۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
ایران به تکالیف بین‌المللی در حوزه مباحث اقلیمی پایبند است
وزیر راه و شهرسازی:

ایران به تکالیف بین‌المللی در حوزه مباحث اقلیمی پایبند است

بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران با وجود سنگین‌ترین تحریم‌های ظالمانه، به تکالیف بین‌المللی، مذهبی و میهنی خود در مباحث مربوط به تأمین سرپناه و مباحث اقلیمی پایبند است.

به گزارش بازار، همزمان با نخستین دوشنبه اکتبر ۲۰۲۳ مراسم روز جهانی گرامیداشت روز جهانی اسکان بشر با شعار اقتصادهای شهری تاب‌آور به مثابه پیشران رشد و احیا برگزار شد.

مهراد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در پیامی به مناسبت همین روز افزود: فرا رسیدن نخستین دوشنبه ماه اکتبر در هر سال یادآور رسالت مهمی است که جوامع انسانی در قبال فرایند رو به رشد و شتابان توسعه شهرنشینی و شهری شدن دارند. رسالتی مهم و تاریخی که متاثر از چالش‌ها و فرصت‌ها و به‌ویژه پدیده‌های نوظهوری است که در سطح جهانی محیط‌زیست و سکونتگاه‌های انسانی را تحت‌تأثیر قرار داده است.

وی در ادامه این پیام آورده است:چالش‌ها و پدیده‌هایی که در ابعاد مختلف کالبدی اجتماعی و اقتصادی دیگر پرداختن به آن‌ها با اقدامات منحصراً ملی و محلی قابل مدیریت نیستند، بلکه عزم، اراده و برنامه‌ریزی در سطح جهانی را می‌طلبند؛ چرا که امروز مسائل و مشکلات سکونتگاه‌های انسانی از دامنه مسائل مهمی چون تأمین سرپناه، ایمنی بهداشت و تأمین آب بهداشتی و سالم فراتر رفته و با چالش‌هایی بزرگتر نظیر پاندمی‌ها تغییرات آب و هوایی و آلودگی زیست‌محیطی فراسرزمینی چون آلودگی آب‌های اقیانوس‌ها و دریاهای آزاد و بحران انرژی که مقابله با آن‌ها نیازمند دستورکارهای جهانی راهکارهای مبتنی بر همکاری و مشارکت و اتخاذ تدابیر چندجانبه و چندوجهی و به دور از مرزبندی‌های مرسوم سیاسی در سطح بین‌المللی است.

بذرپاش افزود: هر چند این چالش‌ها هر کدام در نوع خود اثرات منفی و گاهی اوقات مخربی را بر سکونتگاه‌های انسانی از جمله بخش‌های اقتصاد و کسب و کارها گذاشته و می‌گذارند، اما فرصت‌های قابل توجهی نیز از رهگذر پیشرفت‌های فناورانه و در بستر دیجیتال و هوش مصنوعی حاصل شده که در صورت اتخاذ رویکردهای یکپارچه و پایدار در سطوح بین‌المللی ملی و محلی و با ایفای نقش همه بازیگران حوزه سکونتگاه‌ها بهره‌گیری از فناوری و هوشمندسازی می‌تواند نویدبخش توسعه پایدار سکونتگاه‌های انسانی با رونق اقتصادی و زیرساخت‌های تاب‌آور در مقابل تغییرات اقلیمی و مخاطرات طبیعی ناشی از آن باشد.

وی ادامه‌داد: در این راستا جمهوری اسلامی ایران با مدنظر قرار دادن دستورکارهای بین‌المللی و مبتنی بر دستور کارهای ملی اقدامات متنوعی را با اتخاذ رویکردهای یکپارچه و با بهره گیری در حوزه‌های مختلف در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به طرح نهضت ملی مسکن برای تأمین مسکن گروه‌های با درآمد متوسط و آسیب‌پذیر، به‌سازی و نوسازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و توسعه شهرهای جدید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و منابع انسانی کارآمد و مشارکت ساکنان، سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های جهادی توسعه اشاره کرد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان‌کرد: در فرایند اجرای برنامه‌ها و اقدامات فوق از راهکارهای ابتکاری، ابزارها و انواع مختلفی از مشوق‌های مالی، اداری و کالبدی طراحی و در دستور کار قرار گرفته است. ضمن تبریک دوباره روز جهانی «هبیتات» امیدوارم ثمره این همکاری‌ها به ارتقا و توسعه مؤثر شهرها و سکونتگاه‌ها منجر شود. در این راه از همکاری مؤثر همه اعضای کمیته ملی اسکان بشر و نیز نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل متحد استقبال کرده و از درگاه خداوند برای همگی در این مأموریت مهم و راهبردی، آرزوی توفیق می‌کنم.

کد خبر: ۲۴۶٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha