۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
خاموشی صنعت در سایه خاموشی؛ بخش تولید با دلهره وارد خزان می شود!
بازار گزارش می‌دهد؛

خاموشی صنعت در سایه خاموشی؛ بخش تولید با دلهره وارد خزان می شود!

اصفهان- فصل سرد شروع شده اما هنوز بازار مشکلات صنعتگران به واسطه خاموشی های تابستان گرم است؛ کمبود برق مساله ای است که هر سال موجی از مشکلات را بر سر صنایع اصفهان آوار می کند.

عارف اصفهانی؛ بازار: تغییرات اقلیم، خشکسالی زاینده رود، کاهش حجم آب پشت سدها و در نتیجه کاهش انرژی از جمله دلایلی است که به شکل مستقیم صنایع را دچار مشکل کرده و تولید را در اصفهان به خطر انداخته است.

به گفته صنعتی های اصفهان این مساله نه تنها باعث آسیب به ماشین آلات صنعتی می شود بلکه منجر به تورم بیشتر و گرانی محصولات و در نتیجه کاهش مشتریان آن ها می شود و حالا آنها این نگرانی را دارند که با وجود این مشکلات که هر سال گریبانشان را می گیرد نتوانند دوام بیاورند.

امیر سلیمانی، کارشناس صنعت در گفت و گو با بازار و در پاسخ به این سوال که تبعات بحران انرژی در شهری مثل اصفهان که قطب صنعت کشور به شمار می رود تا چه حد می تواند بر روی صنایع اثرگذار باشد و راهکار عبور از این موضوع چیست می گوید: متاسفانه این مسئله وجود دارد و ما نمی توانیم جلوی تغییر اقلیم و خشکسالی را بگیریم اما در کنار این موضوع تعطیل کردن صنایع هم نمی تواند راهکار مناسبی باشد؛ به این خاطر که اصفهان یک شهر صنعتی به شمار می رود و دارای عرصه های مولدی است که اگر تعطیل شود مثل قطع کردن عضوی از پیکره ای است که خسارات جبران ناپذیری ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس می افزاید: مساله ناترازی در صنعت برق با تصمیم های غلط مثل گودالی است که صنایع را در خودش فرو می بلعد در حالیکه صنایع می توانند در اقتصاد، تاثیر زیادی داشته باشند. بنابراین راهکار این موضوع تعطیلی صنایع نیست بلکه ما باید به سمت انرژی های تجدید پذیر و انرژی خورشید روی بیاوریم تا بتوانیم مشکلاتی که قطعا ادامه دار خواهد بود را از سر بگذرانیم.

کارشناس صنعت: تامین برق واحدهای صنعتی یکی از مطالبات اصلی صنایع محسوب می شود و نمی توان از این موضوع به راحتی گذشت چرا که اگر وضعیت به همین منوال بگذرد تاوان سنگین تری برای جبران خسارت به صنایع در پیش روی ما خواهد بود

وی با تاکید بر اینکه تامین برق واحدهای صنعتی یکی از مطالبات اصلی صنایع محسوب می شود و نمی توان از این موضوع به راحتی گذشت چرا که اگر وضعیت به همین منوال بگذرد تاوان سنگین تری برای جبران خسارت به صنایع در پیش روی ما خواهد بود، بیان می کند: مطابق با ماده ۲۵ قانون بهبود کسب‌ و کار، هر زمان به قطعی برق یا هر منبع انرژی دیگری نیاز باشد، باید از قبل به صنایع اطلاع داده شود؛ با این‌ حال برخی صنعتگران شاغل در شهرک صنعتی جی با صراحت اعلام می‌ کنند که اطلاع قبلی درباره خاموشی‌ ها نداشته‌ اند و از این بابت متضرر شده‌ اند.

در تابستان امسال هر هفته به مدت ۲۰ ساعت برق واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی جی که یکی از شهرک های بزرگ صنعتی در اصفهان محسوب می شود قطع شد و به این علت که راه اندازی مجدد این واحدها زمانبر است صنایعی که در این شهرک بودند، دچار آسیب شدند.

تعدیل و بیکاری کارگران با قطع برق

مدیرعامل شهرک صنعتی جی در گفت و گو با بازار و در پاسخ به این سوال که این وضعیت چه تاثیری بر صنایعی که در این شهرک مستقر بوده اند، گذاشته و آیا به تعدیل نیروهای کارگری هم منجر شده یا خیر می گوید: به هر حال این وقفه ایجاد شده که مربوط به امسال هم نیست؛ باعث خسارات زیادی به صنایع شده و برخی از واحدهای صنعتی کوچک خسارات زیادی دیده اند و این منجر به تعدیل نیروهایشان شده است.

بازار خاموشی صنایع اصفهان همچنان روشن است| تصمیمات غلط مسئولان و مشکلات صنعتگران

حسن کلباسی خطاب به مدیران بلندمرتبه استان تاکید می کند: صنایع یکی از بازوهای اقتصاد اصفهان به شمار می روند که باید حمایت بیشتری از آنها بشود چرا که زمانی که صنایع تعطیل می شود نه تنها کارگران بلکه کارفرمایان نیز خسارت دیده و منجر به کاهش دستمزد و یا بیکاری آنها می شود.

در همین رابطه دبیرکل پارلمان بخش خصوصی اصفهان نیز در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه تعطیلی صنایع لطمه بزرگی به بخش خصوصی اصفهان وارد می کند و باعث خسارات جبران ناپذیری به بخش صنعت اصفهان می شود به بازار گفت: قطعی برق که در تابستان امسال موجب تعطیلی صنایع شد، لطمه بزرگی برای اقتصاد ملی بود و باید برای سال آینده در پی جبران این نقص باشیم.

رسول موسی رضایی، یکی از گلایه های بخش صنعت را بخشنامه های ارزی صادراتی از سوی وزارت صمت دانست و اظهار کرد: اگر بخواهیم کشوری فعال در عرصه صنعت باشیم با این روش ناتوان خواهیم بود.

اگر قرار باشد با شرایطی که پشت سر گذاشتیم سال آینده هم همین اتفاق را رقم بزنیم خسارات زیادی به صنعت وارد خواهد شد با توجه به اینکه با یک عدد و رقم سرانگشتی می توان به این رسید که بیش از یک میلیارد دلار خسارت صنعت در سال گذشته داشتیم و دلیل آن هم تعطیلی صنایع به خاطر کمبود برق بود

وی ادامه داد: اگر قرار باشد با شرایطی که پشت سر گذاشتیم سال آینده هم همین اتفاق را رقم بزنیم خسارات زیادی به صنعت وارد خواهد شد؛ با توجه به اینکه با یک عدد و رقم سرانگشتی می توان به این رسید که بیش از یک میلیارد دلار خسارت صنعت در سال گذشته داشتیم و دلیل آن هم تعطیلی صنایع به خاطر کمبود برق بود.

کمبود برق فاجعه بزرگ برای اصفهان

دبیرکل پارلمان بخش خصوصی اصفهان با اشاره به اینکه تعطیل شدن صنایع به واسطه کمبود برق فاجعه بزرگی برای کشور و منافع اقتصاد ملی خواهد بود، می گوید: توسعه انرژی های پاک و تجدید پذیر، مسئله مهمی است که تنها در سایه مدیریت مصرف محقق خواهد شد چرا که با محدود کردن صنایع نمی توانیم این موضوع را مدیریت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قطع برق صنایع یک اشتباه بزرگ است که خسارات جبران ناپذیری را شامل حال صنایع می کند، تاکید می کند: قطعی برق، علاوه بر وارد کردن خسارات جبران ناپذیر بر تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و عدم ایفای تعهدات صاحبان قطع برق صنایع فرآیند تولید در کشور را تحت تاثیر قرار داده و سبب بروز مشکلات آتی بیشتر در آینده می شود.

بازار خاموشی صنایع اصفهان همچنان روشن است| تصمیمات غلط مسئولان و مشکلات صنعتگران

وی با اشاره به اینکه این موضوع بی انگیزه شدن و ناامیدی فعالان اقتصادی را در پی دارد، می افزاید: توسعه زیرساخت ها و توسعه نیروگاه مسئله مهمی است؛ با توجه به اینکه به واسطه ارزان بودن انرژی ها ما نمی توانیم مدیریت مصرف داشته باشیم و این مسئله در حوزه اتوماسیون صنعتی هم دیده می شود.

قطعی برق در سالی که به نام مهار تورم و رشد تولید مزین شده نمی تواند در راستای این شعار باشد و به همین خاطر برای این موضوع باید مدیریت درستی اعمال شود چرا که قطع برق تنها مسکنی موقتی خواهد بود که درد اصلی را دوا نخواهد کرد. باید تدبیری مناسب اندیشیده شود تا اصفهان که مادر صنایع کشور به شمار می رود به واسطه نبود برق و رکود صنایع شاهد متزلزل شدن اقتصادش نباشد.

کد خبر: ۲۴۶٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha