۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۱
کاهش انتظارات تورمی با دسترسی بانک مرکزی منابع ارزی آزاد شده
تحلیلگر بازار ارز مطرح کرد

کاهش انتظارات تورمی با دسترسی بانک مرکزی منابع ارزی آزاد شده

هر عاملی که موجب شود درآمدهای ارزی کشور افزایش یابد، طبیعتا موجب افزایش قدرت تاثیر گذاری بانک مرکزی بر مدیریت نرخ ارز خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، علیرضا عباسی؛ تحلیلگر بازار ارز با اشاره به این که ۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی به حساب‌های ایرانی در قطر واریز شده است گفت: آزادسازی این منابع تاثیر روانی بر بازار ارز خواهد داشت و انتظارات تورمی در رابطه با نرخ ارز را کاهش خواهد داد.

عباسی ابراز داشت: همچنین با آزاد سازی این منابع برخی از نیازهای ضروری برای تامین ارز مورد نیاز دارو، تجهیزات پزشکی، کالاهای اساسی و ... تامین می‌شود. در ادامه این موضوع موجب خواهد شد تا فشار تامین ارز اقلام ضروری کشور به بازار صادراتی وارد نشود و از این رو کاهش التهابات ارزی را در پی دارد.

این تحلیل گر بازار ارز عنوان کرد: طبیعتا هر نوع منبع پولی که ناشی از افزایش ذخایر ارزی باشد، مانند افزایش فروش نفت، تقویت صادرات غیر نفتی و یا آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران، باعث مدیریت نرخ ارز در کانال فعلی و یا حتی کاهش آن خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با آزادسازی منابع ارزی ایران دست بانک مرکزی برای مدیریت بهتر منابع بازار بازتر خواهد شد، گفت: هر عاملی که موجب شود درآمدهای ارزی کشور افزایش یابد، طبیعتا موجب افزایش قدرت تاثیر گذاری بانک مرکزی بر مدیریت نرخ ارز خواهد شد و در بلند مدت بازار ارز را به ثبات می‌رساند. همچنین نوسانات ارزی کنترل خواهد شد و از شوک‌های بزرگ ارزی نیز جلوگیری خواهد کرد.

عباسی در پایان با اشاره به اینکه با کاهش انتظارات تورمی در بازار ارز، سایر بازارها نیز با کاهش انتظارات مواجه می‌شوند، گفت: نرخ ارز به عنوان یک شاخص کلیدی در اقتصاد کلان ایران مطرح است که هر نوع نوسان در نرخ ارز باعث تاثیر بر سایر بازارها می‌شود و از این بابت مدیریت نرخ ارز در یک دوره بلند مدت می‌تواند یک ثبات بخشی به بازارهای پولی و مالی بدهد و چشم اندازهای بازار سرمایه و بازار مسکن را مثبت کند.

کد خبر: ۲۴۶٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha