۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
افزایش ۲۱ درصدی تولید محصولات زراعی
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

افزایش ۲۱ درصدی تولید محصولات زراعی

وفابخش، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۲۱ درصدی تولید محصولات زراعی در کشور خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، جواد وفابخش در نشست خبری اظهار داشت:در سال ۹۲ میزان تولید محصولات زراعی ۶۸ میلیون تن بوده است که هم اکنون این رقم به ۸۳/۷ میلیون تن رسیده است و این به معنای رشد ۲۱ درصدی تولید این محصولات است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: امنیت غذایی کشور در حوزه زراعت نهفته است و با توجه به شرایط کنونی کشور این حوزه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: وضعیت زراعت کشور از لحاظ کمی و کیفی ارتقا داشته، اما در خصوص هزینه تولید و درآمد نوسانات زیادی متوجه این حوزه بوده است.

وفابخش گفت: در حال حاضر سالانه ۲۰ میلیون تن غلات، ۲۲ میلیون تن علوفه و ۲۶ میلیون تن سبزیجات جالیزی در کشور در حال تولید است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه امنیت غذایی محصولاتی، چون گندم و دانه‌های روغنی اهمیت بسیاری دارند افزود: توجه همگانی به گندم در سال‌های گذشته جواب داد و در زمینه تولید این محصول به خودکفایی رسیدیم، همین توجه ویژه نیز باید در مورد تولید دانه‌های روغنی شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دانش جدید با دانش بومی ترکیب شده و مدت ۴ سال است که در حوزه گندم نیاز کشور از داخل تامین می‌شود و پایداری تولید حاصل شده است و باید تلاش کنیم که این راه ادامه یابد.

وی افزود: نکته مهم این است که در حوزه گندم سطح زیر کشت افزایش نداشته بلکه ۴۰۰ هزار هکتار هم کم شده و با این حال در سایه توسعه عمودی کشت و دانش روز تولید این محصول افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.

وفابخش گفت: با توجه به برنامه‌های در پیش گرفته شده در مورد گندم نیز همچنان افزایش تولید دو میلیون تنی را پیش بینی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در تولید شکر و پنبه نیز روند تولید صعودی است و کاهش واردات را می‌توان با این تولید داخل جبران کرد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه واردات ذرت و نهاده‌های دامی محدود شده است اظهار داشت: برای تامین نیاز کشور به نهاده‌های دامی نیز باید تولید داخل بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم بخش اعظم نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور را در داخل تامین کنیم.

وی با اشاره به لزوم تعیین نرخ کلزا و گندم به شکلی که برای کشاورزان به صرفه باشد اظهار داشت: قیمت کلزا و گندم به طور مستقیم بر استقبال کشاورزان از این محصولات تاثیر می‌گذارد و باید قیمت آن‌ها به صورتی تنظیم شود که کشاورزان به کاشت این محصولات ترغیب شوند.

وفابخش ادامه داد: برای تعیین نرخ این دو محصول در سال آتی پیشنهادات خود را آماده کرده ایم تا به شورای عالی اقتصاد کشور ارائه دهیم و در این پیشنهاد نرخ‌ها به گونه‌ای دیده شده است که کشاورزان به کاشت این محصولات ترغیب شوند البته تصمیم گیری نهایی در این خصوص با دولت است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به حل مشکل پرداخت تسهیلات به کشاورزان برای خرید تراکتور تصریح کرد: از سال ۹۷ تا اواخر سال گذشته قیمت تراکتور با مصوبه سازمان حمایت افزایش چند مرحله‌ای داشت که بامیزان آخرین افزایشی که در پایان سال گذشته صورت گرفت مخالفت جدی کردیم و همین اختلاف باعث شد تا نرخ نهایی تراکتور مشخص نباشد و به همین دلیل هم تسهیلات خرید آن به کشاورزان پرداخت نشد.

وی ادامه داد: با آغاز سال ۹۹ با میزان افزایش قیمت مورد نظر وزارت جهاد کشاورزی موافقت شد و در نهایت نرخ نهایی تراکتور مشخص شد و در همین راستا هم مقرر گشت که اعطای تسهیلات کشاورزان از سر گرفته شود.

وفابخش خاطرنشان کرد: از سال ۹۷ تاکنون قیمت تراکتور افزایش ۷۰ درصدی داشته است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت تولید علوفه در کشور اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت تولید ۳ میلیون تن علوفه در کشور را داریم و برنامه استفاده از این ظرفیت به ریاست جمهوری فرستاده شده است، اما میزان واردات ۹ میلیون تن است و همین موضوع نشان می‌دهد باید توجه بیشتری به تولید این محصول در کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: اینکه کالاهای کشاورزی گران‌تر وارد کشور شود برای کشاورزی تاثیر مثبت دارد چرا که نگاه به داخل و تولید داخلی را تشویق می‌کند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: برای تامین کود و بذر در داخل کشور نیز برنامه داریم به این ترتیب که پیشتر کود آماده وارد می‌کردیم، اما حالا خاک فسفات وارد می‌کنیم و بعنوان مواد اولیه در اختیار کارخانجات قرار می‌دهیم تا از آن کود تولید کنند و این اولین گام داخلی سازی است و باید به سمتی حرکت کنیم که این ماده اولیه هم در داخل کشور تولید شود.

وفابخش گفت: در خصوص تولید بذر نیز برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است و کار تولید بذر هیبرید در کشور آغاز شده است و باید شرکت‌هایی که وارد تولید این بذر می‌شوند به خوبی حمایت شوند.

وی با اشاره به پرداخت مطالبات گندم کاران تا ۱۷ خرداد اظهار داشت: در حال حاضر تلاش دولت مبنی بر این است که مطالبات مربوط به تاریخ هفدهم به بعد نیز پرداخت شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: گندم اسکلت تولیدات زراعی است و بعید است از چرخه خرید تضمینی دولت خارج شود و اگر مشکلی در تولید داخلی این محصول بوجود آید با توجه به شرایط فعلی واردات این محصول بسیار دشوار است.

کد خبر: ۲۴٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha