۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
ظرفیت ۶ میلیارد دلار ارز آوری در شرکت های ستاد اجرایی؛ محدودیتی در صادرات نداریم
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مطرح کرد

ظرفیت ۶ میلیارد دلار ارز آوری در شرکت های ستاد اجرایی؛ محدودیتی در صادرات نداریم

نوروزی سرپرست ستاد اجرایی گفت: بر اساس آماری که بانک مرکزی منتشر شده مجموع صادرات کشور در سال گذشته ۹۸ میلیارد دلار بوده که ۵۵ میلیارد دلار آن صادرات نفتی و ۴۲ میلیارد دلار غیر نفتی بوده است.

بازار؛ گروه ایران: عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در مراسم انتخاب قهرمان صادراتی شرکت های ستادی بیان داشت: بر اساس آماری که بانک مرکزی منتشر شده مجموع صادرات کشور در سال گذشته ۹۸ میلیارد دلار بوده است که ۵۵ میلیارد دلار آن صادرات نفتی و ۴۲ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی است.

وی افزود: در ۱۴۰۲ میزان صادرات کالاهای غیر نفتی بالغ بر ۴۶ هزارتن به ارزش حدود ۱۶ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه ۱۴۰۱ با افزایش ۲۹ درصدی در وزن و کاهش هشت درصدی در ارزش دلاری رو به رو بوده است. در همین مدتی که اشاره کردم بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد چین به ارزش ۵ میلیارد دلار، عراق ۳ میلیارد دلار، ترکیه ۲ میلیارد دلار بوده است.

نوروزی ادامه داد: کشورهای عربی نسبت به بازار ایران استقبال خوبی نشان داده اند و امکان خوبی از قبیل رفع محدودیت های ثبت شرکت و غیره را با وجود سختی هایی که آمریکایی های برای آن ها در نظر گرفته اند فراهم کرده اند. با توجه به دیپلماسی به نسبت فعالی که وزارت امور خارجه و مسئولان کشور در دست اقدام دارند امیدواریم شاهد این باشیم که محدودیت های ناشی از صادرات برطرف شود و صادرکنندگان بتوانند با دست باز تری به کشورهای هدف صادراتی شان محصول بفرستند.

وی با اشاره به اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) یک تشکیلات اقتصادی است تاکید کرد: گروه توسعه اقتصادی تدبیر با حدود ۱۰۰ شرکت فعال در زمینه های اقتصادی و چند شرکت در بخش های حمایتی به ایفای مسئولیت های اجتماعی خود می پردازد.

ظرفیت بالای شرکت های ستادی در ارزآوری

نوروزی با اشاره به اینکه فعالیت های اقتصادی زمینه موفقیت در اجرای مسئولیت های اجتماعی را فراهم می کنند بیان داشت: هر سال شاهد رشد خوبی در فعالیت های خود هستیم و امسال نیز هدف صادراتی ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلاری را در دستور کار قرار داده ایم.

در برخی از مواقع مشکلاتی همچون برق، گاز و غیره وجود دارد که باعث می شود نتوانیم به هدف صادراتی خود برسیم

وی افزود: تشکیلاتی که سالانه حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می تواند درآمد داشته باشد باید ارزش صادراتی فعالیت های آن روز به روز افزایش یابد. البته مشکلات و محدودیت هایی داریم اما تمام زیرساخت ها فراهم شده و می توانیم به سمت تولید و صادرات بهتر حرکت کنیم. منتهی در برخی از مواقع مشکلاتی همچون برق، گاز و غیره وجود دارد که باعث می شود نتوانیم به هدف صادراتی خود برسیم. اما در گروه نفت و انرژی ستاد دست یابی به اهداف صادراتی خوب و رو به رشد است.

نوروزی تاکید کرد: در گروه دارویی برکت، حوزه های کشاورزی و حتی شرکت های مشارکتی بنیاد برکت اکنون شاهد دستاوردهای صادراتی و وارداتی خوبی هستیم. در این راستا باید با توجه به تقاضایی که وجود دارد در حوزه صادرات توانمندی های صادراتی هم اقدام کنیم. به طور قطع باید بخشی از ظرفیت های شرکت ها در راستای ارزآوری از کشورهای هدف صادراتی مورد بهره برداری قرار گیرد.

هر شرکت یک بنگاه درآمد داخلی و خارجی

سرپرست ستاد اجرایی با اشاره به موضوعات کمیتی، کیفیتی و فرهنگی بیان داشت: شاید در بحث کمیت کار صادرات ۱۰۰ شرکت را یکی از مجموعه های گروه انرژی تدبیر بتواند به تنهایی انجام دهد اما اگر این اتفاق رخ دهد همان یک شرکت نقطه امید می شود.

هر شرکت را یک بنگاه درآمدی می بینیم که باید دو رویکرد داخلی و بین المللی داشته باشد

وی افزود: ممکن است یک میلیارد دلار حجم صادرات یکی از شرکت های گروه انرژی باشد و یک و نیم میلیارد دلار نیز صادرات ۶۰ شرکت دیگر باشد. اما همین که شرکت های دیگر در حوزه صادرات فعال باشند حائز اهمیت است. ما هر شرکت را یک بنگاه درآمدی می بینیم که باید دو رویکرد داخلی و بین المللی داشته باشد. ممکن است بازار داخل برای چند سال آینده نیاز به محصولاتی که این شرکت تولید می کند داشته باشد و نیازی به صادرات نداشته باشد اما اگر می خواهد ماندگاری پیدا کند باید کیفیت را ارتقا دهد و رقابت کند.

نوروزی ادامه داد: ما در زمینه صادراتی محدودیت تعریف نمی‌ کنیم و فقط به یکسری از محدودیت های ملی احترام می گذاریم و می‌ توانیم با فضای مناسبی که ایجاد کرده ایم و روش های مبتنی بر تشویق و موفقیت بیشتر، کار صادراتی را ترویج کنیم تا به اهداف خوب و شایسته ای برسیم.

سرپرست ستاد تاکید کرد: باید به روزی برسیم که برنامه ریزی برای بودجه سال بعدی در حدود ۵ میلیارد دلار داشته باشد نه حدود ۱.۵ میلیارد دلار، بنابراین اگر سال آینده به ۳ میلیارد دلار از جهت عملکرد برسیم می توانیم سال بعدی ۶ میلیارد دلار را هدف گذاری کنیم.

وی افزود: البته زمینه دستاوردهای ارزی این چنینی فراهم شده است؛ برای مثال در فولاد جهان آرا می توانیم درآمد ارزی خوبی داشته باشیم. همچنین در شرکت های حوزه انرژی نیز ظرفیت های خیلی خوبی وجود دارد. شرکت های دارویی همچون البرز دارو، سبحان دارو و سبحان انکولوژی نیز ظرفیت صادراتی خوبی دارند. در حوزه انرژی نیز شرکت هایی مثل نفت پارس، قائد بصیر و غیره می‌ توانند بسیار موثر عمل کنند.

کد خبر: ۲۴۶٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha