مواجه بودیم رکود و تعطیلی معاملات شدت بیشتری گرفت حال با تعطیلی روز سه شنبه به نظر می‌رسد در ادامه تعطیلی‌های هفته‌های گذشته امروز تقریبا آخرین روز کاری باشد و چهارشنبه و پنجشنبه بازار تق ولق و نیمه تعطیل باشد از همین روز می‌توان گفت تا پایان هفته خبری در بازار نیست و رکود گسترده‌ای در بازار حاکم خواهد بود.

درباره عرضه‌های فولادی بورس کالای روز گذشته باید گفت از ۲۰ هزار تن عرضه آهن اسفنجی بریکت حدود ۱۵۰۰ تن که معادل ۷ درصد از کل عرضه است به فروش رسید که قیمت آن نیز ۱۳ هزار و ۹۸ تومان برآورد شد.

امروز نیز ۳۱۳ هزار و ۸۰۰ تن محصول فولادی عرضه می‌شود که از این میزان ۲۲۱ هزار و ۳۰۰ تن به شمش بلوم اختصاص دارد، قیمت هر کیلو شمش در عرضه امروز ۱۹ هزار و ۲۲۱ تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین ۲ هزار تن ورق رنگی با قیمت ۴۳ هزار تومان، ۵ هزار تن ورق گالوانیزه G با قیمت ۴۰ هزار و ۷۴۴ تومان، ۴ هزار و ۵۰۰ تن ورق سرد B با قیمت ۳۰ هزار و ۹۳۹ تومان عرضه می‌شود.

علاوه‌براین ۸۱ هزار تن تختال C عرضه می‌شود که هر کیلو از آن ۴۰ هزار و ۷۴۴ تومان د نظر گرفته شده است.

گفتنی است با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با وزت صمت خرید ورق رنگی. ورق سرد به صورت بهین یاب(بدون اعمال سقف سهمیه بهین یاب) برای مشتریان دارای مجوز امکان‌پذیر است.

همچنین گزارش‌ها حاکی است وزارت صمت ابلاغیه‌ای در سامانه تجارت برای خرید از بورس اعمال کرده است که برای جلوگیری از ثبت اسناد متناقض، شاخص مصرف مواد اولیه برای خرید بورس در محصولات معدنی و صنایع معدنی است و گویا از ۱۵ مهرماه اجرایی خواهد شد.

به نظر می‌رسد هدف از این طرح کاهش مصرف ظاهری و مدیریت موجودی انبارهاست و محدودیت بیشتر در این زمینه به کاهش ورودی تقاضا منجر خواهد.

کد خبر: ۲۴۶٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha