۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱
حل ناترازی بانکها و بودجه، دستور کار دولت
معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد

حل ناترازی بانکها و بودجه، دستور کار دولت

مخبر، معاون اول رئیس جمهور گفت: برنامه هایی برای کاهش رشد نقدینگی در دست اقدام است که آن را تا اسفند به ۲۵ درصد برسانیم؛ چون امروز حدود ۲۶ است بنابراین تا قبل از پایان سال به نقطه هدف خواهیم رسید.

به گزارش بازار، محمد مخبر روز چهارشنبه به عنوان سخنران مدعو در نخستین روز دوازدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس با اشاره به جمله امام راحل(ره) که فرمودند: «جنگ، نعمت است» گفت: آن دوران ما که در منطقه جنگی بودیم و آسیب‌های جنگ را می دیدیم این فرموده امام را به صورت اعتقادی پذیرفته بودیم، امروز می‌بینیم که تحکم و اقتدار نظام اسلامی، مرهون جنگ تحمیلی است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکلات متراکم و مزمن باقی مانده از گذشته گفت: باید اعتراف کنم به دلیل اینکه رئیس جمهور محترم قبل از آنکه نامزد انتخابات شوند مسائل را می‌دانستند و برای حل آنها برنامه ای تدوین کرده بودند، کار ما راحت شد.

مخبر با تأکید بر اینکه در حالی دولت سیزدهم روی کار آمد که روزانه بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ نفر از هموطنان ما بر اثر بیماری کرونا، فوت می‌کردند، افزود: در این حالت، نه به ما واکسن می‌دادند و نه اجازه می‌دادند واکسن بسازیم و حتی وقتی واکسنی در کشور ساخته شد و اولین تزریق انسانی آن انجام شد، تجهیزات و مواد اولیه ما را ضبط کردند و شرکت دانش بنیانی که برای این کار در نظر گفته شده بود را تحریم کردند!

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم، وضعیت ذخایر کشور بسیار بد بود و در برخی استانها برای ۱۲ روز ذخیره گندم داشتیم، وضعیت فروش نفت دچار مشکل بود، تورم کشور ۳۶.۹ درصد بود، تقریباً تمام تن‌خواه کشور مصرف شده بود و رشد نقدینگی بیش از ۴۲ درصد بود، اضافه کرد با این وضعیت کار را آغاز کردیم، اما خوشبختانه به دلیل اشراف رئیس جمهور و برنامه ای که از قبل تدوین کرده بودند کار راحت تر شد و ظرف مدت ۲ ماه همه این مسائل و مشکلات به حد قابل قبول رسید. وی قضیه واکسن را با دیپلماسی حل کردند و ما ۱۵۰ میلیون دُز واکسن با پول خودمان از برخی کشورها تأمین کردیم و برخی تحریم‌ها درباره واکسن سازی داخلی رفع شد و ۶۰ میلیون واکسن هم در داخل کشور تولید کردیم. همچنین پول های بلوکه شده در اکثر کشورها آزاد شد و در اختیار کشور قرار گرفت.

مخبر با اشاره به اینکه ما یکی از بهترین اسفندماه‌هایی که در سالهای گذشته داشتیم در سال ۱۴۰۰ بود؛ هم به دلیل فراوانی اجناس و هم ارزانی قیمت‌ها و می‌خواستیم در سال ۱۴۰۱ طرح دوم ریاست جمهوری را اجرا کنیم، اما اتفاقاتی همچون جنگ در منطقه که باعث شد فراوانی کالاهای اساسی در کل دنیا مشکل پیدا کند و ما نیز هم در تأمین کالا دچار مشکل شدیم و هم در قیمت‌ها مشکلاتی پیدا کنیم. البته در کشورهای اروپایی هم تورم از رشد عجیبی برخوردار شد؛ مثلاً در بلژیک ۱۲ برابر، در هلند ۷ برابر، در دانمارک ۹ برابر و در دیگر کشورها نیز همین طور و در نتیجه، بالاترین سطح تورم مواد غذایی در ۲۰ سال گذشته در کشورهای اروپایی اتفاق افتاد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اتفاق دیگر، حذف ارز ترجیحی بود که ما به سه دلیل این کار را کردیم: اولاً الزام قانونی بود؛ چون در قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده بود. ثانیاً: تفاوت قیمت جدی کالاهای اساسی در کشورما و در کشورهای همسایه وجود داشت که عامل قاچاق کالاهای اساسی بود و ثالثاً اینکه به عنوان نمونه در سال ۱۴۰۰، از طریق ارز ترجیحی ۳۶۰ همت یارانه می دادیم که خلاف عدالت بود؛ زیرا عادلانه به همه مردم تعلق نمی گرفت. این اتفاقات باعث شد در خردادماه ۱۴۰۱ تورم ماهانه ما ۱۲/۲ درصد باشد که همگی بسیج و متمرکز شدیم و موفق شدیم تورم را در مردادماه به ۲ درصد برسانیم که با قضیه اغتشاشات رو به رو شدیم که نباید از کنار آن راحت عبور کرد؛ زیرا اتفاقات بی سابقه ای در اغتشاشات رخ داد و آمریکا ۴۰۰ میلیون دلار برای حمایت از اغتشاشات اختصاص داد.

مخبر در ادامه به شعار سال ۱۴۰۲ که از سوی مقام معظم رهبری «مهار تورم و رشد تولید» تعیین شده است اشاره کرد و گفت: این شعار تفاوتی که با شعارهای اقتصادی سال‌های گذشته دارد این است که کمّی و قابل اندازه گیری است.

وی افزود: همچنین مقام معظم رهبری در سخنرانی امسال در حرم امام رضا(ع) راه اجرایی شدن این شعار را مردمی سازی اقتصاد عنوان کردند و بعد از آن، ریاست جمهوری جلسه گذاشتند و دستگاهها را موظف کردند که برای تحقق شعار سال، برنامه خود را تدوین و دنبال کنند. در عین حال نسبت به چهار حوزه نفت و گاز، راه و شهرسازی، صنعت و معدن و دیپلماسی اقتصادی که مزایای کشور محسوب می شوند دستور دادند که به طور متمرکز دنبال شود.

مخبر در ادامه، مدیریت بانک‌ها و حل ناترازی بودجه را از اقدامات لازم برای مهار تورم دانست و گفت: این مسائل در حال پیگیری است و در این جهت برنامه هایی برای کاهش رشد نقدینگی در دست اقدام است که آن را تا اسفندماه ۱۴۰۲ به ۲۵ درصد برسانیم؛ چون امروز حدود ۲۶ است بنابراین ان شاء الله تا قبل از پایان سال به نقطه هدف خواهیم رسید.

در پایان سخنان معاون اول رئیس جمهور، اعضای مجلس خبرگان رهبری، ضمن بیان دیدگاههای خود سؤالاتی را مطرح کردند و مخبر هم به سؤالات و اظهارات اعضای خبرگان داد.

کد خبر: ۲۴۵٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha