۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۲
پرداخت هزار میلیارد ریال تسهیلات ساخت شناور
توسط صندوق توسعه صنایع دریایی انجام شد

پرداخت هزار میلیارد ریال تسهیلات ساخت شناور

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی از پرداخت هزار میلیارد ریال تسهیلات در طول یک سال اخیر برای ساخت شناور خبر دارد.

به گزارش بازار، محمد ساعد محمودی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: به دلیل محدودیت منابع تا پیش از این تمرکز روی شناورهای کوچک‌تر بود، اما استراتژی جدید صندوق، حمایت از شناورهای بزرگ و شناورهای پشتیبانی کننده صنعت نفت خواهد بود.

وی افزود: در سال جاری چهار هزار میلیارد ریال متقاضیان ساخت شناور درخواست تسهیلات داشتند که موافقت اولیه صورت گرفته است.

محمودی با اشاره به اینکه حمایت صندوق باید به شناورهای بزرگ معطوف شود، ادامه داد: با توجه به نیاز صنعت نفت به ۱۰۰ فروند شناور، باید شناورهای داخلی با شناورهایی که پیش از این از کشورهای همسایه اجاره گرفته می‌شد، جایگزین شوند.

وی اضافه کرد: رویکرد پیش روی صندوق توسعه صنایع دریایی، ایفای نقش ویژه و موثر برای عمق ساخت شناورهای هدف با بالا بردن حمایت و ارائه تسهیلات است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: بوشهر پیشتاز دریافت تسهیلات از صندوق توسعه صنایع دریایی در مقایسه با استان‌های دیگر است طوری که ساخت یکی از بزرگترین شناورهای تحت حمایت این صندوق در بوشهر پیشرفت فیزیکی ۹۶ درصدی داشته است.

وی افزود: آزمون نهایی این شناور برای تحویل به شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان مالک نهایی در حال انجام است و به‌زودی این شناور به بهره‌برداری نهایی می‌رسد.

محمودی اضافه کرد: شرکت ملی نفت ایران برای ساخت ۱۰ شناور از ۱۱۰ شناور مورد نیاز خود، به سازندگانی که توانمندی ساخت شناور دارند فراخوان داده تا از این بستر، شرایط انعقاد قرارداد برای کشتی سازی فراهم شود.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی ادامه داد: پیش بینی قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی، اختصاص سالانه یک میلیارد دلار اعتبار به صندوق توسعه صنایع دریایی بود که این مهم تاکنون محقق نشده است.

محمودی گفت: انتظار داریم در شورای عالی صنایع دریایی که با حضور رئیس جمهوری برگزار می‌شود تهمیدات لازم برای تحقق یک میلیارد دلار اعتبار سالانه و سایر موارد مرتبط با حوزه صنایع دریایی اندیشیده شود.

وی افزود: استراتژی صنعت دانش بنیان در صندوق توسعه صنایع دریایی طراحی شده و نخستین نشست آن روز گذشته در تهران برگزار شد در همین راستا از کارخانه نوآوری صنایع دریایی ایران به‌عنوان کانون شرکت‌های دانش بنیان در بوشهر بازدید بعمل آمد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی ادامه داد: مدلی در صنعت دانش بنیان طراحی شده تا صنایع بزرگ کشور در کنار شرکت‌های دانش بنیان، محلی برای فعالیت جوان نخبه باشد تا بتوان از این ظرفیت بهره برداری لازم برای کشور صورت گیرد.

محمودی افزود: با توجه به منابع محدود صندوق، اما حداکثر فعالیت را در استان‌های ساحلی و به ویژه استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان داشته ایم و برای تامین منابع مورد نیاز در برنامه پیش بینی شده تا ۱۰ درصد کرایه حمل مایعات نفتی و گازی با کشتی‌های غیرایرانی به صندوق واریز شود.

وی اضافه کرد: با توجه به تاخیر در وصول منابع توسط صادرکنندگان، در ابتدای امسال گمرک بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد تا صادرکنندگان در زمان مناسب با صندوق تسویه کنند، اما به دلیل برخی بروکراسی اداری این تصمیم تاکنون قطعی نشده و انتظار داریم برای وصول این منابع و بکارگیری آن در استان‌های ساحلی اقدام لازم صورت پذیرد.

کد خبر: ۲۴۶٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha