۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷
ریسک قیمتی در تولید مسکن و مصالح ساختمانی؛ غالب پروژه‌های مسکن ملی به سرانجام نرسید
دبیر کانون سراسری انبوه سازان مطرح کرد

ریسک قیمتی در تولید مسکن و مصالح ساختمانی؛ غالب پروژه‌های مسکن ملی به سرانجام نرسید

پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن گفت: ۵۰ درصد از هزینه‌های مسکن حمایتی مربوط به مصالح ساختمانی است که باید هرچه سریعتر ریسک قیمتی در مصالح ساختمانی برای این پروژه‌ها کاهش یابد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: فرشید پورحاجت در نشست خبری بیستمین اجلاس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از هزینه‌های مسکن حمایتی مربوط به مصالح ساختمانی است گفت: در طرح نهضت ملی مسکن، انبوه سازان باید دو بار هزینه بیمه را پرداخت کنند که این هزینه در نهایت از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که جز گروه های ضعیف جامعه هستند اخذ می شود.

وی ادامه داد: اگر ریسک قیمتی در مصالح ساختمانی برای پروژه‌ مسکن ملی کاهش نیابد نتیجه آن جز افزایش قیمت نخواهد بود. پس بنابراین در پروژه‌های نهضت ملی مسکن باید تمامی هزینه‌ها و قیمت‌ها شفاف سازی شود و در حال حاضر به نظر می‌رسد که بخشی از قراردادهای این پروژه‌ها با مشکل مواجه هستند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن کشور با تاکید بر اینکه باید میان انبوه سازان و پیمانکاران تمایز قایل شویم ادامه داد: در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن باید از ظرفیت انبوه سازان استفاده شود چراکه آن‌ها با گستردگی جغرافیایی که در تمامی استان‌ها دارند می‌توانند در کمترین مدت زمان اقدام به اجرای پروژه‌ها کنند.

از زمانی که پروژه‌های نهضت ملی مسکن استارت خورده قالب پروژه‌ها به سرانجام نرسیده است و علت آن مکان یابی بوده که دچار مشکل شده است

پورحاجت خاطر نشان کرد: از زمانی که پروژه‌های نهضت ملی مسکن استارت خورده قالب پروژه‌ها به سرانجام نرسیده است و علت آن مکان یابی بوده که دچار مشکل شده است؛ به طور مثال در استان خوزستان دو شهر شیرین شهر و رامین به دلیل بارگذاری و جانمایی نامناسب این پروژه‌ها به اجرا نرسیده و در هشتگرد هم این معضل وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه در خصوص مصالح ساختمانی هم باید دولت برنامه‌هایی را برای کاهش هرچه بیشتر پروژه‌های نهضت ملی مسکن فراهم کند چراکه این پروژه‌ها به نوعی پروژه‌های مهم و سوگلی دولت محسوب می‌شوند اضافه کرد: ۵۰ درصد از هزینه‌های مسکن حمایتی مربوط به مصالح ساختمانی است که باید هرچه سریعتر ریسک قیمتی در مصالح ساختمانی را برای این پروژه‌ها کاهش دهیم.

امیدوارم بحث رسیدگی به قیمت های تمام شده مسکن تداوم داشته باشد ،در ابتدا باید بررسی شود که بورس ساز و کار مناسبی برای این کار دارد یا نه که این موضوع نیازمند بحث های تخصصی است

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور درباره حضور یا عدم حضور فولاد و سیمان در بورس کالا گفت: امیدوارم بحث رسیدگی به قیمت های تمام شده مسکن تداوم داشته باشد ،در ابتدا باید بررسی شود که بورس ساز و کار مناسبی برای این کار دارد یا نه که این موضوع نیازمند بحث های تخصصی است.

وی اظهار داشت: در بخش ساخت و ساز شهری یا در بخش حمایتی و تکلیفی دولت، بایستی میان ساخت و ساز شهری و دولتی تفاوت باشد اما در سازمان بورس چنین ابزاری وجود ندارد و این ساز و کار ها انجام نشده است.

چرا ریسک تولید مسکن را کاهش نمی دهید؟ ساز و کار کشف قیمت و پایه قیمت ها بر چه اساسی است؟ طی دو سال گذشته که فولاد وارد بورس شده افزایش قیمت آن رقم خورده است

پورحاجت تاکید کرد: در مورد بورس کالا و حضور یا عدم حضور سیمان و فولاد در بورس کالا صحبت ما با وزارت امور اقتصادی و دارایی است. چرا ریسک تولید مسکن را کاهش نمی دهید؟ ساز و کار کشف قیمت و پایه قیمت ها بر چه اساسی است؟ طی دو سال گذشته که فولاد وارد بورس شده افزایش قیمت آن رقم خورده است.

او گفت: ما به زحمات این بخش اذعان داریم اما این همه سوبسید دولتی و سایر مزایا که تعلق می گیرد، باید تفاوتی را ایجاد کند که در این میان هزینه خدمات هم سنگین است.

کد خبر: ۲۴۶٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha