۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
بورس بهتر است یا مسکن؟/ کاهش ۵۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفت و گو با بازار مطرح کرد

بورس بهتر است یا مسکن؟/ کاهش ۵۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران

خطیبی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر اینکه اگر بورس به یکباره کاهشی شود سرمایه ها بهترین نقطه را مسکن خواهند دید گفت: دولت هفت سال پیش باید سامانه املاک را راه اندازی می کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: روزهای خوب بورس همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد اگر اتفاق خاصی رخ ندهد همچنان سهامداران بورس روزهای خوبی خواهند داشت. برخی از فعالان بازار سرمایه همچنان مردم را به ورود به بورس تشویق می کنن. اما فعالان مسکن می گویند بهترین بخش برای سرمایه گذاری مسکن است. آنها معتقد هستند که مسکن می تواند مامن خوبی برای افرادی که می خواهند برای طولانی مدت سرمایه گذاری کنند باشد.

بیژن خطیبی با تاکید بر اینکه این روزها بورس به صورت حباب است و حتی روزانه ۱۰ درصد هم سود می دهد گفت: امیدوارم که بورس حباب نباشد و قصد بنده هم این نیست که بخواهم حرف هایی بزنم که دل مردم را خالی کنم. در تمام دنیا بورس به دلیل داشتن یک نهاد قانونمند به یک محلی برای سرمایه گذاری تبدیل می شود و اتفاقا خیلی هم خوب است که سرمایه ها به این سمت حرکت می کند. 

خطیبی با بیان اینکه نباید بورس شرایطی پیدا کند که به یکباره حباب آن بترکد و برخی که تمام سرمایه های خود را وارد آن کرده اند متضرر شوند گفت: اگر به یکباره بورس افت کند بسیاری از دارندگان سهام قصد فروش می کنند و به یکباره حجم زیادی از سرمایه ها به سمت بازارهای موازی مثل ارز، سکه و مسکن ورود می کند. حال وقتی این سرمایه ها وارد بخش مسکن شود به خوبی می توان فهمید که چه اتفاقی برای این بخش رخ خواهد داد.

امیدوارم روزی جهش قیمتی مسکن را بدلیل بورس و هجوم سرمایه ها از این بخش و رفتن به مسکن را شاهد نباشیم

وی با تاکید بر اینکه امیدوارم روزی جهش قیمتی مسکن را بدلیل بورس و هجوم سرمایه ها از این بخش و رفتن به مسکن را شاهد نباشیم گفت: بورس این روزها سود بالایی دارد و بنده اعلام می کنم اگر بورس سیر نزولی پیدا کند، امیدوارم مردم با هیجان بالا به سمت خروج از بورس و بردن سرمایه های خود به برخی بازارها مثل مسکن نکنند.

سرمایه گذاری در بورس مناسب تر است یا مسکن؟
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به این پرسش که به هر حال سرمایه گذاری در بورس مناسب تر است یا مسکن؟ اظهار داشت: به هر حال در تمام دنیا بورس بهترین سرمایه گذاری محسوب می شود اما باز هم تاکید می کنم که امیدوارم این رشد بورس حباب نباشد. از گذشته همواره مسکن یک کالای مطمئن برای سرمایه گذاری بوده است. پس اگر بورس سیر نزولی پیدا کند، مردم برای خروج از بورس هجمه می برند و مسکن در اینجا سهل الوصول تر است. 

وی افزود: توصیه بنده این است که اگر فردی سرمایه اندکی دارد بهتر است آن سرمایه را در خرید مسکن که یک سرپناه محسوب می شود به کار بگیرد. اما اینکه تمام سرمایه خود را به بورس ببرد و سرپناهی نداشته باشد هیچگاه توصیه نمی شود. 
خطیبی در پاسخ به این پرسش که کاهش صدور پروانه های ساختمانی در طی سال های گذشته نشان می دهد که تولید مسکن با تقاضا توازن ندارد گفت: وقتی اطلاعات مسکن شفاف نباشد، دلال بازی و واسطه گری بخوبی بروز می کند. سالهاست که بر اساس طرح جامع مسکن گفته شده باید سالانه ۹۰۰ هزار مسکن در کشور تولید شود تا بتوان پاسخگوی تقاضا بود اما در خوشبینانه ترین حالت تولید مسکن به ۳۰۰ هزار مسکن می رسد.

دولت یازدهم و دوازدهم باید هفت سال پیش اقدام به راه اندازی سامانه املاک و اسکان می کرد

وی افزود: دولت یازدهم و دوازدهم باید هفت سال پیش اقدام به راه اندازی سامانه املاک و اسکان می کرد تا امروز شاهد افزایش تعداد واحدهای خالی از سکنه نباشیم. اگر این سامانه به موقع راه اندازی می شد امروز می توانستیم به راحتی با دریافت مالیات از خانه های خالی از سکنه عرضه این واحدها را به بازار مسکن شاهد باشیم. 

وی ادامه داد: بارها اعلام شده که ۲.۵ میلیون واحد خالی از سکنه در کشور وجود دارد که عمدتا هم متعلق به پردرآمدها و واحدهایی که لوکس ساخته شده اند است پس سامانه جامع املاک برای برنامه ریزی دولت و مجلس می توانست در این مدت گذشته راهگشا باشد.

خطیبی گفت: واحدهای مسکونی لوکس و در حد متوسط به بالا خالی از سکنه هستند و واحدهای مسکونی کوچک در مناطق پایین شهر که مدعیانی با سطح پایین دارد، کمتر خالی می ماند.

دستور رئیس جمهور برای تسهیل در صدور پروانه های ساختمانی قطعا در تولید مسکن اثرگذار خواهد بود

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه دستور رئیس جمهور برای تسهیل در صدور پروانه های ساختمانی قطعا در تولید مسکن اثرگذار خواهد بود گفت: تولید و عرضه مسکن از تقاضا سالهاست که عقب است پس باید گفت که وضعیت ساخت و ساز خوب نیست.

وی ادامه داد: بر اساس طرح جامع مسکن باید سالانه ۹۰۰ هزار مسکن در کشور تولید شود تا بتوان به تقاضا پاسخ داد. اما طبق برآوردها و پروانه های صادر شده از سوی شهرداریها نشان می دهد که سالانه ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تولید می شود و کشور همچنان از تولید مسکن و پاسخگویی به تقاضا عقب است.

صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران ۵۰ درصد کاهش یافته
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه میزان صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران ۵۰ درصد کاهش یافته است تاکید کرد: در برخی مواقع صدور پروانه ساختمانی حتی چهار ماه هم طول می کشد اما اگر شرایط صدور پروانه ساختمانی تسهیل شود می توان گفت که تولید مسکن روند بهتری خواهد گرفت و قطعا بر تولید مسکن اثر خواهد گذاشت.

وی در پاسخ به این پرسش که این دستور رئیس جمهور این ذهنیت را ایجاد کرد که قرار است فروش تراکم آزاد شود؟ گفت: اگر قرار بر این باشد که فروش تراکم آزاد شود باید به دقت در این خصوص تصمیم گیری شود. اما این تصمیم برای تسهیل صدور پروانه ساختمانی بوده نه فروش تراکم. چرا که در برخی موارد شاهد این هستیم که صدور پروانه ساختمانی چهار ماه به طول می انجامد.
 

کد خبر: ۲۴٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha