۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
۳۴ میلیارد دلار عدم النفع حاصل از سوزاندن گازهای مشعل

۳۴ میلیارد دلار عدم النفع حاصل از سوزاندن گازهای مشعل

اگر گازهای مشعل جمع‌آوری و سپس صادر آن صورت می‌گرفت، در سال گذشته حدود ۴.۶ و در دهه گذشته، ۳۳.۷۹ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور می‌شد.

به گزارش بازار، در سال ۱۴۰۱، روزانه در ایران ۵۰/۵ میلیون مترمکعب تقریباً برابر میزان صادرات گاز و یا معادل ظرفیت تولید گاز از حدود ۲ فاز پارس جنوبی گاز مشعل سوزانده شد. همچنین میزان سوزاندن این گازها از گاز مورد استفاده تمام بخش‌های صنعت به جز پتروشیمی بیشتر است.

شدت فلرینگ در ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی برابر با ۱۸/۰۳ مترمکعب بر بشکه و بیش از ۳ برابر مقدار متوسط جهانی بوده و در صورت جمع‌آوری این گازها می‌توان صادرات گاز کشور را بدون افزایش تولید، حدود دو برابر کرد.

اگر گازهای مشعل جمع‌آوری و سپس صادر آن صورت می‌گرفت، در سال گذشته حدود ۴/۶ و در دهه گذشته، ۳۳/۷۹ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور می‌شد.

در بازه زمانی قانون برنامه ششم توسعه، مجموع اقدامات دولت منجر به جمع آوری حدود ۱/۴۳ میلیون مترمکعب در روز گاز مشعل شد. در حال حاضر وزارت نفت ۴ طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، ان‌جی‌ال خارگ و جمع آوری گازهای شرق کارون با ظرفیت تجمعی ۱۴ / ۵۴ میلیون مترمکعب در روز را در نظر دارد.

۳۴ میلیارد دلار عدم النفع حاصل از سوزاندن گازهای مشعل

کد خبر: ۲۴۶٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha