۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
بزودی رایزن سلامت برای سفارت های کشور منصوب می شود| توانایی تولید هر نوع واکسن در کشور وجود دارد
بازار از نمایشگاه ایران فارما گزارش می دهد

بزودی رایزن سلامت برای سفارت های کشور منصوب می شود| توانایی تولید هر نوع واکسن در کشور وجود دارد

عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در نمایشگاه ایران فارما گفت: طی توافق بین وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه بزودی در برخی از کشورها رایزن سلامت منصوب خواهیم کرد.

بازار؛ گروه صنعت: هشتمین نمایشگاه ایران فارما با حضور بهرام عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد پیکانپور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت، محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، سفیران و رایزن های اقتصادی ۱۹ کشور آغاز به کار کرد.

بهرام عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در این نمایشگاه و بازدید از دستاوردهای عرضه شده، گفت: نمایشگاه ایران فارما را می توان جشنواره بزرگ صنعت دارو کشور معرفی کرد، کشور ما تاریخ بسیار پرافتخاری را در ۴۴ سال اخیر طی کرده است و در این مدت افتخارات بسیار بزرگی نصیب جمهوری اسلامی ایران شده است. البته دشمنان ما با استفاده از دسیسه های مختلف اعم از تحمیل جنگ و تحریم ها ظالمانه درپی آسیب وارد کردن بود، اما هر روز کشور قوی تر شد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران یک قدرت نرم است، بیان کرد: قدرت کشور ما «نیروی انسانی» آن است، امروزه ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیئت علمی، ۲۷۰ هزار دانشجو در حوزه های مختلف پزشکی و ۸۵۰ مرکز در حوزه تحقیقات داریم، هیچ رشته ای در علوم پزشکی وجود ندارد که آن را در داخل کشور نداشته باشیم.

امروز در تولید هر نوع واکسنی برای هر تهدیدی در دنیا توانایی و آمادگی لازم را داریم

عین الهی در خصوص رشد امید به زندگی در کشو و کنترل بسیاری از بیماری های واگیر، اظهار داشت: در تمام شاخه های حوزه وزارت بهداشت توانسته ایم توسعه قابل توجهی را کسب کنیم، به عنوان مثال درحوزه امید به زندگی از ۵۵ سال به ۷۷ سال رسیدیم، توانستیم کنترل قابل توجهی در مرگ و میر نوزادان، مادران باردار، بیمارهای عفونی و واگیر در کشور ایجاد کنیم. در زمان شیوع همه گیری کرونا توانستیم با حمایت دانشمندان در مدت کوتاهی کنترل شیوع را به لطف تولید شش نوع واکنس در کشور به دست بگیریم. امروز در تولید هر نوع واکسنی برای هر تهدیدی در دنیا توانایی و آمادگی لازم را داریم.

وی افزود: ایران فارما نمایانگر گوشه ای از قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است که در حوزه دارو این قدرت را به نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه ۴۲۷ شرکت داخلی و ۲۷۰ شرکت خارجی حضور دارند. دولت مردمی سیزدهم در تلاش برای ارتباط بیشتر با کشورهای همسایه است و وزارت بهداشت آماده همکاری با همه کشورهای منطقه و دوست در حوزه سلامت است. حوزه سلامت نقطه مشترک همه شرکت ها است که می تواند کشورها، دل ها و مردم ها را به هم نزدیک کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه اگر در کشور دستاورد جدیدی در کشور وجود داشته باشد آماده همکاری با کشورهای همسایه و دوست هستیم، توضیح داد: صادرات ربات جراح به اندونزی و آمادگی انتقال دانش تولید این محصول یکی از دستاوردهای حوزه سلامت برای همکاری با کشورهای دوست است. در حوزه سلامت باید همه دانشمندان و اساتید به راحتی تبادل نظر و سفر به کشورهای یک دیگر را داشته باشند. امروزه راهبرد وزارت بهداشت مشارکت و همکاری با همه کشورهای همسایه را دارد، ضمن تشکر از حضور سفرا در این نمایشگاه آماده تعامل در حوزه سلامت هستیم که یک فضای جدید در دنیا بتوانیم ایجاد و از آن بهره مند شویم. پروژه های تحقیقاتی و مشترک جدید برای سرمایه گذاری در صنعت دارو تجهیزات پزشکی در کشور داریم و آماده تعامل در این خصوص با عطف به موفقیت های مشابه در گذشته هستیم.

در برخی از کشورها رایزن سلامت منصوب خواهیم کرد، ظرفیت های زیادی در جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه و دوست جهت تعامل طرفین وجود دارد

رایزان سلامت منصوب می شود

عین الهی در خصوص ظرفیت تولید داروهای جدید در کشور و فراهم بودن فضا برای سرمایه گذاری، اظهار داشت:به اندازه دانشمندان، دانشکده های داروسازی و استعدادهای موجود، تولید دارو نداریم. در کشور فضا فراوانی برای تولید دارو و فعالیت در حوزه سلامت داریم، تولید دارو و تجهیزات پزشکی بسیار با کیفیت به لطف سازمان و غذا و دارو که یک سازمان استاندارد و ناظر کیفی است، در کشور وجود دارد. در تولید هر محصول پزشکی استاندارد و کیفیت برای ما بسیار مهم بوده و این مورد منجربه موفقیت ایران در صادرات محصولات مذکور شده است.

وی افزود: امروزه صادرات دارو طی شش ماهه نخست سال جاری رشد بسیار خوبی داشته است، میزان تقاضا دارو از کشورهای متعدد بسیار زیاد بوده که امیدواریم با تلاش شرکت ها و مجوزهای سازمان غذا دارو جهت تضمین کیفیت، پاسخگو نیاز صادراتی باشیم. داروهای ایرانی که به بازارهای جهانی راه یافتند مورد اقرار کیفی توسط مشتریان قرار گرفتند، امیدواریم با زمینه های سیاسی و تفاهم نامه ها بتوانیم صادرات را افزایش دهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اعلام خبر انتصاب رایزن سلامت طی توافق با وزارت امور خارجه، گفت: در برخی از کشورها رایزن سلامت منصوب خواهیم کرد، ظرفیت های زیادی در جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه و دوست جهت تعامل طرفین وجود دارد. در ابتدای انقلاب چهار دانشکده پزشکی داشتیم که امروز به ۲۶دانشکده رسیده ایم و زیرساخت های افزایش و توسعه آن ها نیز فراهم است. گفتنی است که در حال حاضر ۱۲ هزار دانشجوی داروسازی در دانشکده های کشور در حال تحصیل هستند.

مقام عالی وزارت بهداشت در خصوص تاریخ داروسازی در کشور و تولید محصولات متنوع، توضیح داد: در کشور انواع داروهای شیمیایی، بیولوژی، واکسن ها و غیره تهیه و بسیاری از بیماری هایی که در گذشته نیاز به واردات دارو داشتند را برطرف کرده است. با تلاش صنعت داروسازی ریشه بسیاری از بیماری ها در کشور خشکیده شده است. در ابتدای انقلاب اسلامی میزان تامین داروها در داخل ۲۰ درصد بود که امروز این رقم به ۹۹ درصد رسیده است و امیدواریم در آینده نزدیک صد در صد نیاز داخل به دارو توسط تولیدکنندگان وطنی تامین شود.

کد خبر: ۲۴۵٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha