۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
جوامع بشری امروزه نیاز به علم نافع دارد| تفاوت جایزه مصطفی با سایر جوایز
رئیس جمهور:

جوامع بشری امروزه نیاز به علم نافع دارد| تفاوت جایزه مصطفی با سایر جوایز

اصفهان - رئیس جمهور گفت: امروز جوامع بشری نیاز به علم نافع دارد و در این راستا جایزه مصطفی باید همه علوم و فنون موثر در زندگی بشر را در بر بگیرد.

به گزارش خبرنگار بازار، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، شامگاه جمعه در آیین افتتاحیه پنجمین جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) در اصفهان، ضمن گرامیداشت هفته وحدت و دفاع مقدس، اظهار کرد: رویداد مصطفی برای تجلیل از علم و دانش تلاش می‌کند؛ علم نافع می تواند آینده را برای انسان به درستی ترسیم کند تا احساس پوچی و نا امیدی نداشته باشد.

وی افزود: در واقع علم باید در خدمت تعالی انسان باشد و او را به مقام انسانیت برساند چراکه اگر علم نافع نباشد، ابزار نابودی انسان را فراهم می‌کند؛ علمی که امروز کلاهک هسته‌ای می‌سازد، به دست دانشمندان غیر الهی ساخته می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای علمی مسلمانان در قرن دوم هجری قمری، گفت: دنیا مرهون تمدن اسلامی است؛ با آنچه در این تمدن و به برکت اسلام ایجاد شد دستیابی به تمدن نوین امکان‌پذیر است چراکه این تمدن متکی بر معنویت است و انسان را در حوزه عقلانیت ارتقا می‌دهد.

تفاوت جایزه مصطفی (ص) با سایر جوایز علمی

رئیسی با اشاره به تفاوت جایزه مصطفی (ص) با سایر جوایز علمی تصریح کرد: این جایزه دو بال اصلی شامل «علم و ایمان» دارد و با این نگاه داده می‌شود که جوانان رغبت پیدا کنند که جزو بهترین‌ها در جهان اسلام باشند.

وی اضافه کرد: در جهان علم باید این حرکت خلاقانه باشد و این نگاه به علم، تمدن‌ساز و انسان‌ساز است، زیرا علم در خدمت انسان و خلقت است؛ توجه به علم و دانش در نظام اسلامی مثال زدنی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تاکید رهبر معظم انقلاب به همه مراکز علمی و صنعتی این است که حرکت محوری آنها دانش بنیان باشد، گفت: باید تلاش دانش بنیان و دانایی ضمیمه توانایی باشد تا محصول نوآور برای زندگی انسان معاصر تولید شود.

مسلمانان دارای پیشینه قوی هستند باید به همان شرایطی برسیم که دانشمندانی مانند خوارزمی در حوزه علم و دانش و ابن سینا در حوزه پزشکی داشته باشیم

وی با اشاره به اینکه اگر علم برای کسب ثروت و استعمار و استثمار باشد ابزار نابودی انسان می شود، افزود: غرب از این بابت نگران است که یک تمدن رقیب در ایران تشکیل شود که تمدن ادعایی آنان را تهدید کند و غربی ها از این پیشرفت‌ها و تمدن رقیب هراس دارند.

رئیسی تصریح کرد: در حقیقت مسلمانان دارای پیشینه قوی هستند باید به همان شرایطی برسیم که دانشمندانی مانند خوارزمی در حوزه علم و دانش و ابن سینا در حوزه پزشکی داشته باشیم که هنوز کتاب قانون بوی مبنای علم پزشکی در دنیا محسوب می شود، البته ما در عصر کنونی نیز دانشمندانی همچون مرحوم کاظمی آشتیانی داشتیم که در مرکز رویان، ناباروری‌ها را با تحقیق و حرکات علمی به امید باروری تبدیل کرد و این روند باید ادامه داشته باشد.

دانشمندان اسلامی نوید تمدن نوین اسلامی

رئیس جمهور ادامه داد: مادامی که بیداری ملت‌های اسلامی شکل گرفت، دشمنان تبلیغ می‌کردند که دین نگاه قرون وسطایی دارد؛ عمیقا معتقدیم همچنان که در گذشته دانشمندان اسلامی درخشیده‌اند، امروز نیز چنین است و این نوید تمدنی نوین را می‌دهد؛ پیشنهاد بنده این است که این نشست‌ها را مغتنم بشماریم و جایزه مصطفی شامل تمام علوم شود و علوم انسانی هم در این جایزه سهم داشته باشد.

وی ادامه داد: جایزه مصطفی (ص) شایسته چهره‌های برتر در حوزه علم و فناوری است و باید شامل همه علوم و فنون باشد در این راستا دانشمندان دریافت کننده این جایزه این رسالت را به عهده دارند که در جهان علم و نوآوری حرکتی نو و ابتکاری و خلاقانه و در جهت گسترش علم داشته باشند.

رئیسی افزود: تحقیقات دانشمندان باید در عرصه زندگی انسان معاصر نقش ایفا کند و در واقع روشنفکر حقیقی باید خود را برای ایفای نقش در زمینه نجات انسان آماده کند چرا که امروز جوامع بشری نیاز به علم نافع دارد؛ علمی که ظلمت و فساد را کنار بزند و در کنار آن به زندگی انسان نور هویت و هدایت ببخشد تا انسان‌ ها در جوامع امروزی احساس بی هویتی و پوچی نکنند و به این درک برسند که خلقت انسان فلسفه داشته است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که امروز برخی از دانشمندان دنیا با تکیه بر فرمول‌های علمی برای نابودی انسان‌ها اقدام می‌کنند که نمونه آن را در این زمینه در ساخت بمب هسته‌ای توسط برخی دانشمندان کشورها می بینیم.

کد خبر: ۲۴۶٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha