۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
اعتصاب کارگران صنعت خودروسازی آمریکا گسترش می‌یابد

اعتصاب کارگران صنعت خودروسازی آمریکا گسترش می‌یابد

اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا با گذشت ۱۲ روز از اعتصاب تاریخی هزاران کارگر این اتحادیه در اعتراض به پایین بودن حقوق خود از قصدش برای گسترش ابعاد این اعتصاب خبر داده است.

به گزارش بازار، یک منبع آگاه به مذاکرات میان نمایندگان اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی آمریکا با مقامات این صنعت گفت، این اتحادیه قصد دارد در صورت عدم حصول پیشرفت جدی در مذاکرات بر سر شرایط کاری، ابعاد اعتصاب را به تعداد بیشتری از کارخانه‌های سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا تسری دهد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این منبع آگاه اظهار کرد، «شاون فین»، رئیس اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی آمریکا در یک سخنرانی اینترنتی در ساعت ۱۰ صبح روز جمعه به وقت منطقه زمانی شرقی ایالات متحده آمریکا حوزه‌های جدیدی را برای اعتصاب اعلام کرده و ظهر همان روز نیز کارگران این تاسیسات دست از کار خواهند کشید.

این منبع گفت، انتظار می‌رود اتحادیه کارگران خودروسازان آمریکا به اعتصاب فعلی خود تا زمانی که یک قرارداد جدید تصویب شود ادامه دهند.

نزدیک به ۱۲۷۰۰ کارگر عضو اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا روز ۱۵ سپتامبر برای نخستین بار در تاریخ این کشور اعتصاباتی هماهنگ را در سه کارخانه بزرگ تولید خودرو در اعتراض به شرایط شغلی و پایین بودن حقوق‌هایشان به اجرا گذاشتند. این اعتصاب به صورت همزمان توسط کارگران کارخانه های شرکت‌های خودروسازی سرشناس «جنرال موتورز»، «فورد» و «استلانتیس» اجرا شد. این اتحادیه پیشتر یک بار در روز ۲۲ سپتامبر تصمیم به گسترش اعتصاب‌ها در تعداد بیشتری از کارخانه‌های شرکت‌های جنرال موتورز و استلانتیس گرفته بود اما مشخص نیست که در مرحله دوم گسترش اعتصاب، کارخانه‌های بیشتری از شرکت فورد را نیز هدف قرار خواهد داد یا خیر.

به نوشته رویترز، همچنان میان مقامات شرکت‌های خودروسازی آمریکا و نمایندگان اتحادیه کارگران این صنعت اختلاف زیادی بر سر حقوق، مزایای بازنشستگی و مرخصی ها در مذاکرات وجود دارد. فین بر اینکه حقوق این کارگران در عرض چهار سال ۴۰ درصد افزایش یابد اصرار دارد اما خودروسازان آمریکایی پیشنهاد افزایش حقوق ۲۰ درصدی را داده‌اند.

به طول انجامیدن اعتصابات در کارخانه‌های تولید وانت‌های بزرگ می‌تواند ضرری چند میلیاردی را به مزایا و درآمد خودروسازان وارد کند.

خودروسازان آمریکایی همچون دیگر همتایان خود در جهان بر کاستن از هزینه‌هایشان از جمله با سیاست‌هایی نظیر کاهش نیرو تمرکز کرده‌اند تا روند فاصله گیری از خودروهای بنزینی و تمرکز بر خودروهای برقی را تسریع کنند.

اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا نماینده ۴۶۰۰۰ کارگر شرکت جنرال موتورز، ۵۷۰۰۰ کارگر شرکت فورد و ۴۳۰۰۰ کارگر شرکت استلانتیس است. این اتحادیه در ماه ژوئیه مذاکراتش بر سر شرایط کاری را با این شرکت‌ها شروع کرده بود.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه به دیدار کارگران اعتصاب کننده در ایالت میشیگان رفته و از درخواست آنها برای افزایش ۴۰ درصدی حقوقشان حمایت کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق و نامزد پیشتاز فعلی رقابت مقدماتی جمهوریخواهان آمریکا نیز روز چهارشنبه برای گروهی از کارگران شرکت خودروسازی در میشیگان که عضو این اتحادیه نیست سخنرانی کرد.

کد خبر: ۲۴۶٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha