۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
هزار ردیف برای استخدام در مدارس استثنایی اختصاص یافت

هزار ردیف برای استخدام در مدارس استثنایی اختصاص یافت

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از اختصاص هزار ردیف استخدام کاردرمان و گفتار درمان برای اشتغال در مدارس استثنایی خبر داد و گفت: تا سه ماه آینده فرآیند جذب نیروهای جدید انجام می شود.

به گزارش بازار، حمید طریفی حسینی روز چهارشنبه در یک برنامه تلویزیونی با اشاره اینکه بیشتر نیروهای شاغل در مدارس استثنایی در سال‌های خیلی دور استخدام شده و در شرف بازنشستگی هستند بر همین اساس با تعامل بسیار خوبی که با ارکان دولت اتفاق افتاده است، برای اولین بار هزار ردیف برای استخدام کاردرمان و گفتار درمان در اختیار ما گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فراخوانی برای جذب نیروهای جدید منتشر شده و آزمون آن ۲۰ یا ۲۱ مهر برگزار خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که پذیرفته شدگان بتوانند از ماه دی یا بهمن ماه به ارایه خدمت بپردازند.

طریفی حسینی همچنین اظهار داشت: ۲ هزار و ۳۳۲ ردیف استخدامی برای جذب آموزگار استثنایی داشتیم که نتایج اعلام شده است و حدود ۷۰۰ نفر هم نیروی متخصص به مدارس استثنایی اضافه می‌شود.

وی با اشاره به موضوع تامین سرویس مدارس استثنایی یادآور شد: برای اولین بار در قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور، مسأله ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی در کنار توسعه حمل و نقل و ناوگان درون شهری دیده شد و منابعی نیز در اختیار شهرداری ها قرار گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تامین سرویس مدارس استثنایی به صورت تدریجی در حال انجام است، افزود: برای نخستین بار امسال آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزان کشور بعد از ۱۵ سال مورد بازنگری قرار گرفت و به مسأله حمل و نقل ایمن و مناسب‌سازی شده برای دانش‌آموزان استثنایی توجه شد.

طریفی حسینی راه‌اندازی مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در گذشته مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری داشتیم که فقط بچه‌های عادی که اختلالات یادگیری داشتند، به این مراکز مراجعه می‌کردند و به صورت هفتگی یکی، دو جلسه خدمات آموزشی و توانبخشی دریافت می‌کردند اما اکنون این مراکز به مراکز جامع تبدیل شده اند و سن پذیرش نیز به دوره پیش‌دبستانی تبدیل شده است تا اگر کودکی در معرض خطر، معلولیت و اختلال باشد، از سن طلایی رشد استفاده شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزوده شدن اختلالات دیگری شامل نقص توجه و بیش‌فعالی، آسیب زبان و گفتار یا کودکانی که از نظر توانایی‌های ذهنی نسبت به سایر کودکان نیاز به حمایت بیشتری دارند را از دیگر اقدام های انجام شده برشمرد.

وی ادامه داد: مراکز جامع سنجش امروز وظیفه دارند که سنجش بدو ورود به دبستان را انجام دهند؛ سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز وارد مقطع کلاس اول می شوند که مورد سنجش بینایی، شنوایی، بهداشت، آمادگی تحصیلی و توانایی ذهنی و هوشی قرار می گیرند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنین گفت: سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کلاس اولی‌های سال تحصیلی آینده از مهر امسال فراهم است.

طریفی حسینی با یادآوری اینکه حدود ۱۰۵ هزار دانش‌آموز استثنایی در کشور مشغول به تحصیل هستند که در ۶ گروه معلولیت شامل دانش‌آموزان با آسیب بینایی، با آسیب شنوایی، معلولان جسمی ـ حرکتی، دانش‌آموزان طیف اوتیسم، دانش‌آموزان چند معلولیتی و کم‌توان ذهنی تقسیم بندی می شوند، افزود: برخی از این دانش آموزان در مدارس عادی تحصیل می‌کنند که از جمله می توان به افرادی با اختلالاتی مانند اختلالات ویژه یادگیری، نقص توجه و بیش فعالی، آسیب زبان و گفتار یا نیازمند توجه خاص آموزشی اشاره کرد.

وی افزود: حدود ۲۲ هزار دانش‌آموز شامل دانش‌آموزان با آسیب بینایی، آسیب شنوایی و معلولیت جسمی و حرکتی داریم که در کنار بچه‌های عادی تحصیل می‌کنند.

کد خبر: ۲۴۵٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha