۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
دلیلی برای گرانی روغن موتور وجود ندارد| دولت با افزایش قیمت روغن موتور مخالف است
رییس انجمن صنفی پالایشی کشور در گفتگو با بازار:

دلیلی برای گرانی روغن موتور وجود ندارد| دولت با افزایش قیمت روغن موتور مخالف است

عاشوری رییس انجمن صنفی پالایشی کشور با بیان اینکه دلیلی برای گرانی روغن موتور وجود ندارد، گفت: سالانه حدود ۶ میلیون تن لوبکات در کشور تولید می شود که ۲ میلیون تن آن در بازار داخل مصرف می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با وجود اینکه پالایشگاه های روغن سازی مدعی اند که با افزایش قیمت لوبکات بازار روغن موتور در آستانه یک بحران جدی است، رییس انجمن صنفی پالایشی کشور هر گونه تغییر قیمت در این حوزه را غیر قانونی دانسته و می گوید که نباید تغییری در قیمت های بازار ایجاد شود.

ناصر عاشوری رییس انجمن صنفی پالایشی کشور در توضیح ادعای خود به بازار گفت: بر اساس مصوبه دولت مبنای ارزی کلیه فرآورده های نفتی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان باید به ارز شناور تبدیل شده و نوعی یکسان سازی در این خصوص انجام شود. اما برای جلوگیری از هر گونه التهاب در بازار دولت اعلام کرده که ما به التفاوت قیمت ارز را به پالایشگاه های روغن سازی پرداخت خواهد کرد و به نوعی یارانه های دریافتی آنها ( برای محصولاتی که در بازار داخل عرضه می شود) ادامه خواهد داشت. او در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از خواسته های پالایشگاه های روغن سازی گفت: لوبکات تنها محصولی است که برای خرید آن رقابتی وجود ندارد حال آنکه تمامی ۴۵ محصول دیگر ما رقابتی است.

متن کامل گفتگوی بازار با ناصر عاشوری رییس انجمن صنفی پالایشی کشور درباره عرضه و تغییرات قیمتی لوبکات و تاثیرات آن بر قیمت روغن موتور در بازار را در ادامه می خوانید:

هر چند مبنای ارزی این محصول تغییر کرده اما دولت اعلام کرده که ما به التفاوت این افزایش هزینه برای محصولاتی که در بازار داخل عرضه می شود را پرداخت خواهد کرد. با این اوصاف نباید تغییری در قیمت روغن موتورهایی که در بازار داخلی عرضه می شود، ایجاد شود

*تولیدکنندگان روغن موتور مدعی اند که این تغییر قیمت می تواند بازار روغن موتور را با بحران مواجه کند. این ادعا تا چه اندازه درست است؟

این ادعا به هیچ وجه درست نیست. پیش از این لوبکات به صورت یارانه ای در اختیار پالایشگاه های روغن سازی قرار می گرفت. حالا هم هر چند مبنای ارزی این محصول تغییر کرده اما دولت اعلام کرده که ما به التفاوت این افزایش هزینه برای محصولاتی که در بازار داخل عرضه می شود را پرداخت خواهد کرد. با این اوصاف نباید تغییری در قیمت روغن موتورهایی که در بازار داخلی عرضه می شود، ایجاد شود. در بخش صادرات هم با توجه به اینکه درآمد حاصله ارزی است، روغن سازان نباید نگرانی چندانی در این خصوص داشته باشند.

یعنی قیمت روغن موتور افزایش پیدا نخواهد کرد؟

بر اساس مصوبه دولت مبنای ارزی کلیه فرآورده های نفتی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان باید به ارز شناور تبدیل شده و نوعی یکسان سازی در این خصوص انجام شود. در واقع دولت با این کار می خواهد که بساط رانت های متعددی از اختلاف و تعدد قیمت های ارزی ایجاد شده بود، به نوعی برچیده شود. انجمن صنفی پالایشی کشور هم متعهد به اجرای قانون در این خصوص است. باید تاکید کنم که قرار نیست که تغییری در قیمت تمام شده تولیدات روغن موتور در کشور ایجاد شود به همین دلیل هر گونه تغییر قیمت روغن موتور غیر قانونی است. ضمن اینکه دولت هم خود با هر گونه افزایش قیمت در بازار مخالف است.

*اما تولیدکنندگان روغن موتور مدعی اند که این تصمیم انجمن صنفی در خصوص تغییر قیمت ارز بر خلاف مصوبه دولت است؟

روغن سازان یک مصوبه به ما در این خصوص ارائه کنند که این تصمیم انجمن صنفی پالایشی کشور خلاف قانون است. اگر مصوبه ای در اینباره وجود داشته باشد، قیمت ها به حالت قبل باز خواهیم گرداند.

*افزایش قیمت لوبکات تا چه اندازه در سودآوری پالایشگاه های تولیدکننده این محصول تاثیر خواهد گذاشت؟

این تغییر قیمت هیچ تاثیری در میزان سود و زیان ما ندارد. چرا که اگر ما محصول تولیدی خود را گران بفروشیم به همان اندازه هم باید خوراکمان را گران دریافت کنیم. ضمن اینکه قیمت این محصول بر مبنای ۳ فاکتور قیمت جهانی، قیمت ارز و قیمت فوب خلیج فارس تعیین می شود و در عمل ما هیچ دخل و تصرفی در آن نداریم و بابت کوچکترین تخطی در این حوزه باید به مراجع ذی صلاح پاسخ گو باشیم. در هر کدام از این فاکتورها نوسانی ایجاد شود، قیمت محصول ما هم تغییر خواهد کرد. بنابر این طور نیست که ما به دلخواه خود قیمت ها را تعیین کنیم.

*سالانه معمولا چقدر لوبکات تولید و چه مقدار از آن در بازار داخلی عرضه می شود؟

سالانه به طور متوسط حدود ۶ میلیون تن لوبکات در کشور تولید می شود که تقریبا ۲ میلیون تن آن در بازار داخل مصرف می شود. البته باید اشاره کنم که ما در این محصول با مازاد عرضه مواجه هستیم.

طی ۵ سال گذشته همواره ما با مازاد عرضه در بورس مواجه بوده و لوبکات روی دستمان می ماند، نه اینکه مشتری برای آن وجود نداشته باشد؛ اتفاقا برعکس در بازار آزاد مشتری برای این محصول زیاد است، اما باید برای تنظیم بازار و جلوگیری از برهم خوردن قیمت ها آن را فقط به ۴ پالایشگاه اصلی روغن سازی آن هم به قیمت پایه بفروشیم

*در شرایطی که بسیاری از فعالین صنعت از کمبود عرضه لوبکات گله مند هستند، چطور در بورس عرضه بیش از تقاضا ست؟

نگاهی که آمارهای عرضه شده در بورس نشان می دهد که طی ۵ سال گذشته همواره ما با مازاد عرضه در بورس مواجه بوده و محصولمان روی دستمان میماند، نه اینکه مشتری برای آن وجود نداشته باشد؛ اتفاقا برعکس در بازار آزاد مشتری برای لوبکات زیاد است، اما باید برای تنظیم بازار و جلوگیری از برهم خوردن قیمت ها آن را فقط به ۴ پالایشگاه اصلی روغن سازی آن هم به قیمت پایه بفروشیم. باید بگویم که لوبکات تنها محصولی است که برای خرید آن رقابتی وجود ندارد حال آنکه تمامی ۴۵ محصول دیگر ما رقابت می خورند.

*با این اوصاف بازار نیاز خود را از کجا تامین می کند؟

اطلاع دقیقی در اینباره ندارم. اما می دانم که برخی از واحدها که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعالیت می کنند حتی ناچارند که لوبکات مورد نیاز خود را از محل واردات تامین کنند. این در حالی است که برای تولیدات و عرضه هایی که ما در بورس انجام می دهیم، مشتری وجود ندارد.

کد خبر: ۲۴۶٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دل تنگ IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      0 0
      پس چه کسی باید جوابگو باشد ؟ دیروز برای ام وی ام ۱۱۰ روغن موتور و فیلتر روغن تعویض کردم شد یک میلیون تومن
    • سیاوش IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      0 0
      شک نکنید که گران میشود