۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
توانمندسازی اقتصادی روستاها با لیمو و شلیل| روستاییانی که پورشه سوار شدند
بازار گزارش می دهد؛

توانمندسازی اقتصادی روستاها با لیمو و شلیل| روستاییانی که پورشه سوار شدند

ساری- توانمندسازی و پویایی اقتصاد روستاهای مازندران براساس مزیت ها و تولید محصولاتی نظیر شلیل،لیمو و گل محمدی و دیگر گونه های کشاورزی روی میز دولت سیزدهم قرار گرفته است تا از رنج مهاجرت جلوگیری شود.

بازار؛ گروه استان‌ ها: حدود نیمی از جمعیت ۳ میلیون ۲۰۰ هزار نفری مازندران در روستاها سکونت دارند و به دلیل نبود اشتغال پایدار بخش قابل توجهی از این جمعیت روانه شهرها و یا حاشیه کلان شهرها در دیگر مناطق کشور شدند.

آهنگ کوچ و خالی شدن روستاهای مازندران طی دهه‌ های اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است و این مسئله سبب شده که برخی از روستاها در پاییز و زمستان فقط با یک نگهبان و چند روستایی مدیریت شوند.

توانمندسازی اقتصادی روستاها در دولت سیزدهم روی میز قرار گرفت تا با توسعه مشاغل خرد و کلان روند مهاجرت در استان معکوس شود و روستاییان به زادگاه آبا و اجدادی خویش برگردند. تجربه ایجاد گلخانه در روستای خرما کلای قائمشهر مسئولان دست‌اندرکاران مازندران را بر این داشته است تا طرح اقتصادی و توانمندی روستاهای استان را در دستور کار قرار دهند.

اهالی روستای خرماکلای قائمشهر که تا چند سال پیش از اجرای گلخانه‌ ها و طرح های اقتصادی بیکار و یا روانه دیگر مناطق بودند، اکنون با حمایت بنیاد برکت و در سایه ایجاد گلخانه‌ های کوچک مقیاس برای خود و دیگران شغل ایجاد کردند و این روستا دیگر جوان بیکاری وجود ندارد و بسیاری از روستائیان با درآمدهای کسب شده برای خود خودرهای لوکس و شاسی بلند خریده اند.

روستائیانی که تا دیروز از داشتن یک خودروی ساده محروم بودند و اینک در سایه تولیدات گل و گیاه در گلخانه‌ های لیمو ترش گرفته تا سبزی و سیفی صاحب، مالک ماشین‌های شاسی بلند و پورشه چند میلیاردی هستند.

بیش از ۲۰۰ گلخانه پرورش لیموترش در روستای خرماکلا ایجاد شده است

علی قاسمی از اهالی روستای خرم کلا با بیان این که بیش از ۲۰۰ گلخانه پرورش لیمو در این روستا وجود دارد، می‌گوید : با توسعه گلخانه‌ ها و رشد اقتصادی اهالی، خوشبختانه جوان بیکار در این روستا نداریم.

توانمندسازی اقتصادی روستاها با لیمو و شلیل| روستاییانی که پورشه سوار شدند

وی در گفتگو با خبرنگار بازار از حمایت‌های بنیاد برکت در ارائه تسهیلات به جوانان با تسهیلات اندک و دوره تنفس یک ساله تقدیر کرد و گفت: در حال حاضر گلخانه‌های زیادی در این روستا وجود دارد و جوانان منطقه برای خود کارآفرین شده‌اند و محصولات به دیگر مناطق کشور ارسال می شود.

وی به تولید بیش از ۳۰۰۰ نوع قلم محصولات کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: می توان هر یک از روستاهای استان را به قطب تولید یک محصول تبدیل کرد.

روستاهای مازندران در بخش دامپروری، گل و گیاه، لبنیات، صنعت بسته‌بندی و گردشگری ظرفیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری دارند، از این رو توانمندسازی اقتصاد روستایی به اشتغال و مهاجرت معکوس روستاییان کمک خواهد کرد.

از سال گذشته دبیرخانه دائمی طرح توانمند سازی روستاها در استان مازندران شکل گرفت و ماموریت هر یک از دستگاه‌ها نیست برای اجرای این طرح ابلاغ شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مازندران با بیان این که امسال ۱۰۰ روستا در استان از نظر اقتصادی توانمندسازی می شوند در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت اقتصاد و این که روستاها بستر تولید هستند، افزود: با تدبیر دولت در فاز اول ۵۰۰ روستا با پتانسیل های بالقوه و بالفعل در حوزه اقتصاد برای توانمندسازی شناسایی شدند.

علی اصغر احمدی با اظهار این که سند تحولی اقتصادی برای توانمندسازی روستاها تدوین شده است، گفت: همه فرمانداران مکلف شدند که در اولویت اعتبارات، برای توانمندسازی روستاها بودجه تخصیص دهند و امسال ۱۰۰ روستا در گام اول توانمندسازی می شود.

توانمندسازی اقتصادی روستاها با لیمو و شلیل| روستاییانی که پورشه سوار شدند

همه فرمانداران مکلف شدند که در اولویت اعتبارات، برای توانمندسازی روستاها بودجه تخصیص دهند و امسال ۱۰۰ روستا در گام اول توانمندسازی می شود

وی از تخصیص ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای توانمندسازی روستاها در استان خبر داد و گفت: در کنار توانمندسازی پروژه های پشتیبان نیز اجرا می شود و در این راستا، زیرساخت های مورد نیاز تامین خواهد شد.

احمدی عرضه و بازار خرید و فروش تولیدات را از جمله دغدغه ها برشمرد و گفت: در راستای توانمندسازی روستاها، مقرر است اتاق بازرگانی نسبت به بازاریابی و عرضه محصولات برنامه ریزی داشته باشند.

اجرای طرح های اقتصادی در روستاها نیازمند تامین زیرساخت و بسترهای فرهنگی است و فعالان و بخش های مختلف در این راستا باید نیازسنجی و برنامه ریزی داشته باشند. سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران از طرح توانمندسازی روستایی به عنوان یک طرح اقتصادی و فرهنگی یاد کرد و گفت: ‌قشرهای مختلف از جمله شوراهای اسلامی و دهیاران در موفقیت و اجرای این طرح نقش بسیار مهمی دارند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۵۰۰ روستای استان در قالب برنامه از نظر اقتصادی توانمندسازی می‌شوند گفت ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان عشایر با رویکرد اشتغال پایدار برای توسعه کمی و کیفی تولیدات براساس مزیت‌ های منطقه‌ای مسئله بسیار مهم است.

وی گسترش عدالت اجتماعی، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه و پدیده حاشیه نشینی شهرها، افزایش نرخ بهره‌وری و بهبود وضعیت اشتغال را از جمله اهداف طرح توانمندسازی اقتصادی روستاها بیان کرد.

مازندران با ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و برخورداری کشور سالانه حدود ۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کندو توانمندسازی اقتصاد روستاها میزان تولید محصولات را چند برابر خواهد کرد. توانمندسازی اقتصادی روستائیان موجب افزایش کیفیت زندگی آنان، به ویژه گروه های محروم می شود و این امر باید از طریق مشارکت فعال و آگاهانه آنان جهت تأمین رفاه خودشان انجام گیرد.

طی دو سال گذشته طرح « هر روستا یک محصول» در استان مازندران تهیه شد و براساس مزیت های هر منطقه قرار است نسبت به توانمندسازی اقتصادی مناطق روستایی اقدام تا از مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه های آن جلوگیری شود.

کد خبر: ۲۴۶٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha