۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
بی‌توجهی به توسعه کسب و کارهای آنلاین در ایلام
یادداشت؛

بی‌توجهی به توسعه کسب و کارهای آنلاین در ایلام

ایلام- «متاسفانه به رغم رشد زیرساخت‌های ارتباطی، کسب و کارهای اینترنتی در استان ایلام رونق نگرفته است» این جمله بخشی از یاداشت مهسا نظری برای رسانه بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: در سال‌های اخیر، موضوع بیکاری به یکی از چالش‌های بزرگ کشور تبدیل شده و پیامدهای منفی متعددی از قبیل بروز مشکلات اقتصادی، بزهکاری، افزایش آمار خودکشی، اعتیاد و... را به دنبال داشته است.

بررسی‌های علمی نشان داده کسب و کار اینترنتی یکی از راهکارهای اساسی برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در دنیای امروزه است، در چند سال اخیر با رونق اینترنت و فضای مجازی و همچنین تلفیق تکنولوژی با تجارت یک نوع کسب و کار در فضای مجازی به وجود آمده است که به نوع خود یک انقلاب صنعتی به شمار می‌آید؛ در واقع کسب و کار اینترنتی همان کار یا شغلی است که به صورت آنلاین و در فضای مجازی انجام می‌شود و از طریق آن افراد خدماتی را ارائه می‌دهند یا محصولاتی را به فروش می‌رسانند.

به طور کلی مشاغل اینترنتی را می‌توان به ۱۰ گروه کلی ایجاد اجتماعات آنلاین،خرید، فروش و حراج کالاهای مختلف، تبلیغات،ارائه خدمات تخصصی ،ایجاد امپراطوری اطلاعات، اخبار و آموزش در زمینه‌های مختلف علمی، هنری، اقتصادی، فرهنگی ،تهیه و ارائه نرم‌افزارهای مختلف کاربردی ،چند رسانه‌ای یا مالتی مدیا،پیوستن به شبکه های واسطه گری،خدمات مربوط به ایمیل وسرمایه گذاری مشترک تقسیم بندی کرد.

مزایای کسب و کار اینترنتی

از جمله مزایای کسب و کار آنلاین می‌توان به سرمایه کم برای ایجاد، امکان ایده پردازی‌های مختلف، بالا بودن سرعت کسب و کار در مقابل مشاعل سنتی، محدود نبودن مشاغل آنلاین به محدوده جغرافیایی و مکانی و مقیاس پذیری بالای کسب و کارهای اینترنتی اشاره کرد.

در صورتی که از سوی دولت تمهیدات درست اندیشیده شود و در این زمینه به خوبی ورود کنند می‌توان با استفاده از دانش متخصصان خارجی، ورود تکنولوژی و استفاده از ظرفیت‌های استان ایلام عموم مردم در هر بخشی می‌توانند با ایجاد بازارهای الکترونیکی جدیدترین محصولات خود را تبلیغ و عرضه کرده و تمام دنیا را با علوم روز خود آشنا کنند

از طرفی دیگر کسب و کارهای مجازی همواره موجب رونق اقتصادی، افزایش تجارت، کاهش هزینه‌ها، افزایش خرید و فروش و اشتغال‌زایی برای عموم افراد جامعه می‌شود.

عدم توسعه مشاغل آنلاین در ایلام

استان ایلام نیز یکی از استان‌هایی است که همواره ظرفیت بالایی در حوزه‌های مختلفی از قبیل صنایع دستی و کشاورزی دارد که با فعالیت در حوزه فروش آنلاین می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و رفع معضل بیکاری در استان داشته باشد.

بی‌توجهی به توسعه کسب و کارهای آنلاین در ایلام

متاسفانه به رغم رشد زیرساخت‌های ارتباطی، کسب و کارهای اینترنتی در استان ایلام رونق نگرفته است که این امر نیز ناشی از عدم آگاهی عموم مردم، عدم فرهنگ سازی، عدم حمایت از مشاغل آنلاین، هزینه بالای اینترنت و سرعت پایین آن، فیلترینگ‌ها و نبود قانون و مقررات حقوقی و نظارتی در این زمینه است.

در صورتی که از سوی دولت تمهیدات درست اندیشیده شود و در این زمینه به خوبی ورود کنند می‌توان با استفاده از دانش متخصصان خارجی، ورود تکنولوژی و استفاده از ظرفیت‌های استان ایلام عموم مردم در هر بخشی می‌توانند با ایجاد بازارهای الکترونیکی جدیدترین محصولات خود را تبلیغ و عرضه کرده و تمام دنیا را با علوم روز خود آشنا کنند.

این نوع از تجارت کمک شایان توجهی به رشد اقتصاد، کاهش فقر و بیکاری و همچنین رفع آلودگی‌های محیط‌زیست می‌کند، از این رو باید به توسعه حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی کمک کرد و به تدبیر و چاره‌اندیشی کارشناسانه پرداخت.

با آسیب شناسی موانع کسب و کار آنلاین، توجه به خلاقیت ها و ایده های جوانان در زمینه اشتغال، نه تنها می توان یک ضمانت اجرایی برای بازار محصولات استان فراهم کرد، بلکه می توان وان کارهای بزرگی در سطح ملی انجام داد.

استان ایلام در بخش های مختلف از جمله صنایع دستی، کشاورزی و دامپروری از پتانسیل و ظرفیت های بالایی برخوردار است که در صورت فراهم آوردن زمینه های لازم می توانیم شاهد رونق اقتصادی و راه اندازی کسب و کارهای موفق برای جوانان باشیم.

کد خبر: ۲۴۶٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha