۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
چرا بورس با لیدری گروه پالایشی روند صعودی را آغاز نکرد؟
چشم جهان به دست چشم بادامی ها

چرا بورس با لیدری گروه پالایشی روند صعودی را آغاز نکرد؟

پس از آن روند صعودی کرد اسپرد پالایشگاهی ها افت شدیدی داشت و تقاضا چین برای نفت در بازار جهانی افت کرد برخلاف پیش بینی ها بورس هم با لیدری گروه پالایشی روند صعودی آغاز نکرد و وارد اصلاح شد.

حامد شایگان؛ گروه بورس: در حالی که بسیاری از سرمایه گذاران بورس امیدوار بودند که بورس با لیدری گروه پالایشی روند صعودی جدیدی را آغاز کند اما به یکبار همه چیز وارونه نیست و کرک اسپرت گروه پالایشی با افت شدیدی مواجه شده است.

هرچند بسیاری از کارشناسان معتقدند که با حرکت به سمت زمستان در کنار افزایش تقاضا شاهد کاهش عرضه روسیه هم خواهیم و همین موضوع قیمت جهانی نفت را به بشکه ای ۱۰۰ دلار نزدیک می کند و اخیرا افت ذخایر در یکی از تاسیسات ذخیره سازی کلیدی در ایالات متحده احتمال کاهش عرضه جهانی نفت را تشدید کرده است.

طبق داده‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده ذخایر نفت این مرکز اکنون کمتر از ۲۲ میلیون بشکه رسیده که نزدیک به حداقل عملیاتی است.

به گفته محمود مرادی در ابتدای پاییز شاهد افت شدید کرک اسپرد پالایشگاهی ها بودیم و این برخلاف پیش بینی هاست، به همین دلیل احتمالا معاملات گروه پالایشی وارد یک روند اصلاح زمانی شود همانطوری که افت ارزش معاملات در هفته های اخیر منجر شده شاخص کل بورس هم وارد اصلاح شود

بازار جهانی نفت به سمت یک کمبود گسترده پیش می رود و در صورت ادامه کاهش ذخایر آمریکا و اوپک پلاس همچنان کاهش عرضه ادامه خواهد داشت و این موضوع قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار خواهد رساند و قیمت ۱۲۰ دلار هم تا میانه زمستان فعال می شود و اگر این اتفاق بیفتد به طور قطع قیمت نمادهای پالایشی بورس مانند تجربه ابتدای سال ۱۴۰۱ یک جهش فوق العاده خواهد بود.

چندی پیش عربستان سعودی تولیدکننده نفت سنگین وزن بازار نفت و رهبر واقعی اوپک، کاهش تولید داوطلبانه ۱ میلیون بشکه در روز خود را تا پایان سال تمدید کرد.

از طرف دیگر روسیه متحد اوپک پلاس و دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام جهان نیز به تازگی متعهد شده که کاهش داوطلبانه صادرات نفت خود را تا پایان سال به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز تمدید می کند و از طرف دیگر به منظور ایجاد ثبات در بازار سوخت داخلی، فروش خارجی گازوئیل و بنزین را به طور موقت ممنوع کرد.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار سرمایه با بیان اینکه در ابتدای پاییز شاهد افت شدید کرک اسپرد پالایشگاهی ها بودیم و این برخلاف پیش بینی هاست، گفت:« به همین دلیل احتمالا معاملات گروه پالایشی وارد یک روند اصلاح زمانی شود همانطوری که افت ارزش معاملات در هفته های اخیر منجر شده شاخص کل بورس هم وارد اصلاح شود.»

محمود مرادی با بیان اینکه بازار با وجود اینکه ارزنده است اما در مقطع کنونی اتفاق خاصی در آن رخ نخواهد داد، افزود: «بنابراین در شرایط کنونی افت کرک اسپرد پالایشگاهی ها تنها به قطعی شدن اصلاح شاخص کل بورس دامن می زند. نفت در یک ماه اخیر و سه ماهه رشد زیادی کرد که عمدتاً به دلیل کاهش عرضه عربستان و روسیه بود اما قیمت نفت خام در آخرین روز معاملاتی سپتامبر به دلیل نگرانی فزاینده در مورد چگونگی مقابله جهان در ماه‌های آینده با هزینه‌های انفجاری انرژی کاهش یافت.»

اد مویا، تحلیلگر پلتفرم معاملات آنلاین معتقد است که «پس از بازدهی هفتگی، ماهانه و سه ماهه شگفت‌انگیز، معامله گران انرژی محتاط شدند که اکنون زمان آن نیست که نفت به بالای سطح ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.»

تاثیر تقاضا برای نفت خام در سطح بین المللی بر بازارهای مالی

عربستان سعودی و روسیه در تلاشند تا بازار را «متعادل» کنند، اگرچه در واقعیت با وجود تقاضای راکد، آنقدر کسری عرضه ایجاد می کنند که قیمت ها چاره ای جز افزایش ندارند.

در حالی که قوانین ضد انحصار شرکت‌های انرژی آمریکا را از مشارکت در طرح‌های مشابه اوپک که بر خلاف روح رقابت در بازار آزاد است منع می‌کند، شرکت‌های نفتی آمریکایی که توسط سعودی‌ها برای بازگرداندن بشکه‌ای به بالای ۱۰۰ دلار فریفته شده‌اند، تولید خود را نیز تا حد امکان محدود کرده‌اند.

علیرضا سادات معتقد است که حمایت از قیمت‌های نزدیک به ۱۰۰ دلار به رویکرد روسیه و عربستان سعودی برای کاهش عرضه بستگی دارد و اگر همچنان بر سیاست کنترل قیمت ها پافشاری کنند تا پایان سال قیمت ها به بالای ۱۰۰ دلار خواهد رسید

تقاضا برای نفت خام در سطح بین المللی افزایش یافته، زیرا کشورهای اروپایی شروع به پر کردن ذخایر خود کرده اند و منجر به کاهش سطح موجودی نفت شده اند.

جان کمپ، تحلیلگر بازار رویترز، می گوید معامله گران نفت آنقدر روی قیمت نفت خام شرط بندی کرده اند که معاملات بیش از حد شلوغ شده و باید اصلاح شود.

با این حال، برخی دیگر پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها حتی بالاتر می رود و جی‌پی مورگان پیشتر اعلام کرده بود که نفت برنت می‌تواند به ۱۵۰ دلار در هر بشکه برسد. سایر تحلیلگران کالایی پیش از پایان امسال قیمت برنت را به ۱۰۰ دلار می‌رسانند، اما پیش‌بینی‌کنندگان وال استریت اغلب آنقدر درگیر تعقیب بازار هستند که نیروهای متقابل را نادیده می‌گیرند و یکی از خطرات بزرگ‌تر برای رشد نفت، فدرال رزرو و هدف بلندمدت آن برای نرخ‌های بهره ایالات متحده می دانند.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه کاهش عرضه ناشی از تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، که با هم اوپک پلاس نامیده می‌شوند، فشار بر بازار را تشدید می‌کند، گفت:« حمایت از قیمت‌های نزدیک به ۱۰۰ دلار به رویکرد روسیه و عربستان سعودی برای کاهش عرضه بستگی دارد و اگر همچنان بر سیاست کنترل قیمت ها پافشاری کنند تا پایان سال قیمت ها به بالای ۱۰۰ دلار خواهد رسید.»

علیرضا سادات با بیان اینکه احتمال اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را یک چهارم درصد بیشتر افزایش دهد وجود دارد، تصریح کرد: «هرچند مقامات فدرال رزرو به صراحت صحبتی درباره افزایش نرخ بهره نکرده اند اما دور از انتظار نیست و اگر اتفاق بیفتد سپس هزینه های استقراض را «به اندازه کافی برای بازگرداندن تورم به هدف در یک دوره زمانی معقول» ثابت نگه می دارند و این مسأله روی قیمت نفت و تمام بازارها تاثیر گذار خواهد بود. چراکه نرخ بهره بالاتر هزینه های وام را افزایش می دهد که می تواند رشد اقتصادی را کاهش دهد و تقاضای نفت را کاهش دهد.»

او با اشاره به اینکه قیمت نفت در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده مبنی بر اینکه نرخ‌های بهره بالاتر می رود، اندکی کاهش یافت، گفت:« در حالی که نگرانی‌های مجدد در مورد اقتصاد چین نیز انگیزه خریداران را تضعیف کرد. در واقع پیش بینی ها حکایت از این دارد که واردات نفت چین در سال جاری تا حد زیادی کاهش یافته است، این کشور برای افزایش پالایش جهت رسیدن به سطوح قبل از کوئید تلاش می کند همچنین سهمیه های صادرات سوخت بیشتری را برای سال تعیین کرده که نشان می‌دهد تقاضای محلی ضعیف باقی مانده است.»

تقویت دلار قیمت نفت را کاهش داد

تقویت دلار قیمت نفت را کاهش داد، زیرا سیگنال های جنگ طلبانه از سوی فدرال رزرو نشان می دهد که ایندکس دلار به اوج خود در ۱۰ ماه گذشته رسیده است و هزینه های نفت خام را برای خریداران بین المللی افزایش می دهد.

بازارها همچنین به طور فزاینده ای نسبت به افزایش بیشتر نرخ های بهره آمریکا که انتظار می رود بر فعالیت های اقتصادی در سال جاری تأثیر بگذارد و به طور بالقوه به تقاضای نفت خام آسیب برساند، نگران اند. فدرال رزرو اخیراً هشدار داده که هزینه های بالای انرژی، در پی افزایش قیمت نفت، احتمالاً باعث افزایش تورم و نیازمند نرخ های بهره بالاتر خواهد بود.

در حال حاضر بازارهای نفت با نگرانی مجدد از رکود اقتصادی در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، دست و پنجه نرم می کنند، زیرا تحلیلگران در مورد چشم انداز رشد این کشور در سال جاری نگران اند. روندهای منفی باعث شده تا معامله گران این سوال را مطرح کنند که آیا قیمت نفت ظرفیت افزایش بیشتر را دارد، به ویژه پس از اینکه در اوایل سپتامبر به بالاترین حد ۱۰ ماهه رسید.

در واقع پس از اینکه روسیه اعلام کرد ممنوعیت صادرات سوخت برنامه‌ریزی شده‌اش تا حدودی کمتر از حد انتظار اولیه خواهد بود، پیش بینی ها برای کاهش تقاضا در بازارهای سوخت در نیمکره شمالی مطرح شد. هرچند روسیه ممنوعیت موقت صادرات بنزین و گازوئیل به همه کشورهای خارج از دایره چهار کشور سابق شوروی را با اعمال فوری به منظور ایجاد ثبات در بازار داخلی اعمال کرده بود، اما بعداً محدودیت ها را کاهش داد. از این رو به نظر می رسد که قیمت نفت به سیاست گره خورده و پتانسیل رشد یا تثبیت در نرخ های کنونی را دارد.

کد خبر: ۲۴۶٬۷۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha