تعدد سازندگان ماشین آلات نان بازار را رقابتی کرده است| تلاش بی نتیجه صنعتگران برای دریافت تسهیلات
سازنده ماشین آلات نان در گفتگو با بازار:

تعدد سازندگان ماشین آلات نان بازار را رقابتی کرده است| تلاش بی نتیجه صنعتگران برای دریافت تسهیلات

راشدی سازنده ماشین آلات نان با بیان اینکه تعدد سازندگان صنف، بازار را رقابتی کرده گفت: صنعتگران در فرایند دریافت تسهیلات جهت توسعه کار هفت خوان را پشت سر می گذارند و در نهایت به نتیجه نمی رسد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در صنعت نان های سنتی و فانتزی کشور، علیرغم تمام مشکلاتی که پیش روی فعالان این بخش قرار دارد از جمله تک نرخی نبودن آرد، به نظر می رسد صنعتگران بخش در حوزه ماشین آلات توانسته اند نظر مشتریان خود که عمدتا نانوایان داخل و برخی کشورهای اطراف است را جلب کنند. این در شرایطی است که صنعتگران این حوزه نیز غالبا در بحث تامین مواد اولیه مصرفی خود با مشکلاتی مواجه هستند.

در راستای بررسی آنچه در این حوزه می گذرد، خبرنگار بازار گفتگویی با «حمید راشدی»، سازنده ماشین آلات نان لواش و تافتون انجام داده است که در ادامه می خوانید.


*در فرایند ساخت و تولید ماشین آلات نان اصولا با چه چالش هایی مواجه می شوید و چه تاثیری بر فرایند تولید یا بازار شما می گذارد؟

تا اوایل امسال همه چیز برای ما تولید کننده ها مشکل ساز بود و به صورت خاص، تامین جنس به دلیل نوسانات دلار بسیار سخت شده بود. اما الان راحت تر می‌ توانیم خرید کنیم و خوشبختانه بازار ثبات دارد به خصوص اینکه نوسانات نرخ ارز هم کمتر شده است. البته اگر حمایت ها بیشتر شود و به ویژه دولت در زمینه اعطای تسهیلات همراهی بیشتری با ما صنعتگران داشته باشد، قطعا شرایط تولید و بازار هم بهتر پیش می رود. مساله اینجا است که مسئولان مربوطه می‌ گویند شرایط مهیا است و متقاضیان را به بانک هم معرفی می‌ کنند اما باید هفت خوان رستم را رد کرد و در نهایت نیز نتیجه ای نمی گیریم.

*با این تفاسیر الان وضعیت سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات نان چگونه است و فعالان این حوزه در چه شرایطی هستند؟

بازار ما یک بازار جدا از دیگر صنایع فلزی است و تولیدات ما محصولی عمومی نیست بلکه خاص است و مشتریان ما نانوایان هستند و زنجیر وار با هم در ارتباط هستیم؛ یعنی مشتری از نانوا نان می گیرد، نانوا از ما دستگاه می گیرد و ما هم باید مواد اولیه از تولیدکننده و وارد کننده ها تامین کنیم. به این ترتیب دستگاهی که درست می کنیم باید محصولی کیفی باشد تا مردم که مصرف کننده نهایی نان هستند راضی باشند.

سازنده ماشین آلات نان های نازک: پیش از این بازار ما مافیایی بود و چند شرکت به صورت انحصاری دستگاه تولید می کردند و با قیمت بالاتر می فروختند اما الان با تعدد تولید کننده ها انحصار تولید دستگاه نان شکسته شده و قیمت ماشین آلات منطقی تر شده است

جالب است بدانید بازار صنف ما قبلا مافیایی شده بود؛ به این معنا که یکی دو شرکت دستگاه تولید می کردند و یک دستگاه که قیمت اش مشخص است را بسیار بالاتر از آن قیمت به صورت انحصاری تولید می کردند و می ‌فروختند. اما الان بیشتر این موضوع پیش آمده که تعدد تولید کننده ها داریم و همه معتقدند قیمت ها باید پایین بیاید و کیفیت بالا برود. به عبارت دیگر با تعدد تولید کننده ها انحصار تولید دستگاه نان شکسته شده و قیمت ماشین آلات منطقی تر شده است.

در حقیقت تولید کننده های فعال در این صنف دو دسته اند؛ یکی تولید کننده های متفرقه که بر فرض ماهانه چند دستگاه تولید می کنند و دیگری تولید کننده هایی که به طور مستمر در این حوزه تولید دارند. با این وجود خوشبختانه در این صنف بازار بیش از گذشته رقابتی شده است و به اصطلاح کلیه تولید کننده ها برای داشتن سهم بیشتر از بازار از یک طرف کیفیت محصولات خود را بالا می برند و از سوی دیگر خدمات بهتری ارائه می دهند. بنابراین سرمایه گذاری ها بهتر شده و بازار هم رونق و پویایی لازم را دارد.

*با توجه به اینکه کشورهای اطراف ما در این حوزه چندان فعال نیستند، شما سازندگان ماشین آلات نان های سنتی و صنعتی چقدر توانسته اید به بازارهای صادراتی راه پیدا کنید؟

همانطور که گفتم بازار کاملا رقابتی شده و لذا کیفیت و خدماتی که ارائه می دهیم افزایش یافته که شامل ماشین آلاتی است که برای مشتریان داخلی و خارجی تولید می شود. ضمن اینکه مجموعه ما برای ارسال ماشین آلات تولیدی به بازارهای اطراف از طریق نماینده ها و عامل های فروش خود اقدام می کند.

چون مناطق محدودی از نان های نازک (تافتون و لواش) استفاده می‌ کنند، لذا مناطق کمی دستگاه های ما را می خواهند؛ یعنی غالبا به کشورهای با فرهنگ مشابه ما مثل عراق و یا کشورهایی که ایرانی زیاد در آنجا اقامت دارد مثل ترکیه ماشین آلات نان ارسال می کنیم

به این معنا که سفارش می گیریم، تولید می کنیم و بعد از ساخت توسط نمایندگان خود در مناطق کرد نشین به کشور عراق ارسال می کنیم و از این طریق از بسیاری از چالش های صادراتی خود را رها کرده ایم. در واقع چون مناطق محدودی از نان های نازک (تافتون و لواش) استفاده می‌ کنند، لذا مناطق کمی دستگاه های ما را می خواهند؛ یعنی غالبا به کشورهای با فرهنگ مشابه ما مثل عراق و یا کشورهایی که ایرانی زیاد در آنجا اقامت دارد مثل ترکیه ماشین آلات را ارسال می کنیم و غالبا با واسطه انجام می‌ شود پس مشکلات صادراتی نداریم.

*با تمام مسائلی که پیرامون صنعت ماشین آلات نان وجود دارد، چه بازار و چشم اندازی می توان برای این صنعت متصور شد؟

خوشبختانه شرایط به نحوی است که برای صنف ما بازار همیشه هست. به این معنا که از یکسو ماشین آلاتی که استفاده می ‌شود معمولا بعد از چند سال نیاز به سرویس شدن دارد. البته نه به دلیل پایین بودن کیفیت بلکه به دلیل دمای بالایی است که دستگاه با آن کار می‌ کند. از سوی دیگر چون در این صنعت رقابت بسیار زیاده شده است این امر موجب شده شرکت ها پیشرفت داشته باشند و بخواهند نوآوری داشته باشند. به تبع این امر هم باعث می‌ شود خریداران نیز راغب به خرید دستگاه‌ های نویی باشند که اصول پخت نان را بیش از دستگاه های قدیمی رعایت می کند لذا بازار خوب است. به عبارت دیگر بازار به دو دلیل رونق دارد یکی اینکه نوآوری هست و دستگاه های جدید می آید و دیگری هم به دلیل استهلاک دستگاه ها است که مشتریان برای گرفتن خدمات به تولید کننده ها مراجعه می کنند و در مجموع بازار همیشه پویا است و رونق دارد.

کد خبر: ۲۴۶٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha