۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
جهش ۳۰۰ درصدی صادرات مجموعه های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام طی تنها ۳ سال
بازار گزارش می دهد

جهش ۳۰۰ درصدی صادرات مجموعه های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام طی تنها ۳ سال

مراسم انتخاب قهرمان صادرات مجموعه های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) امروز با حضور مدیران و فعالان در زمینه فعالیت های اقتصادی برگزار شد.

بازار؛ گروه ایران: مراسم انتخاب قهرمان صادرات مجموعه های وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با حضور عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی، سید مصطفی سیدهاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی، حسن جباری مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر و جمعی از مدیران و معاونان شرکت های ستادی برگزار شد.

رشد ۳۲ درصدی صادرات تنها در یک سال

سید مصطفی سیدهاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به اهمیت صادرات در محدوده بزرگ همچون سطح بین المللی، ایران و سپس ستاد اجرایی بیان داشت: سه کالا در دنیا بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص می دهد و شاید تصور شود که نفت بیشترین صادرات در دنیا را به خود اختصاص می دهد اما نفت در رتبه دوم در دنیا را با ۸۲۵ میلیارد دلار قرار دارد.

وی افزود: ماشین آلات و قطعات خودرویی در رتبه نخست صادرات دنیا قرار دارد و یک تریلیون و ۳۲۵ میلیارد دلار ارزش دارد. یعنی بیش از صادرات نفت صادرات ماشین یا قطعات خودرویی داریم. رتبه سوم نیز به تراشه های الکترونیکی اختصاص می یابد. یعنی در اقتصاد دنیا این سه قلم نقش مهمی را ایفا می کنند و در ایران نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی ادامه داد: در زمان صفویه در ایران صادرات ابریشم داشتیم و پس از آن به ترتیب خشکبار، سنگ، فرش، پسته و غیره نیز در لیست محصولات صادراتی ایران قرار گرفتند. گاهی اوقات این محصولات به صورت مستقیم و گاهی به صورت غیرمستقیم صادر شدند.

سیدهاشمی: در سال گذشته ۵۳ میلیارد تومان صادرات داشتیم که نسبت به سال قبل از آن رشد ۹.۷ درصدی را شاهد بودیم و چندان رشد چشمگیری نیست اما رشد صادرات در ستاد اجرایی از ۶۹۷ میلیون دلار به ۹۱۹ میلیون دلار یعنی ۳۲ درصد رشد یافته است

سیدهاشمی با اشاره به مقایسه از آمار صادرات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیان داشت: در سال گذشته ۵۳ میلیارد تومان صادرات داشتیم که نسبت به سال قبل از آن رشد ۹.۷ درصدی را شاهد بودیم و چندان رشد چشمگیری نیست اما رشد صادرات در ستاد اجرایی از ۶۹۷ میلیون دلار به ۹۱۹ میلیون دلار یعنی ۳۲ درصد رشد یافته است.

وی با اشاره به اینکه شرکت های ستادی در رشد صادرات کشور نقش پیشران داشته اند افزود: ایران اغلب به چند کشور مشخص صادرات دارد که چین با ۱۴.۵ میلیارد دلار، عراق با ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، امارات ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و هند نیز با ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار جزو چند کشور اصلی و مقاصد صادراتی ایران معرفی می شوند.

سیدهاشمی با اشاره به واردات اضافه کرد: از امارات بیشترین سهم وارداتی با ۱۸ میلیارد دلار، چین ۱۵.۷ میلیارد دلار، ترکیه ۶.۹ میلیارد دلار، از هند ۲.۲ میلیارد دلار واردات داریم.

هدف گذاری برای صادرات ۳ میلیارد دلاری در ستاد

معاون هماهنگی ستاد اجرایی با اشاره به ویژگی شرکت ها برای برگزیده شدن در همایش قهرمان صادرات ستاد بیان داشت: شرکت هایی که برای اولین بار صادرات دارند، شرکت هایی که برای نخستین بار صادرات دارند و رشد بالاتری نسبت به شرکت های دیگری دارند، شرکتی که برای اولین بار صادر می کند اما به کشورهای مختلف صادرات دارد، شرکتی که تولیدات مختلف صادر می کند، شرکتی که با کشورهای اهداف در ارتباط است و به کشورهای همسایه و هدف صادرات دارد همگی جزو معیارهای انتخاب برترین صادرکنندگان هستند.

سیدهاشمی: چین با هزار و ۹۰۴ میلیارد دلار صادرات در سال در رتبه نخست دنیا قرار دارد و به ترتیب آلمان، آمریکا، ژاپن و غیره قرار دارند و در کشور سی هفتم ایران با ۵۳ میلیارد دلار قرار دارد

سیدهاشمی افزود: چین با هزار و ۹۰۴ میلیارد دلار صادرات در سال در رتبه نخست دنیا قرار دارد و به ترتیب آلمان، آمریکا، ژاپن و غیره قرار دارند و در کشور سی هفتم ایران با ۵۳ میلیارد دلار قرار دارد. این شکاف خیلی زیادی با رتبه نخست دنیا است. حتی با کشور ترکیه نیز شکاف معنا داری داریم. رتبه ۳۷ برای ایران مطلوب نیست و باید رتبه خود را ارتقا دهیم. همچنین در ستاد هم باید به باشگاه صادرات حدود سه میلیارد دلاری دست یابیم.

وی با اشاره به عوامل موثر در صادرات گفت: نخستین عامل، عامل سیاسی است و نمی توانیم مسائل سیاسی را از صادرات جدا کنیم و صادرات را از عوامل سیاسی جدا کنیم. تحریم ها نقش مهمی در صادرات دارند. بحث اقتصادی، نظام پولی و ارزی نیز در حوزه صادرات بسیار مهم است. همچنین مباحث حقوقی نیز در حوزه صادرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مجلس نیز موظف است قوانینی را در حوزه صادرات به تصویب برساند که امر صادرات را آسان کند. عامل بعدی نیز نهادینه کردن صادرات است و هر روز قوانین تغییر می یابد و مشکلاتی ایجاد می شود.

سیدهاشمی تاکید کرد: عامل پنجم بحث ساختاری است که می ‌خواهیم با اقتصاد نفتی کشور را مدیریت کنیم یا بدون آن، همچنین دولت می‌ خواهد تصدی گری کند یا خیر؟ عامل بعدی نیز بحث کیفیت، قیمت و تناسب آن ها با هم است. صادرات پایدار نیازمند شناخت بازار، شناخت مزیت های کشور مقصد و مزیت های خودمان است. بنابراین باید بدانیم کشور مقصد به چه نیاز دارد و مزیت ما چیست؟

وی افزود: همچنین بسته بندی در صادرات حرف اول را می زند و چینی ها چرا موفق در صادرات هستند؟ چون بسته بندی خوبی دارند و یک کالایی با قیمت متوسط را در بسته بندی شکیل ارسال می کنند. علاوه بر این قیمت نیز باید برای ورود به بازار صادراتی و موفقیت در آن رقابتی باشد.

ضرورت شناخت بازارهای صادراتی

حسن جباری مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر نیز با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای فراهم کردن بسترهای صادراتی کشور بیان داشت: برای رونق صادرات باید حمایتی همه جانبه و هدف مند از صادرات داشته باشیم. حمایت هدفمند نیز به معنای صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر است.

جباری: صادرات باید متناسب با قیمت های جهانی باشد و شرکت کنندگان باید به طور روزانه قیمت جهانی محصولات شان را بررسی کنند و بدانند چه زمانی صادرات صرفه دارد؟

وی افزود: همچنین در حوزه صادرات باید به دنبال یافتن بازارهای جدید باشیم و با نیازسنجی آن ها نسبت به امر مهم صادرات اقدام کنیم. در حوزه شناخت بازارهای هدف این نکته که قیمت اقتصادی بازارهای آن ها چیست بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این یکی از مسائلی که امروز با آن مواجه هستیم وجود واسطه برای صادرات است؛ یعنی شخصی که بازار صادراتی همچون عراق را می شناسد نسبت به تامین کالا تامین اقدام می کند و به مقاصدی همچون عراق، سوریه و غیره امر صادرات را انجام می دهد.

مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر ادامه داد: بنابراین اینکه شرکت ها بتوانند بازار عراق یا سایر بازارها را بشناسند و خریدار و مصرف کننده نهایی را شناسایی کنند و بدون واسطه معامله کنند بسیار مهم است. بیشتر صادرات امروز کشور به شرکت های واسطه است و هرچند شاید در ابتدا توسعه صادرات برای آن ها خوب باشد اما بعد از چندسال فعالیت صادراتی، انتظارمان این است که شرکت ها بتوانند خودشان بازارها و نیازهای مصرف کنندگان را شناسایی و بدون واسطه معامله کنند.

وی با اشاره به نقش کیفیت در توسعه صادراتی بیان داشت: برای اینکه کیفیت محصولاتمان خوب باشد نیازمند مواد اولیه، تکنولوژی تولید و ماشین آلات به روز هستیم همه این ها نیز نیاز به سرمایه گذاری گسترده ای دارند. توجه به کیفیت محصول صادراتی از اهمیت بالایی برخوردار است و متاسفانه شرکت هایی را شاهد هستیم که با چندبار صادرات دیگر نتوانستند صادرات داشته باشند.

جباری تاکید کرد: همچنین صادرات باید متناسب با قیمت های جهانی باشد و شرکت کنندگان باید به طور روزانه قیمت جهانی محصولات شان را بررسی کنند و بدانند چه زمانی صادرات صرفه دارد؟ نکات حائز اهمیتی که می تواند به توسعه صادرات کشور و به خصوص شرکت های ستادی کمک کند.

جهش صادراتی شرکت های ستادی طی سه سال

حجت نیکی ملکی دبیر کمیته عالی صادرات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: صادرات ستاد اجرایی از نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۹۸ به لطف خدا و همت مجموعه های ستاد امروز به نزدیک به یک میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است. یعنی یک رشد بیش از ۳۰۰ درصدی طی این سه سال را شاهد هستیم. این مهم نیز با مجاهدت، تلاش و تدابیری که مدیران شرکت های ستادی داشته اند و زحماتی که در این حوزه کشیده اند.

وی با اشاره به اینکه همایش امروز در راستای تقدیر از زحمات مجموعه ها برگزار شد افزود: تقدیر از مجموعه ها در ستاد در سه سطح انجام می شود که در سطح نخست از شرکت ها تقدیر می شود که در قالب حمایت هایی همچون ورود به بازارهای جدید، حمایت از صادرات و غیره انجام می شود. در سطح دوم، گروه های صادراتی شرکت ها و زحماتی که کشیده اند مورد تقدیر قرار می گیرند؛ اتفاقی که از چند سال قبل در قالب همایش تقدیر از شرکت های برتر صادراتی ستاد آغاز شده و امسال هم این اتفاق افتاد.

نیکی ملکی ادامه داد: چارچوب منسجم و جامعه ای که از قبل با زحمت های دکتر سید هاشمی و دکتر رحمانی تدوین شده ملاک ارزیابی شرکت های مختلف قرار گرفت که شامل حجم صادرات، تحقق بودجه صادراتی، رشد صادرات نسبت به سال قبل، تعداد محصولات صادراتی و غیره می شود. امسال هم ارزیابی عملکرد صادراتی شرکت ها را در این شاخص ها داشته ایم و ارزیابی عملکرد انجام شده است. شرکت های برتر صادراتی مشخص شده اند و امروز از این شرکت ها تقدیر شد.

وی با اشاره به اینکه شرکت ها در حوزه صادرات به چند گروه تقسیم می شوند بیان داشت: از شرکت های صادرات بالای ۱۰۰ میلیون دلار، از شرکت های بین یک تا ۱۰ میلیون دلار و از شرکت های زیر یک میلیون دلار صادرات نیز به صورت جداگانه تقدیر به عمل آمد.

دبیر کمیته عالی صادرات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به اینکه امسال هشت شرکت صادرات اولی در مجموعه شرکت های ستاد داشتیم بیان داشت: در سطح سوم تقدیر قهرمان صادرات ستاد انتخاب و تقدیر می شود. ما در سطح اول از شرکت ها تقدیر می کردیم و در سطح دوم از گروه های صادراتی و در سطح سوم دنبال قهرمان صادرات ستاد هستیم.

نیکی ملکی با اشاره به اینکه ۲۷ نفر به عنوان نامزد قهرمان صادرات معرفی شدند که از این تعداد هفت مدیر برگزیده شدند که از بین آن ها نیز سه نفر انتخاب شدند که داستان تلاش های خودشان را در حوزه صادرات و تلاش هایشان برای حل مسائل حوزه صادرات بازگو کنند.

در انتهای مراسم از بین سه نامزد قهرمان صادرات حمیدرضا خلیلی مدیرعامل گروه توسعه انرژی تدبیر به عنوان قهرمان صادرات ستاد برگزیده شد. همچنین مهدی فاریابی رئیس واحد صادرات شرکت پارس ام سی اس و علی گودرزی مدیرعامل سبحان انکولوژی موفق به دریافت نشان تاثیرگذاری در صادرات شدند. علاوه بر این، از شرکت های ستادی دیگری نیز مدیران موفق به دریافت لوح تقدیر شدند.

کد خبر: ۲۴۶٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha