۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
احتمال بازگشت قیمت لوبکات به قبل| آیا روغن سازان از گرانی ها می گریزند؟
بازار گزارش می دهد

احتمال بازگشت قیمت لوبکات به قبل| آیا روغن سازان از گرانی ها می گریزند؟

بعداز افزایش قیمت لوبکات در هفته گذشته حالا خادمی رییس انجمن صنفی پالایشی از احتمال بازگشت قیمت ها به قبل خبر می دهد. به گفته او، بازگشت قیمت ها به سطح لابی ها، فشارها و البته قدرت منتفعین بستگی دارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تنها چند روز بعد از انتشار خبر افزایش قیمت لوبکات حالا هدایت خادمی رییس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز ایران در گفتگو با بازار از احتمال بازگشت قیمت ها به قبل خبر می دهد. به گفته او، بازگشت قیمت ها به قبل به سطح لابی ها و فشارها و البته قدرت منتفعین از این ارزانی بستگی دارد. به طوری که در بسیاری مواقع شاهد بودیم که بعد از یک سری فشارهای روانی، مسئولین از تصمیمات خود عقب نشینی کرده و قیمت ها به قبل بازگشته اند.

بر اساس آنچه در انجمن صنفی پالایشی کشور به تصویب رسیده بوده، مبنای محاسبه قیمت لوبکات از ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۸ هزار تومان تغییر یافته بود. همین مساله به گفته رییس انجمن روان کارها قیمت لوبکات را به حدود ۲۱ هزار تومان می رساند.

تولید منهای ارزش افزوده

فعالان صنعت روغن موتور مدعی بودند که افزایش قیمت لوبکات غیر قانونی بوده و انجمن صنفی پالایشی کشور چنین اجازه ای را ندارد. اما خادمی نظر دیگری دارد. او که معتقد است صنایع در کشور باید به دنبال ایجاد ارزش افزوده و البته افزایش بهره وری در تولیدات خود باشند، ادامه داد: بسیاری از صنایع در کشور به گرفتن خوراک و مواد اولیه ارزان عادت کرده و تلاشی برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر نمی کنند طوری که اگر این مزیت از آنها گرفته شود، دیگر قادر به ادامه حیات نخواهند بود.

پالایشگاه های روغن سازی از حاشیه سود مناسبی برخوردار بوده و بازار خوبی در اختیارشان است. چنین صنعتی چرا باید مواد اولیه خود را به قیمت یارانه ای دریافت کند

رییس هیأت مدیره انجمن شرکت‌ های حفاری نفت و گاز ایران با بیان این نکته که پالایشگاه های روغن سازی از حاشیه سود مناسبی برخوردار بوده و بازار خوبی در اختیارشان است، ادامه داد: شاهد هستیم که هر سال و بعضا هر ۶ ماه یکبار قیمت روغن موتور در بازار افزایش پیدا می کند، این در حالی است که در بسیاری مواقع تغییری در قیمت مواد اولیه دریافتی این صنعت صورت نگرفته است. چنین صنعتی چرا باید مواد اولیه خود را به قیمت یارانه ای دریافت کند.؟

به گفته او، ریشه بسیاری از مشکلاتی که در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی با آن مواجه هستیم در همین توزیع خوراک ارزان است. چرا که دادن خوراک ارزان به آنها باعث شده که آنها نسبت به سودآوری مجموعه تولیدی خود اطمینان داشته باشند و برای نوسازی، به سازی و افزایش بهره وری و بهبود و ارتقای وضعیت در صنعت خود نداشته باشند.

۶۰ درصد گاز خوزستان را به یک واحد فولادی که خصولتی هم هست، می دهند. آیا ارزش افزوده ای که این صنعت تولید می کند متناسب با این حجم از خوراکی که در دریافت می کند، هست

رییس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز ایران همچنین گفت: به عنوان مثال ۶۰ درصد گاز خوزستان را به یک واحد فولادی که خصولتی هم هست، می دهند. آیا ارزش افزوده ای که این صنعت تولید می کند متناسب با این حجم از خوراک ارزانی که دریافت می کند، هست؟

سهم ۳۰ درصدی مازوت از تولیدات پالایشگاه آبادان

خادمی در ادامه سخنان خود پالایشگاه آبادان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس آمار موجود چیزی حدود ۳۰ درصد نفتی که به این پالایشگاه تحویل داده می شود، به مازوتی تبدیل می شود که قیمت و بازار مناسبی ندارد. البته در این پالایشگاه محصولات با ارزشی همچون بنزین و گازوییل هم تولید می شود. اما تولید این محصولات نمی تواند تولید این حجم از مازوت را توجیه کند.

گفتنی است بر اساس آنچه دبیر انجمن روان کارها به بازار گفته بود، امروز شنبه نشستی در خصوص تعیین تکلیف قیمت لوبکات و همچنین قیمت روغن موتور بین ۴ تولید کننده اصلی در این صنعت قرار است که برگزار شود.

کد خبر: ۲۴۶٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha