۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
اطلاعات درآمد و دارایی های ارزی شرکت ها در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد
بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه؛

اطلاعات درآمد و دارایی های ارزی شرکت ها در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد

نمایندگان مجلس مقرر کردند، دستگاه های اجرائی، بانکها و صادرکنندگان مکلفند کلیه اطلاعات مربوط به دارایی های ارزی خود را مطابق با شیوه ای که بانک مرکزی مشخص می کند در اختیار این بانک قرار دهند.

به گزارش بازار، نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه ۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (الف) الحاقی ماده ۱۱ این لایحه با ۱۶۲ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

همچنین نمایندگان با الحاق یک جزء به بند (الف) ماده ۱۱ این لایحه با ۱۳۷ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند (الف) ماده ۱۱ این لایحه؛

الف- در اجرای بند (۱) سیاست های کلی برنامه هفتم مبنی بر ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت ها و نرخ ارز، دستگاه های اجرائی، بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، صرافی ها و صادرکنندگان دولتی یا وابسته به شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و سایر صادرکنندگان حقیقی و حقوقی مکلفند کلیه اطلاعات مربوط به دارایی های ارزی و جریان درآمد ارزی تحت مالکیت خود را تحت ضوابط و مطابق با شیوه ای که بانک مرکزی مشخص می کند در اختیار این بانک قرار دهند. دستگاه های اجرائی، بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، صرافی ها و صادرکنندگان دولتی یا وابسته به شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی باید ارزهای در اختیار خود را با هماهنگی بانک مرکزی در چهارچوب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز عرضه نمایند.

صادرکنندگان خرد، ازجمله صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، محصولات صنعتی دانش بنیان و خلاق، محصولات باغی و کشاورزی و صنایع دستی، می توانند ارز حاصل از صادرات خود را در مرکز مبادله ارز و طلا عرضه نموده، یا پس از اعلام به بانک مرکزی، برای واردات کالاهای مجاز که بانک مرکزی با تأمین ارز آنها موافقت کرده است، توسط خود یا دیگر واردکنندگان مورد استفاده قرار دهند. صادرکنندگان خرد موضوع این بند با پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت و با همکاری وزرای جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون علمی رئیس جمهوری و با تصویب هیأت وزیران تعیین می شود.

همچنین براساس جزء الحاقی به بند (الف) ماده ۱۱ این لایحه؛ وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان با همکاری بانک مرکزی و وزارت امور خارجه مکلفند نسبت به انطباق نقشه وارداتی کشور با مقاصد صادراتی اقدام نمایند، به نحوی که تا انتهای سال دوم برنامه واردات کالاهای اساسی کشور از طریق نظام پرداخت رسمی (غیرمبتنی بر شبکه تراستی) شامل پیمان پولی دوجانبه، ارتباط بانکی و تهاتر در تعامل با طرفین تجاری ایران صورت پذیرد و تا پایان برنامه حداقل ۳۰ درصد از مجموع مبادلات بین المللی کشور از این طرق انجام شود.

همچنین نمایندگان با بند (ب) ماده ۱۱ این لایحه با ۱۶۰ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند (ب) ماده ۱۱ این لایحه؛ تصمیمات و اقدامات قانونی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین و مصوبات شورای پول و اعتبار مبتنی بر قوانین که به منظور مدیریت نوسان های ارزی برای مداخله در بازار طلا و ارز اعم از رسمی و غیررسمی انجام می پذیرد، لازم الاجراست.

کد خبر: ۲۴۶٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha