۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
سکوی سرچاهی میدان نفتی سلمان بارگیری شد
با تکیه بر توان داخلی

سکوی سرچاهی میدان نفتی سلمان بارگیری شد

ظرفیت تولید نفت ۱۲ هزار بشکه‌ بیشتر می‌شود

عملیات ساخت و بارگیری سکوی سرچاهی S۱ میدان نفتی سلمان، با تکیه بر توان داخلی انجام شد.

به گزارش  بازار، سکوی سرچاهی S۱ میدان نفتی سلمان با نظارت شرکت نفت فلات قاره ایران و به همت یک شرکت خصوصی داخلی ساخته و فرآیند بارگیری آن، شامگاه گذشته (دوشنبه، ۲۳ دی) در خرمشهر انجام شد.

سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران در این باره گفت: در طراحی این سکوی سرچاهی ظرفیت حفاری ۶ حلقه چاه مدنظر بوده است و پیش بینی می شود با بهره گیری از این پتانسیل، ظرفیت تولید نفت میدان سلمان از این سکو تا ۱۲ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

علی آهوچهر با بیان اینکه پایه این سکو در سال ۹۵ نصب شده و حفاری ۴ حلقه چاه نیز در این میدان انجام شده است، گفت: با تولیدی شدن این چاه ها و با بهره مندی از روش فرازآوری گاز، ظرفیت تولید نفت در حدود ۶ هزار بشکه در روز ایجاد شده است و پیش بینی می شود با نصب سکوی سرچاهی S۱، ظرفیت تولید از این سکو به میزان ۶ هزار بشکه دیگر نیز افزایش یابد.

او  با بیان اینکه ساخت پایه سکو و سکوی سرچاهی S۱ میدان نفتی سلمان در داخل کشور و با تکیه بر توان بخش خصوصی انجام شده است، گفت:‌ بخش قابل توجهی از کالاهای استفاده شده در ساخت این سازه نیز از داخل کشور و به همت صنعتگران داخلی تولید و تامین شده است.

به گفته این مقام مسئول، ساخت این سکو در زمان اوج تحریم ها و با توجه به محدودیت ها، از بلوغ توانمندی بخش خصوصی در کشور حکایت دارد.

آهوچهر در ادامه بیان کرد:‌ پیش بینی می شود، سکوی سرچاهی S۱ میدان نفتی سلمان، پس از بارگیری و انجام عملیات مهار بندی، اواخر بهمن ماه در موقعیت عملیاتی پیش بینی شده نصب می شود.

بنابراین گزارش، سکوی سرچاهی S۱ میدان نفتی سلمان، پس از ساخت در کارگاه شرکت آسفالت طوس در خرمشهر، با طی فاصله ۸۳۰ کیلومتری دریایی (فاصله آبی میان خرمشهر تا موقعیت میدان نفتی سلمان در استان هرمزگان)، در فاصله ۱.۵ کیلومتری از این میدان نفتی نصب خواهد شد. وزن عرشه این سکو حدود ۱۰۵۰ تن است و با توجه به فاصله آن از سکوی اصلی میدان سلمان، تمامی استانداردهای ایمنی در حد بالایی در آن دیده شده است. این سکو شامل یک خط لوله ۱۲ اینچ زیردریایی نفت و ۲ خط لوله ۶ اینچ به منظور تست چاه و انتقال گاز برای فرازآوری از طریق گاز است.

سکوی سرچاهی S۱، اولین تجربه سکوسازی

شهرام متوسل، سرپرست مهندسی سازه های دریایی شرکت نفت فلات قاره ایران نیز با بیان اینکه عملیات اجرایی ساخت این سکو از سال ۹۳ آغاز شده است، گفت: ساخت این سکو اولین تجربه سکوسازی شرکت آسفالت طوس است.

او  اظهار کرد: این سکو با بهره مندی از به روزترین فناوری ها ساخته شده و شامل تجهیزات فرآیندی از قبیل چندراهه های تولید، تست و گازرانی، سیستم کنترل هوشمند، پکیج های تزریق گاز و مواد شیمیایی برای محافظت از خطوط لوله زیردریایی، تجهیزات توپکرانی، برق و ... است.

متوسل افزود: پایه این سکو نیز با بهره مندی از توان ایرانی در داخل کشور ساخته و در تیرماه سال ۹۵ در موقعیت موردنظر در میدان سلمان نصب شده است. پایه سکو وزنی در حدود ۱۱۵۰ تن داشته و عملیات شمع کوبی آن در عمق ۶۰ کیلومتری از بستر دریا انجام شده است.

بر اساس این گزارش، میدان مشترک سلمان در جنوب جزیره لاوان واقع شده است. این میدان دارای یکی از بزرگترین تأسیسات نفتی در خلیج فارس بوده و با میدان ابوالبوخوش (ابوظبی) مشترک است. میدان سلمان دارای ۴۴ حلقه چاه نفتی و ۱۰ حلقه چاه تزریق آب است و ظرفیت تولید حدود ۲۲۰ هزار بشکه نفت و میعانات را داراست. نفت تولید شده در این میدان به وسیله خط لوله به تأسیسات خشکی جزیره لاوان جهت فرآورش و ذخیره سازی ارسال می شود.

کد خبر: ۲٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha