۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
جهش ۳۰ درصدی تولید و فروش بیش از ۲ برابری؛ آنتی بیوتیک های جدید ایران دارو در راه بازار دارویی کشور
مدیرعامل ایران دارو مطرح کرد

جهش ۳۰ درصدی تولید و فروش بیش از ۲ برابری؛ آنتی بیوتیک های جدید ایران دارو در راه بازار دارویی کشور

نصراللهی مدیرعامل ایران دارو به بازار گفت: طی تنها هفت ماه اخیر نه تنها به رشد فروش بیش از ۲ برابری دست یافتیم بلکه در حوزه تولید نیز جهش تولید ۳۰ درصدی را رقم زدیم.

بازار؛ گروه صنعت: ایران دارو به عنوان یکی از شرکت های داروسازی گروه دارویی برکت از مجموعه های گروه توسعه اقتصادی تدبیر است که عنوان یکی از با سابقه ترین شرکت های دارویی کشور را به خود اختصاص داده و در ۶ گروه متنوع مکمل‌ ها، داروهای پوستی، ضد درد، گوارشی، قلبی عروقی و داروهای اعصاب دست به تولید می زند.

این شرکت همانطور که اشاره شد یکی از تولیدکنندگان پیشتاز در گروه مکمل ها و بعد از آن انواع داروها معرفی می شود و همچنان هم علی رغم پیشرفت های بسیار، مسیر توسعه را در پیش گرفته و درصدد افزایش ضریب توانمند سازی در حوزه دارویی کشور است.

جهش ایران دارو در تولید و فروش

در رابطه با برنامه های جدید این شرکت داروسازی آرمان نصراللهی مدیرعامل ایران دارو به بازار گفت: هرچند ایران دارو هم همچون سایر شرکت های داروسازی با مشکلاتی در حوزه تخصیص های ارزی و واردات مواد اولیه دارویی مواجه بودم اما طی تنها هفت ماه با برنامه ریزی توانستیم جهش بسیار خوبی را در حوزه تولید و فروش رقم بزنیم.

توانستیم خیلی زود در بازده زمانی کوتاهی به افزایش بیش از ۲ برابری فروش دست یابیم؛ یعنی از ۲۸ میلیارد تومان فروش هفت ماه قبل توانستیم به ۶۰ میلیارد تومان جهش کنیم

وی با اشاره به اینکه به محض تخصیص منابع ارزی در فروردین و اردیبهشت ماه امسال نسبت به آماده سازی انبارها برای خط تولید اقدام شده افزود: تمام زیرساخت ها و ملزومات را فراهم کردیم و توانستیم خیلی زود در بازده زمانی کوتاهی به افزایش بیش از ۲ برابری فروش دست یابیم؛ یعنی از ۲۸ میلیارد تومان فروش هفت ماه قبل توانستیم به ۶۰ میلیارد تومان جهش کنیم.

نصراللهی ادامه داد: دستاوردهای ایران دارو به همین جا محدود نمی شود توانستیم در حوزه تعدادی هم رشد خوبی را در کارنامه خود ثبت کنیم؛ به طوری که از لحاظ تعدادی هم به رشد ۳۰ درصدی دست یافتیم. بر این اساس کار مهمی که در ایران دارو رقم خورد این است که سبد فروش پربارتر و متنوع تر از قبل شد؛ به طوری که اگر در گذشته ۴۹ مدل دارو تولید می شد و ۱۶۵ قلم دارو داشتیم اکنون به تولید ۹۶ قلم دارو رسیده ایم. بنابراین سبد دارویی بسیار متنوع شده و این تنوع نتیجه ای جز افزایش فروش ندارد.

مدیرعامل ایران دارو تاکید کرد: با افزایش تولید شرکت های پخش نیز توانستند تولیدات ما را بهتر و کاملتر از قبل به داروخانه ها عرضه کنند. بنابراین نه تنها تولید افزایش یافت بلکه فروش نیز از طریق پخش به داروخانه ها رشد چشمگیری یافت. بنابراین همانطور که ۶۰ میلیارد تومان فروش از شرکت به پخش ها انجام شد، پخش ها هم توانستند ۵۰ الی ۵۵ میلیارد تومان به داروخانه ها فروش داشته باشند.

۲۴ داروی جدید ایران دارو در مسیر بازار دارویی

نصراللهی با اشاره به اینکه هرآنچه که تولید کردیم به بازار دارویی راه پیدا کرد بیان داشت: حتی توانستیم برخی از کمبودهای دارویی که ایران دارو در تولید آن ها تک است همچون داروهای مدافینیل، بوسپیرون را تولید کنیم و بازار را به صورت کامل پوشش دهیم و کسری های بازار را رفع کنیم. این برنامه ای بود که توانستیم با داروهای موجود فروش را افزایش دهیم اما طی برنامه شش ماهه تولید محصولات جدید را هم شروع کردیم و این مهم هم محقق شد.

داروهایی در حوزه آنتی بیوتیک، مسکن ها و مغز و اعصاب و مکمل ها را وارد بازار کردیم و بخشی دیگر نیز از یک ماه آینده وارد بازار خواهیم کرد

وی با اشاره به اینکه در هر ماه ۲ محصول جدید وارد بازار می شود افزود: همچنین برای حدود ۱۱ قلم دارو منتظر پروانه هستیم؛ داروهایی در حوزه آنتی بیوتیک، مسکن ها و مغز و اعصاب و مکمل ها را وارد بازار کردیم و بخشی دیگر نیز از یک ماه آینده وارد بازار خواهیم کرد.

مدیرعامل ایران دارو ادامه داد: این مسیر را همچنان ادامه می دهیم و در هر ماه حداقل ۲ جدید خواهیم داشت و حدود ۶۵ روز نیز زمان می برد تا سازمان غذا و دارو پروانه آن ها را بدهد. بنابراین تا پایان سال ۲۴ قلم محصول را در حوزه های مختلف وارد بازار خواهیم کرد، تا الان ۱۱ قلم وارد بازار شده است.

ضرورت حمایت از شرکت های دارویی برای تامین نیاز بازار

نصراللهی با اشاره به اینکه داروهای جدید باعث می شوند بتوانیم سبد متنوع تری داشته باشیم بیان داشت: سبد متنوع دارویی می تواند فروش دارویی را افزایش و به دنبال آن نیاز بازار دارویی کشور را هم مرتفع سازد.

مدیرعامل ایران دارو در خصوص کمبودهای دارویی سال گذشته در حوزه آنتی بیوتیک ها افزود: کمبودهای دارویی آنتی بیوتیک سال گذشته بیشتر در حوزه ساسپنشن ها و شربت ها بود و در حوزه داروهای خوراکی تبلت و قرص و کپسول کمتر این اتفاق افتاده بود. ایران دارو نیز خط تولید شربت های آنتی بیوتیک را ندارد و تولیدات آنتی بیوتیک آن در حوزه کپسول و تبلت است اما با توجه به برنامه ای سازمان غذا و دارو تعیین کرده به نظر می رسد در حدود ۱۰ درصد سبد آنتی بیوتیک بازار را بتوانیم با تولیداتمان تکمیل کنیم.

داروهای آنتی بیوتیک مترونیدازول، سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین توسط ایران دارو تولید می شود و ایران دارو در تولید ساشه فسفومایسین نیز بسیار پیشرو است

وی با اشاره به تولیدات ایران دارو ادامه داد: داروهای آنتی بیوتیک مترونیدازول، سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین توسط ایران دارو تولید می شود و ایران دارو در تولید ساشه فسفومایسین نیز بسیار پیشرو است. دارویی که برای مجاری اداری مورد استفاده قرار می گیرد.

نصراللهی اضافه کرد: همچنین در تولید پماد فوزیدیک اسید نیز ایران دارو به عنوان تولید کننده آن در کشور معرفی می شود. در این بخش نیز توانسته ایم نیاز بازار را تامین کنیم. مواد اولیه مورد نیاز این محصول نیز اکنون در مرحله تخصیص ارز است که بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو باید نسبت به تسریع تخصیص منابع ارزی کمک بیشتری کنند تا بتوانیم مواد اولیه هر دو محصول خاص و تک را تامین و آن ها را به بازار عرضه کنیم.

وی ادامه داد: محصولاتی که حدود ۷۰ درصد بازار دارویی آن در اختیار ایران دارو است و اگر نتوانیم تولید کنیم به طور حتم نمونه های خارجی آن وارد بازار می شود. البته با توجه به تخصیص نیافتن منابع ارزی این احتمال وجود دارد که این سهم را از دست بدهیم. بنابراین نیازمند حمایت ویژه برای رفع نیاز بازار دارویی کشور هستیم.

کد خبر: ۲۴۶٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha